• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Storbrand i husvagnslager i Röke

F

F.d. 52918

Guest
Sv: Storbrand i husvagnslager i Röke

"en bonde är en bonde",skulle detta vara roligt????

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Usch vad tråkigt men tur att inga människor skadades.Vi har upplevt två husvagnsbränder när vi var långliggare på västkusten. Första branden tog 2 liv. Den andra 10-15 husvagnar + en stuga , den branden startade utanför campingen. Den första orsakades av att en matta på tork i förtältet föll ner på ett värme element. Båda var en fruktansvärd upplevelse särskilt då den första där två vänner omkom. Så fort brand i husvagnar eller husbilar händer så kommer minnes bilderna tillbaka.
Gunilla
PS 4 m gränsen hölls med råge DS

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Nerbrunnen lada med husvagnar/bilar, veteranbilar.

Kopplingspunkt - en sockerbit av plast som smält samman. Detta kan ske med 12v och fel belastning.
Så bort med ström/batteri o gas innan vinter i ladan.

Billig enkel säkringshållare före alla kopplingar hit och dit - självklart avsäkrad efter kabelarea och laster.
Matas från en kopplingsplint som i sin tur är avsäkrad.

Peter :)

25-233_m.jpg

35-6002_l.jpg

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Nerbrunnen lada med husvagnar/bilar, veteranbilar.

Kopplingspunkt - en sockerbit av plast som smält samman. Detta kan ske med 12v och fel belastning.
Så bort med ström/batteri o gas innan vinter i ladan.

Tror för min del att just ett sådant fall som bilden visar beror på dålig kontakt i sockerbiten och värme till följd.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Orsaken i mitt fall tillhör den vanligaste: tillverkningsfel/-slarv. Upptäckte detta när Truman strulade (=spänningsfall)
Tack Peter för tipset om kopplingsplinten. Den har jag inte använt, men ser användningsmöjligheten.

Toppen