• Missa inte vårt lotteri som pågår under juli månad.
    Det enda du behöver göra för att delta är att recensera och betygsätta en Husbilsplats.
    Läs mer här

Storaffär i campingbranschen: Skandinaviens två största kedjor går samman

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.560
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
221877A4-A4BE-4A69-AEEB-5FF63521EA06.png

BB84ADD7-28BF-4B3E-BC51-5B193CE77990.png
Skrivit om det tidigare, men idag blev det även formellt klart att United Camping-koncernen, som redan äger First Camp, köper Svenska Campingpärlor AB.

Sveriges och Skandinaviens två största campingkedjor – First Camp och Svenska Campingpärlor – går samman. Totalt får den samlade kedjan 55 destinationer i Skandinavien och en omsättning ett normalår på uppemot 700 MSEK.

Campingbranschen går en ljus framtid till mötes, tack vare hemestertrenden som accelererats av Covid-19-pandemin och stark försäljning av husvagnar och husbilar. På First Camps svenska destinationer var omsättningen under både påsk- och midsommarhelgen 2021 den högsta någonsin.

Nu inleds nästa kapitel i branschens utveckling när First Camp och Svenska Campingpärlor, med 46 respektive nio destinationer, går samman. Efter att en extra bolagsstämma i Grönklittsgruppen AB (publ) röstat för en försäljning av det helägda dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB, förvärvar nu United Camping-koncernen, som First Camp ingår i, Svenska Campingpärlor. Transaktionen värderar Svenska Campingpärlor AB till 320 MSEK på skuldfri basis.

415E982E-48E5-43EB-AD34-2F50BE87F622.jpeg
Grönklittsgruppens VD Mari Tara och Johan Söör, VD United Camping/First Camp.

Vi ser mycket fram emot att få välkomna Svenska Campingpärlor och alla dess medarbetare in i First Camp-familjen. Tack vare denna affär kan vi skapa ännu bättre upplevelser för alla gäster. Bara de närmaste åren planerar vi att investera minst 100 MSEK i att förbättra Svenska Campingpärlors nio destinationer, och alla gäster kommer att kunna tjäna poäng genom vår populära bonusklubb First Camp Club”, säger Johan Söör, VD för First Camp och United Camping-koncernen.

Svenska Campingpärlor AB består av nio destinationer, bland annat femstjärniga Orsa camping och Ansia Resort i Lycksele, Moraparken där upploppet i Vasaloppet går rakt igenom campingen, samt Sunne camping & sommarland. Företaget hade det senaste räkenskapsåret, 2019/20, en omsättning på cirka 143 MSEK.

First Camp har haft en fantastisk resa hittills och har gått från 14 destinationer 2017 till nu 55 destinationer i Sverige och Danmark. Denna affär är ännu en milstolpe och vi tror att marknaden kommer att fortsätta konsolideras i takt med att digitaliseringen ställer högre krav på att ha rätt resurser och kompetens”, säger Karl Svozilik, styrelseordförande i United Camping-koncernen och partner på Norvestor Advisory som företräder företagets huvudägare Norvestor VII.

Affären signeras och genomfördes idag den 16 juli. Svenska Campingpärlor kommer de närmaste månaderna att drivas som ett eget dotterbolag inom United Camping-koncernen för att därefter operationellt integreras med First Camp. Svenska Campingpärlor AB ligger utanför obligationsstrukturen i First Camp Group AB.

64037ACD-18D7-4E30-A201-F489198831E1.jpeg

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.560
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Jaha då kommer en prishöjning som ett brev på posten vilket är standard när man kommer i monopolställning.
Monopolställning?
Hur många campingar finns det i Sverige idag? Märkligt nog kan jag inte finna uppgiften någonstans, däremot siffror som omsättning, antal gästnätter.

Svaret när jag Googlar Hur många campingar finns det i Sverige? ”Enligt branschorganisationen för Sveriges camping och stugföretagare finns det idag fler än 400 campingplatser i Sverige som representerar 75 000 campingtomter och 9000 stugor.”

Att det är flera än 400, ja det är jag alldeles säker på, men är det 500 eller 1500 det kan jag inte få fram.

