• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strålkastare Hymer B544 Classic

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Hej

Jag skulle vilja veta om någon har ett förslag vad man kan göra med den "passbit" av plast som sitter mellan strålkastaren och blinkersglaset på min Hymer B544 Classic av årsmodell -00. På båda sidor har jag fått stenskott som gjort att dom spruckit och ser inte vackra ut. Kan man sätta dit nå´t annat, eller vad göra? Det finns inget lyse eller liknande bakom dom.

Mvh Tommy Jonsson, medlem 9265
 

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Sv: Strålkastare Hymer B544 Classic

Hej

Denna bild visar inte mina "passbitar", dom är inte så här fina. Men dom sitter placerade mellan strålkastaren och blinkersglaset och är av en halvmjuk plastsort, fjädrar lite när man trycker på dom. Jag tror det skulle vara snyggare med an annan lösning, kanske med infällt lyse eller liknande.
 

Bilagor

  • 337010_0.jpg
    337010_0.jpg
    29,8 KB · Visningar: 411

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Strålkastare Hymer B544 Classic

Jag hade nog också slipat ur och monterat en rund DRL och jag inte hittat en beg del .
Du kan ju även köpa slivrig reflextape och sätta över och det blir nog billigast .
 

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Sv: Strålkastare Hymer B544 Classic

Låter som ett bra förslag att slipa till så att någon typ av DLR kan passa. Jag får jaga lite olika modeller.

Tack för tipsen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Strålkastare Hymer B544 Classic

Måla plasten i Ex silvergrått, borra 16-20 håi i en cirkel och stoppa in dioder bakifrån
så att bara topparna på lysdioderna syns famtill. Spruta en skyddslack på både bak och framsidan

Dioderna kan man inte koppla direkt till 12v utan man måste begränsa strömmen som flyter igenom dom. Polarisationen är viktig + och - måste kopplar rätt annars så lyser dom inte.
För att begränsa spänningen använder man sig av motstånd
Motståndet är en resistor som har till uppgift att hindra elektronernas rörelse. Hur mycket det ”bromsar” elektronernas framfart mäts i ohm (Ω).
Motstånden har fyra, fem eller sex ränder målade på sig för att visa resistans (ohm) och tolerans. Det finns en standard färgkod.
Med hjälp av formeln U = R*I (Ohms lag).
U = Spänning (volt)
R = Resistans (ohm)
I = Ström (ampere)
Exempel:
2V spänningsfall, 20mA strömförbrukning

Om vi till exempel vill koppla in en lysdiod till ett 12 voltsbatteri gör vi enligt följande:
12V (batterispänning) minus 2V (spänningsfall över dioden), dividerat med 0,02 (20mA=0,02A) = 500 (resistorn skall vara 500 Ohm). Närmsta resistor är 560 Ohm. Grön blå bun guld
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen