• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Storlek på ställplats/övernattningsplats

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Storlek på ställplats/övernattningsplats

Bestliner hur känns det om dina grannar
måste leta ny plats att stå på?
Tommy R

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Bestliner hur känns det om dina grannar
måste leta ny plats att stå på?
Tommy R
Varför skulle de behöva göra det? Jag har själv fått andra bilar på ca 1m avstånd många gånger och aldrig flyttat. Vill man ha campingtomt skall man ta in på camping. På ställplatser parkerar man och där gäller dörravstånd om det är trångt. Om någon inte gillar det och åker vidare är det deras sak och inget som stör mig:)

F

F.d. 55374

Guest

Tror vi avslutar Bestliner, har tyvärr aldrig fått lära mig
att tänka på mig själv först och skita i andra
Tommy R

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det låter väl lite hårddraget, men ställplats går ju inte ut på att man "mutar in" någon tomt, utan det är just en plats för att ställa husbilen och sova över natten, för att normalt sett köra vidare nästa dag. Att använda ställplatser som minicampingplatser med stolar, bord och markis för flera dagars övernattning tycker jag är fel, då passar campingplats bättre? :)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tror vi avslutar Bestliner, har tyvärr aldrig fått lära mig
att tänka på mig själv först och skita i andra
Tommy R
Tommy, med det resonemanget kan man lika väl vända på innebörden i att tänka på sig själv först, dvs fler än nödvändigt blir utan plats!

I praktiken gäller Bestliners metod i ex Tyskland = ställplatsernas förlovade land, är inte platserna inritade så blir luckan normalt 1-2m! Vid större avstånd uppåt 4m så är det helt ok/normalt att köra in och parkera (oftast gäller detta i ortsmitte)!
Om man inte vill mucka gräl på sådana platser, så använder man bara inte luckor mellan bilarna som möbel- eller matlagningsutrymme.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi stod den centrala ställplatsen i Dresden i juli 2012.
Här samsades personbilar och husbilar på ett mycket smidigt sätt.
På dagen när det fanns plats, plockade man fram bord och stolar.
När sedan parkeringen behövdes för personbilar på grund av evenemang eller liknande, så tog man bort sitt möblemang.
Här var det inget diskuterande om avstånd mellan bilarna även om husbilarna betalade mer.
bild Nikon  1 097.jpg

bild Nikon  1 098.jpg

bild Nikon  1 099.jpg
På kvällen var parkeringen full med bilar och på natten bara husbilar.
Så kan vi också ha det?
Vår mål var att se Dresden, och de gjorde vi och på gångavstånd.
Krister.

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Sommaren 2011 reste vi omkring i bland annat norra Tyskland. På ön (eller är det en halvö) Zingst bodde vi på en ställplats som bara var en grön yta med stängsel runt om. Här stod alla husbilar uppradade efter stänglset, medan en stor tom yta i mitten lämnades oanvänd. På kvällen kom det allt fler bilar och de, precis som det skrivits om i denna tråd, klämde sig in emellan de andra husbilarna. Den stora ytan mitt på lämnades dock tom. Det visade sig tillslut att vi var de enda som inte stod utmed stängslet, men hade gott och väl 4 meter till närmaste husbil.

Jag förstår inte hur de andra tänkte. Kan någon som läser detta hjälpa mig med det? Folk kanske vill bo tätt; någon form av flockkänsla?

Johan K.

F

F.d. 1286

Guest

Ställplatsen i Albufeira har tomtgränser på 6 meters bredd och där får man både ta ut bord och stolar samt fälla ut markisen. Där kan ingen klämma sig in mellan då det är höga kantstenar mellan bilarna. Trots att det är en SP så används den som en camping för många. Vilken ägare vill uppmana husbilar att åka vidare efter 4-6 dagar när det gäller inkomster för honom?
Dock är SP:n nästan lika välutrustad som en camping. Där finns wc, dusch, tvättmaskin, servering, tömning och vatten.
Dit åker vi tillbaka!:mh4:

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Alternativen för oss är att bo på betalställplats eller gratisparkering typ Ystadplanen där man inte behöver bo som packade sillar eller ha fördragna gardiner för att slippa insyn. Däremot är camping inget alternativ för oss då vi inte har nytta av alla dess faciliteter som vi ej heller har lust att betala för.

Det värsta exemplet vi har övernattat på är Elmiamässans parkering där man med nöd och näppe kunde öppna sin bodelsdörr och definitivt inte samtidigt som grannen öppnar sin dörr. Detta gjorde att vi åkte därifrån tidigare än tänkt. Det kommer vi inte att utsätta oss för flera gånger.

En parkering inne i tätort anser vi bara vara just en parkering och inget annat. Den åker vi ifrån så fort vi har uträttat våra ärenden. Ser inte något mysigt att övernatta där i den oftast bullriga miljön.

Vi åker i första hand till betalställplatser med markerade rutor där man får plats att sätta ut både möbler och att kunna fälla ut markisen vid behov.

F

F.d. 55374

Guest

Om man gör en summering av reaktionerna i tråden,
blir jag lite förvånad trodde inte att det var så många
som föredrar att ha sin övernattning/boende på
trånga parkeringar/ställplatser.
Tommy R

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

............... trodde inte att det var så många
som föredrar att ha sin övernattning/boende på
trånga parkeringar/ställplatser

Tror du har missuppfattat diskussionen, det är nog ingen som föredrar att stå trångt.

Men om man är realist och gärna vill stå citynära så finns det inte så många alternativ och inte lär det blir fler om vi kräver stora ytor för att kunna övernatta.

På kontinenten är man van att dela med sig av livsutrymmet så där var det bara att acceptera vedertagna regler och inte ta mer plats än att det gick att gå runt husbilen.

Naturligtvis finns det undantag med orter som har ordnat fina ställplatser med gott om utrymme omkring husbilen.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tror du har missuppfattat diskussionen, det är nog ingen som föredrar att stå trångt.

Men om man är realist och gärna vill stå citynära så finns det inte så många alternativ och inte lär det blir fler om vi kräver stora ytor för att kunna övernatta.

På kontinenten är man van att dela med sig av livsutrymmet så där var det bara att acceptera vedertagna regler och inte ta mer plats än att det gick att gå runt husbilen.

Naturligtvis finns det undantag med orter som har ordnat fina ställplatser med gott om utrymme omkring husbilen.

Jag håller helt med ovan. Jag gillar givetvis att ha plats och trivs mycket bra uppe i ex Strömsund där campingen har så stora platser att man nästan kan vända en niometersbil på platsen.
När jag däremot väljer ställplats blir jag svart i ögonen när jag ser att vissa tagit för sig och ställt ut bord stolar och grillar så att platsen bara rymmer hälften så många som annars skulle fått plats.
Då önskar man nästan att köra över bråten. När man sedan påpekar detta möts man av oförstånde och att "vi var här först". Det tror fn det när dom står där och campar veckovis.

Ställplatser är INTE campingar. Vill man vara tomt/revir bunden skall man ta in på camping där det är helt enligt förväntat beteende. På ställplatser är det dåligt uppförande att hävda revir:mad:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Jadu Krister...det vore en dröm om vi också kunde ha det på detta vis även i Sverige.

Undrar om vi någonsin får uppleva detta?

//Tommy
HJO säger bara HJO (Centrum ),där finns en liknande plats fullt med Pbilar och husbilar m 4m o PB, i mellan på dagtid,när badandet upphör har man 4m lucka kväll o över natten Hälsningar Lasse,

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

HJO säger bara HJO (Centrum ),där finns en liknande plats fullt med Pbilar och husbilar m 4m o PB, i mellan på dagtid,när badandet upphör har man 4m lucka kväll o över natten Hälsningar Lasse,

Det är ju helt rätt tanke att göra på det sättet på en parkering.
Finns det plats har man ingen rätt att neka någon att parkera där, eller låsa utrymmet med bord o. stolar.
Jag har sett bilister som lyft bort prylarna och parkerat.
Den som hade låst utrymmet hade antagligen gått på stan.
Krister.

Toppen