Branschorganisationen SCR har i alla fall drygt 300 medlemmar, men jag tror inte att man ens har 50% av Sveriges campingar som medlemmar i sin organisation.

En inte allt för djärv gissning är att det finns över 1000 campingplatser i Sverige idag. Här pratar vi om, First Camp och Svenska Campingpärlor, med 46 respektive 9 destinationer, totalt 55 destinationer, som de valt att kalla sina campingplatser.

55 campingar om vi har t.ex. 1000 campingar spridda runt om i Sverige, blir trots allt inte mera än runt 5%. Ok, den störste aktören i branschen men inte branschdominerande som t.ex. ICA i dagligvaruhandeln med över 50% marknadsandel. Tror ingen trots den marknadsdominans påstår att ICA har monopol.

Men visst är det en trend i dagens samhälle, att man i de flesta branscherna går från det lilla småskaliga, till olika former av stordrift. Ekonomiska incitament, nya regler och krav på företagen påskyndar den utvecklingen. Synd.

Tommy
 
Senast ändrad:

Stefanswede

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2021
Vi är väl olika, vi människor! Har en god vän som levererar varor och tjänster till campingar och han träffar ju då naturligtvis många människor som berättar att dom inte skulle ta in på en camping med mindre än att det åtminstone finns en pool till dom små barnen. Så visst har stora campingkedjor som First Camp, med dom ekonomiska musklerna att tillgodose olika aktiviteter, en framtid för sig! Själva föredrar jag en ställplats med närhet till restaurang så man kan njuta av god mat och ett gott glas vin. Visst händer det att jag fricampar men det sker inte så ofta :cool:
 

Granblad

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
20788
Medlemskap
2021
Visa bilaga 213091

Visa bilaga 213088
Skrivit om det tidigare, men idag blev det även formellt klart att United Camping-koncernen, som redan äger First Camp, köper Svenska Campingpärlor AB.

Sveriges och Skandinaviens två största campingkedjor – First Camp och Svenska Campingpärlor – går samman. Totalt får den samlade kedjan 55 destinationer i Skandinavien och en omsättning ett normalår på uppemot 700 MSEK.

Campingbranschen går en ljus framtid till mötes, tack vare hemestertrenden som accelererats av Covid-19-pandemin och stark försäljning av husvagnar och husbilar. På First Camps svenska destinationer var omsättningen under både påsk- och midsommarhelgen 2021 den högsta någonsin.

Nu inleds nästa kapitel i branschens utveckling när First Camp och Svenska Campingpärlor, med 46 respektive nio destinationer, går samman. Efter att en extra bolagsstämma i Grönklittsgruppen AB (publ) röstat för en försäljning av det helägda dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB, förvärvar nu United Camping-koncernen, som First Camp ingår i, Svenska Campingpärlor. Transaktionen värderar Svenska Campingpärlor AB till 320 MSEK på skuldfri basis.

Visa bilaga 213089
Grönklittsgruppens VD Mari Tara och Johan Söör, VD United Camping/First Camp.

Vi ser mycket fram emot att få välkomna Svenska Campingpärlor och alla dess medarbetare in i First Camp-familjen. Tack vare denna affär kan vi skapa ännu bättre upplevelser för alla gäster. Bara de närmaste åren planerar vi att investera minst 100 MSEK i att förbättra Svenska Campingpärlors nio destinationer, och alla gäster kommer att kunna tjäna poäng genom vår populära bonusklubb First Camp Club”, säger Johan Söör, VD för First Camp och United Camping-koncernen.

Svenska Campingpärlor AB består av nio destinationer, bland annat femstjärniga Orsa camping och Ansia Resort i Lycksele, Moraparken där upploppet i Vasaloppet går rakt igenom campingen, samt Sunne camping & sommarland. Företaget hade det senaste räkenskapsåret, 2019/20, en omsättning på cirka 143 MSEK.

First Camp har haft en fantastisk resa hittills och har gått från 14 destinationer 2017 till nu 55 destinationer i Sverige och Danmark. Denna affär är ännu en milstolpe och vi tror att marknaden kommer att fortsätta konsolideras i takt med att digitaliseringen ställer högre krav på att ha rätt resurser och kompetens”, säger Karl Svozilik, styrelseordförande i United Camping-koncernen och partner på Norvestor Advisory som företräder företagets huvudägare Norvestor VII.

