• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Storbrand i husvagnslager i Röke

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Storbrand i husvagnslager i Röke

Då var det dax igen. Detta händer nästan varje år. Stackars de drabbade, det finns säkert husbilar där också. Tur man har pärlan hemma på tomten. Jag tror inte jag skulle våga ha bilen på ett dyl ställe. Det räcker med att någon har någon slarvig elkoppling så kan detta hända. Det gäller att ha försäkring som täcker.:(

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Då var det dax igen. Detta händer nästan varje år. Stackars de drabbade, det finns säkert husbilar där också. Tur man har pärlan hemma på tomten. Jag tror inte jag skulle våga ha bilen på ett dyl ställe. Det räcker med att någon har någon slarvig elkoppling så kan detta hända. Det gäller att ha försäkring som täcker.:(

Detta förhållande gäller väl även på ställplatser. Och då kanske man befinner sig i husbilen. En tanke bara...när man har läst här på forumet att det finns de som kanske inte ens hört talas om bränder i husbilar.

Johan K.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

En önskvärd tanke skulle vara att lägga mera fokus på kontakter, anslutningar, säkringar mm.

Jag personligen tycker det varit på tok för mycket prat om 2,5 kvadrat kabel och att man glömt sladdar till 12V säkringar & anslutningar 230V.

Blev lite engagerad när det brann på Malingsbo camping, det som var lätt att se efter lite forskning var att 230V kablar sällan brinner... utan att sladden kommer fram till ett bristfälligt skarvdon gammal kontakt eller påhittade anslutningar för att gå vidare till många saker. (hur det var på Malingsbo vet jag ej).

Ta han om er! :)

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Tack TeknikLasse; du har nog helt rätt. De största riskerna ligger säkert i anslutningarna och kontakterna, särskilt om det handlar om "hempul".

När det gäller branden i Malingsbo Camping är jag särskilt intresserad. När hände den? Finns det något att läsa om den branden?

Johan K.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Här har Du en del JOKIN.

Publicerat: lördag 6 oktober 2007 kl 08:25 , Dalanytt
Strax efter ett under natten mellan fredag och lördag började en husvagn att brinna på Malingsbo camping utanför Smedjebacken. De två personer som befann sig i husvagnen tog sig ut, den ene med brännskador på ryggen; den andra klarade sig utan större fysiska skador men är chockad. De båda fördes till sjukhus för vård. Branden tros ha börjat efter en kortslutning i ett kylskåp som stod i husvagnens förtält.

Lasse

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Nerbrunnen lada med husvagnar/bilar, veteranbilar.

Glad jag har husbilen ute på tomten, även om den inte står under tak.
Tittade på lokala nyheterna (Sydnytt) och där berättade de om en nerbrunnen lada i Röke utanför Hässleholm, som tydligen hade innehållit olika sommarfordon. Hoppas det inte är någon härifrån som blivit drabbad.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Detta förhållande gäller väl även på ställplatser. Och då kanske man befinner sig i husbilen. En tanke bara...när man har läst här på forumet att det finns de som kanske inte ens hört talas om bränder i husbilar.

Johan K.

vist kann det hända på campingar och ställ platser det har jag upplevt så dkann det vara en tankeställare till dom som kämpar imot 4 meters avstånden på ställplafser.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Varför jämföra ett lager/vinterförvaring med ställplats/parkering??
Ska det också börja jämföras med parkeringshus i städerna?
Personbilar kan också brinna.
HaDe Hasse:twitcy:

T

Teddi

Guest
Sv: Nerbrunnen lada med husvagnar/bilar, veteranbilar.

jag har fått frågan av en bonde med stor plats för husbilar m.m.

vem skall försäkra vad? en avställd bil,,är den brandförsäkrad?

ingår detta i en avställnings (garage)försäkring?

han skall byta portar,,han gör inte detta om han själv får ta smällen,,

Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kopplingspunkt - en sockerbit av plast som smält samman. Detta kan ske med 12v och fel belastning.
Så bort med ström/batteri o gas innan vinter i ladan.

Bilagor

• PICT3220.JPG
    PICT3220.JPG
    212,7 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Kroken

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
11391
Medlemskap
2024

Kollade med mitt bolag, LF, och garageförsäkring gäller fullt ut.

T

Teddi

Guest

ja for ju runt för ett tag sen o prata med lite bönder,,eller nerlagda jordbruk,,
men ladorna står ju kvar,,ock ofta tomma,,så de blir säkert bra med plats för dom som inte har den möjligheten att ha bilen hemma,,
ock denna jättelada har för små portar,, då gäller de att man kan visa upp försäkringspapperna,,han tat gärna emot,,
men försäkrar bara sina egna ägodelar,,bönder e bönder,:p

inga gasolflaskor i bilen heller

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10237

Guest

När det gäller förvaring av husvagnar/bilar gäller försäkringen på fordonet och även om den är avställd. Men batterier skall vara avkopplade antingen genom huvudströmbrytare eller kabeln lossas vid batteriet. Varför finns ingen huvudströmbrytare på ett fordon i miljonklassen? .När detr gäller andra fordon som inte är registreringspliktiga gäller att de försäkras seperat. Detta får då avtalas seperat. Sedan förstår jag inte påståendet att bönder är bönder. Dom är i varje fall inte försäkringsbolag

beneron

T

Teddi

Guest

en bonde är en bonde,,hans dräng är älskare till bondens fru:twitcy: lagårdsnytt!!!

Toppen