Sv: Ström från värme, i husbilen.
Rolle, jag lägger in mitt svar på dina frågor med blå text.
Du skrev:
"OK, vi tar en sak i taget.
"Peltierelementen kan bara användas på två sätt, det vanligaste är att skicka in ström i elementet och då blir den ena sidan av elementet kall och den andra varm. Används bl.a. för kylboxar ..."
Om vi börjar där...hur varm blir den varma sidan om den kalla ska kyla/frysa i en box? Räcker den värmen till att värma husbilen i någon mening och räcker den genererade strömmen till att ladda ett batteri?
Du kan inte få kyla, värme och ström samtidigt ur elementet! I en kylbox matar man Peltierelementet med ström, får kyla inuti boxen och fläkten blåser bort värmen från utsidan av Peltierelementet och boxen.
"Det andra användningssättet (mera ovanligt) är att man matar elementets ena sida med värme och den andra sidan med kyla, då får man ut ström i elementets båda kablar."
Säg att det är minusgrader ute och elementets ena sida sitter i en öppning och blir därmed nedkyld...hur varm blir då den varma sidan? Blir det tillräckligt varmt för att värma husbilen i någon mån och räcker den utvunna strömmen till att ladda ett batteri?
Du kan inte få kyla, värme och ström samtidigt ur elementet! Kyler man den ena sidan av elementet måste man värma den andra sidan för att få ström. Mera värme och kyla ger mera ström.
"Det är tyvärr inte så många procent elektrisk energi som man får ut i jämförelse med den värmeenergi man matar elementet med men det fungerar.
Och för mobila applikationer där man vill få ström men inte buller kan man använda sig av den här lösningen."
Hur många Ampere på ett ungefär är realistiskt att räkna med? Några A borde ju hjälpa lite, eller!?
Javisst, fler Ampere är förstås bättre! Enligt beräkningarna i bilderna i inlägg nr 6 här ovan så måste man tillföra nästan 1500W värme för att få 50W elektrisk energi (c:a 4 Amp vid 12V). Gäller lågtemperaturelement.
"Beträffande livslängden så är högtemperaturelementen för 200 grader och högre att föredra framför lågtemperaturelementen med max temp 80-90 grader som har en kortare livslängd p.g.a. billigare materialval. Som vanligt så får man betala för godsakerna, ryska Kryoterm tar 90 Euro(!) för ett enda av sina högtemperaturelement (max 300 grader) men då får man också en verkningsgrad på c:a 5% - omkring dubbelt upp jämfört med de billigare elementen. Plus en ökad livslängd."
Jag utgår från att vi uteslutande pratar om högtemp varianten.
Det är alltid den billigaste kombinationen av byggbitar (på lång och kort sikt) som är attraktivast och då kan mycket väl lågtemperaturelementen bli aktuella i vissa lägen, bra inköpsställen, bra prisförhandlingar/rabatter, förenklad transport av värme/kyla i konstruktionen, metod för uppvärmning/kylning mm.
"Peltierelement är en intressant och möjlig lösning på problemet med fricamping och måttlig energiförsörjning vintertid – även under längre tidsperioder. Släpper man ut den varma kylluften utanför husbilen så kan man förstås använda Peltierstacken även sommartid."
Hur mycket är måttlig förbrukning? Det måste ju rimligen vara avsevärt lägre förbrukning än om man enbart värmer med gasol om det ska vara nån vits, eller!?
Måttlig energiförsörjning till husbilen kan kanske vara de där 50W som visas i beräkningen i inlägg nr 6 här ovan. Det är ju i alla fall 4 A till ett 12V batteri. Inte så dåligt. Men man måste tillföra 1500W värme...
Om solen gassar på peltiern, sommartid... hur mycket kyla kan man då räkna med inomhus på den kalla sidan? Alternativt om man värmer den varma sidan, blir kyleffekten bättre då och blir det försvarbart över huvud taget, eller är jag ute och cyklar igen?
Värmer man Peltierelementet (sol, hetvatten, rökgaser) på en sida måste man kyla den andra sidan för att få ström.
Matar man Peltierelementet med ström blir den ena sidan av elementet varm och den andra kall.
Värmer man en sida på elementet bildas automatiskt ingen kyla på den andra sidan, Peltierelementet fungerar inte på det sättet, inte heller får man värme på en sida om man kyler den andra sidan.
Går det över huvud taget att montera en peltier i husbilsväggen???
Tekniskt sett är det ingen bra lösning, man bygger ihop Peltierstacken med systemet för bra kylning/värmning och leder sedan värmen/kylan/strömmen vidare.