Affären signeras och genomfördes idag den 16 juli. Svenska Campingpärlor kommer de närmaste månaderna att drivas som ett eget dotterbolag inom United Camping-koncernen för att därefter operationellt integreras med First Camp. Svenska Campingpärlor AB ligger utanför obligationsstrukturen i First Camp Group AB.

Visa bilaga 213090

Tommy
Monopol är campingbranchens våta dröm. Monopol gör att man kan skapa för höga prisnivåer. Ännu ett steg mot att krossa famijeägda campingar. Vem har någonsin trivts på dessa industraliserade kedjor? Ungefär som lika mysigt som vägkrogar. De är Inte till för kunden utan för ägaren.

Allt är halvtaskigt med låga personalkostnader. Ungdomar eller invandrare som jobbar beundrandsvärt med dålig ledning och utbildning.

Fattigsveriges ynkligaste prostituerade som är räknenissar och reklamare, försöker vinstmaximera åt sina arbetsgivare. För deras egen mentala hälsa önskar jag att de önskar sig en moralisk ryggrad. Alternativet är att dö som en fördärvare av framtiden för sina barn.

Vi som vill kunna resa i vårt land och upptäcka glädjen i att möta människor som bjuder på B&B, ordnar en ställplats på gården, eller en Camping är de vi hyllar och är solidariska med.

Inte ni skitstövlar vars intresse är stordrift och monopol.

Hans Holmqvist
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2021
Härligt att se att branchen utvecklas och att det sker en divetifisering av utbudet. De som helst vill campa hos en välorganiserad campingkedja med alla de fördelar det innebär kan få sina önskemål tillgodosedda och de som önskar övernatta på andra sätt får mer utrymme på sina ställplatser, fricampingar och parkeringsplatser. Så bra att alla har olika drömmar och preferenser och så bra att vi inte har någon monopol- eller oligopolsituation för övernattningsplatser utan att så många olika former finns tillgängliga. Och slutligen, så bra att ingen kan bestämma vad som är rätt och fel preferens.
/Tofa
 

Toyota

HBK Intresserad
Inlägg
260
Kommun
Osby
Diversifiering av utbudet ..sa Bill ..
diversifiering av utbudet sa Bull.

Nej kanske inte bestämma...men man kan ju tycka något. Jag tyckte om ganska mycket som skrivs i inlägg 9....
Inlägg 11 är ju också utmärkt. Rätt svenska, långa meningar o välformulerat.
En användbar text. Skulle sitta bra vid en anställningsintervju vid First Camp familjen t ex.
 
Senast ändrad:

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.315
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det handler ofte om optimal prissetting, en gammel fingerregel for bokningsbara plasser er at selges det mindre enn 80% av plassene er prisen for høy. Selges alle plassene fort er prisen for lav i forhold til kundemassen.
 

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.560
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Det finns 1000 campingar enligt denna information Ekonomiekot - alla avsnitt
Tack, det bekräftade mina antaganden i inlägg #3 i tråden.

Kort resumé av innehållet som Ekonomiekot sände:
Riskkapitalister satsar på camping – ”som hotell förut”
Private equity-bolaget Norvestor storsatsar på campingplatser. Nu senast köptes Grönklittsgruppen upp via ett dotterbolag. Därmed har Norvestors First Camp-kedja 49 campingplatser och 5 procent av marknaden, enligt Ekot.

Målet är att skapa ett enhetligt koncept som folk känner igen. När campingkedjan byggts upp planerar riskkapitalbolaget att antingen börsnotera eller sälja till något av de stora europeiska campingbolagen.
– Det har varit ganska lite utveckling de senaste 20–30 åren. Det tror vi framförallt beror på branschen är så otroligt fragmenterad. Det här är lite som hotellbranschen var för 20-30 år, säger Karl Svozilik, partner på Norvestor, till Ekot.


Läser i en del av inläggen här, att man inte välkomnar utvecklingen som just nu sker inom campingbranschen, en utvecklingstrend som i de flesta andra branscher startade för länge sedan.

Ja, påverkar det egentligen oss att ett kedjeföretag kontrollerar 5% av utbudet? Något monopol är det självklart inte, men konkurrensen kanske blir skarpare mellan campingplatserna. Konkurrens kan starta ett priskrig om förhållandet tillgång och efterfrågan är i otakt och tillgången större än efterfrågan, något de flesta som besöker campingplatserna skulle välkomna, men…

Nu verkar inte prisfrågan vara det mest avgörande för oss konsumenter, som man kan få uppfattningen att det är, när man läser vissa inlägg, tvärtom. Det är faktiskt så att de bäst utrustade campingarna och ställplatserna, samtidigt är de dyraste och på toppen av det, de som har de bästa beläggningsresultaten.

Som Tofa skrev i inlägg #11, det är väl bra att branschen utvecklas, att det skapas produkter av olika slag, för olika intressen, behov och prioriteringar,

Sedan är det, det här med marknadsekonomin på gott och ont, men jag har i alla fall inte sett något annat system som fungerar bättre.

Tommy
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.410
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2021
Härligt att se att branchen utvecklas och att det sker en divetifisering av utbudet. De som helst vill campa hos en välorganiserad campingkedja med alla de fördelar det innebär kan få sina önskemål tillgodosedda och de som önskar övernatta på andra sätt får mer utrymme på sina ställplatser, fricampingar och parkeringsplatser. Så bra att alla har olika drömmar och preferenser och så bra att vi inte har någon monopol- eller oligopolsituation för övernattningsplatser utan att så många olika former finns tillgängliga. Och slutligen, så bra att ingen kan bestämma vad som är rätt och fel preferens.
/Tofa
Självklart är det trevligt att branchen utvecklas men faran med dessa ”destinationer” som etableras är att just alternativen försvinner. Vi har sett på ett flertal platser att där First Camp etablerat en destination har också förbudsskyltarna runt om kommit upp allt eftersom, det tar tre fyra år sen kan man på den orten inte övernatta med husbil annat än på den (oftast dyra) arrangerade platsen.
Det är inte så överallt ( där kommunen står emot) men vi har flera exempel på orter som vi besökt under många år där vi idag inte ens stannar längre, enbart för att slippa bli intvingad på en arrangerad plats. Det finns andra mer välkomnande orter att besöka.
Trots detta är jag positiv till att branchen utvecklas, det är många som tycker om och föredrar dessa platser så de fyller en funktion, men att sen stänga ute resten är ett oskick.
 

Toyota

HBK Intresserad
Inlägg
260
Kommun
Osby
Antingen har Stig rätt eller fel! Han påstår att där First camp tagit över har andra alternativ minskat!
Inlägg 11 skriver tvärtemot.... det är detta saken handlar om!
Gynnar det husbilsfolket eller skapar det problem för dem?
Är det en fördel eller nackdel att t ex First camp växer? Är detta deras sista uppköp?
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2021
Monopolställning?
Hur många campingar finns det i Sverige idag? Märkligt nog kan jag inte finna uppgiften någonstans, däremot siffror som omsättning, antal gästnätter.

Svaret när jag Googlar Hur många campingar finns det i Sverige? ”Enligt branschorganisationen för Sveriges camping och stugföretagare finns det idag fler än 400 campingplatser i Sverige som representerar 75 000 campingtomter och 9000 stugor.”

Att det är flera än 400, ja det är jag alldeles säker på, men är det 500 eller 1500 det kan jag inte få fram.

Branschorganisationen SCR har i alla fall drygt 300 medlemmar, men jag tror inte att man ens har 50% av Sveriges campingar som medlemmar i sin organisation.

En inte allt för djärv gissning är att det finns över 1000 campingplatser i Sverige idag. Här pratar vi om, First Camp och Svenska Campingpärlor, med 46 respektive 9 destinationer, totalt 55 destinationer, som de valt att kalla sina campingplatser.

55 campingar om vi har t.ex. 1000 campingar spridda runt om i Sverige, blir trots allt inte mera än runt 5%. Ok, den störste aktören i branschen men inte branschdominerande som t.ex. ICA i dagligvaruhandeln med över 50% marknadsandel. Tror ingen trots den marknadsdominans påstår att ICA har monopol.

Men visst är det en trend i dagens samhälle, att man i de flesta branscherna går från det lilla småskaliga, till olika former av stordrift. Ekonomiska incitament, nya regler och krav på företagen påskyndar den utvecklingen. Synd.

Tommy
När jag sålde till campingarna i Sverige för några år sedan fick jag fram att det fanns ca 1000 st kommer inte ihåg hur jag fick fram det Sevallbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
9.030
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2023
Tack, det bekräftade mina antaganden i inlägg #3 i tråden.

Kort resumé av innehållet som Ekonomiekot sände:
Riskkapitalister satsar på camping – ”som hotell förut”
Private equity-bolaget Norvestor storsatsar på campingplatser. Nu senast köptes Grönklittsgruppen upp via ett dotterbolag. Därmed har Norvestors First Camp-kedja 49 campingplatser och 5 procent av marknaden, enligt Ekot.

Målet är att skapa ett enhetligt koncept som folk känner igen. När campingkedjan byggts upp planerar riskkapitalbolaget att antingen börsnotera eller sälja till något av de stora europeiska campingbolagen.
– Det har varit ganska lite utveckling de senaste 20–30 åren. Det tror vi framförallt beror på branschen är så otroligt fragmenterad. Det här är lite som hotellbranschen var för 20-30 år, säger Karl Svozilik, partner på Norvestor, till Ekot.


Läser i en del av inläggen här, att man inte välkomnar utvecklingen som just nu sker inom campingbranschen, en utvecklingstrend som i de flesta andra branscher startade för länge sedan.

Ja, påverkar det egentligen oss att ett kedjeföretag kontrollerar 5% av utbudet? Något monopol är det självklart inte, men konkurrensen kanske blir skarpare mellan campingplatserna. Konkurrens kan starta ett priskrig om förhållandet tillgång och efterfrågan är i otakt och tillgången större än efterfrågan, något de flesta som besöker campingplatserna skulle välkomna, men…

Nu verkar inte prisfrågan vara det mest avgörande för oss konsumenter, som man kan få uppfattningen att det är, när man läser vissa inlägg, tvärtom. Det är faktiskt så att de bäst utrustade campingarna och ställplatserna, samtidigt är de dyraste och på toppen av det, de som har de bästa beläggningsresultaten.

Som Tofa skrev i inlägg #11, det är väl bra att branschen utvecklas, att det skapas produkter av olika slag, för olika intressen, behov och prioriteringar,

Sedan är det, det här med marknadsekonomin på gott och ont, men jag har i alla fall inte sett något annat system som fungerar bättre.

Tommy

Nu kan man väl inte bara räkna antal campingar rakt av, i de här fallen rör det ju sig om stora och välskötta campingar i fina lägen, så deras inverkan på branschen blir väl betydligt större än vad antalet anger?
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2021
First Camp, ja var skall man börja? Är detta det koncept vi vill ha? Har nyligen varit några dagar på ett av deras campingar. Det har blivit marknadsanpassade priser som blir dyrare ju färre platser som finns att tillgå. Vi frågade våra grannar på campingen hur de tyckte priset kontra stämde mot vad de fick i utbyte. Vi bokade cirka en vecka innan till ett pris på 560 kr/dag medan de som kom senare fick betala 900 kr/dag. Det är möjligt att detta är den nya varianten på camping men de vi pratade med tyckte att det börjar urarta. Det blev inte bättre av att många fick diska och duscha i halvljummet eller kallt vatten. Man talar gärna om nya investeringar och finesser men glömmer av att är toan inte fräsch eller vattnet kallt så kommer kanske inte den gästen tillbaka. Men det kommer nya som inte vet..... Hoppas att First Camp tänker mer på gästerna än bara hur mycket pengar de kan tjäna. För egen del så finns det ännu många mindre och bättre campingar som kostar betydligt mindre och ger bättre service. Sedan finns det är ställplatser som Persköp.
 
Toppen