• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora husbilshandlare i Tyskland

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Är det tunnare isolering i en tysk Hymer än en svensk?? :twitcy:

Jepp, bilarna som generalagenten tar in i Sverige får speciella "Sverige väggar" vid fabriken. Man lägger också in en isskrapa först vid gränsen eftersom isskrapor bara finns och tillverkas i Sverige.
Alde är också helsvenskt och säljs inte till husbilstillverkare utanför Sveriges gränser.
Jag har också läst någonstans att det stora flertalet av de svensktillverkade bilarna går på export till länder där de har kalla vintrar eftersom vinterbilar bara tillverkas i Sverige.

;)
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Og med tre sesongers bobil, hva skal man da med alde og 10 cm vegger?

skillnaden mellan en bra isolerad bil på sommaren är att när jag vaknar på morgonen är det runt 18 grader istället för 38..
alde med värmeväxlare är praktiskt på så vis att du ställer in önskad värme när du åker och stänger av den 5 veckor senare när du kommer hem.
under tiden har du omgående haft gratis varmvatten till dusch och disk mm
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Jepp, bilarna som generalagenten tar in i Sverige får speciella "Sverige väggar" vid fabriken. Man lägger också in en isskrapa först vid gränsen eftersom isskrapor bara finns och tillverkas i Sverige.
Alde är också helsvenskt och säljs inte till husbilstillverkare utanför Sveriges gränser.
Jag har också läst någonstans att det stora flertalet av de svensktillverkade bilarna går på export till länder där de har kalla vintrar eftersom vinterbilar bara tillverkas i Sverige.

;)


Så så vad är det för Alde som man bygga in i nästan alla Tyska husbilar :confused:
Alde helt svensk ?
Ägare är Truma sedan 1997

Vinterbilar bara tillverkas i Sverige :twitcy:

Vem berätta om så mycket felinformation ?

Nordic är en bra husbil men vinterbil är vad annat

Finns bara en tillverkare i Europa som bygga med MMS-system
helt utan köldbryggor, 42mm runt om och isolerad väggar i dubbelbotten

Bara Wochner i Tyskland tillverka med MMS-system
Wochner är en av dyraste och bästa tillverkare i Tyskland
men fortfarande billigare an svensk tillverkad husbilar.

Och vad finns för panna i Wochner ?
En hemlig importerad Alde från Sverige :cool:
4503014.jpg


Hobby,Knaus, Bürstner, Hymer osv. hos alla få man Alde när man vill
och isolering är alltid likadan

Mvh.

Norbert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Norbert - er det ikke minst 4 fabrikanter som bygger med ALU utvendig og innvendig uten kuldebrygge og med ekstrudert skum i sandwichene som brukes i tak, vegger og bunn :D, Alde som standard og helintegrerte med isolerglass i sidevinduene også foran isolert vegg for frontruten og flere andre finesser for vinterbruk. Ingen av disse er svenske :D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Norbert,

Givetvis håller jag med dig och inget av det jag skrev stämmer. Hela mitt inlägg hade en "lätt" touch av ironi :D. (Oops där kom det igen..)

Ironi är verkligen svårt att få fram i text..
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

HEJ NI NEGATIVA OM IMPORT, HAR SJÄLV VARIT MED OCH IMPORTERAT ETT ANATL HUSBILAR FRÅN TYSKLAND, FABRIKAT FIAT. DETHLEFFS,HYMER,BURNSTER. MED VI NTERPAKET. KAN REKOMMENDERA ATT ÅKA NER OCH HANDLA, I TYSKLAND FINNS MÅNGA FABRIAKT ATT VÄLJA PÅ TILL SKILLNAD FRÅN SVERIGE SOM HAR KABE SOM ALLENAST SALIGGÖRANDE. I TYSKLAND ANSER MAN KABE VARA ETT UDDAMÄRKE, INTE ALLS I KLASS MED VARKEN HOBBY, DETHLEFFS,HYMER BURNSTER BL.A. DESSUTOM KAN JAG REKOMMENDERA AFFÄR I TYSKLAND DÄFÖR ATT PRISET Ä MÅNGA GGR 100-200 TUSENKRONOR BILLIGARE ÄN MOTSVARANDE VAGN I SVERIGE. HANDLARNA I SVERIGE SER GIVETVIS IMPORTEN SOM ETT HOT, OCH VILL MISSKREDITERA, PRESIS SOM BMWHANDLARNA SÅG IMPORTEN PÅ BMW SOM KATASTROF. EX. HOBBY I VSERIGE HOS EN HANDLARE FÖR 600 TUSEN KÖPER DU I TYSKLAND FÖR 450 TUSEN, MED SAMMA UTRUSTNING,
SUNE
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Jo det är klart Kabe är ett uddamärke i tyskland det är inte läätt att slå sig inn på den marknaden, där det inte behövs så många vinterbilar, hur många tyska husvagnar ser du i fjällen på vintern där är ju svenskarna dominerande sen sades det att mann kann få tyska husbilar mer alde javist kann man det men det är inte bara att riva ut truman och slänga in en alde panna och tro att man får en vinterbil, det fodras att den ä bygd och planerad från början med riktig issolering inredningen är utförd med luftspalter utmed väggarna såatt luften verkligen kan sprida sig runt i vagnen och ventillationen är mycket viktig för att det skall bli ett behagligt klimat innomhus, och så vatten buren golvvärme som svenskarna är ganska ensamma om,

ut rustningen är inte heller samma jag har en kompis som köpte en tysk husbil samtidigt så när vi började jämnföra priser och utrustning så beklagade han att han glömde att beställa el golvvärme ! vad då beställa det gorde inte jag heller jag fick vatten buren golvvärme utan att beställa extra, han hade inte heller bestält centrallås med larm utan han fick låsa med nyckel, jag tar för givet att det ingår i priset och han fick ut och köpa bäddmadrasser som inte hrller var standard, och till råga på alltvardet mindre motor men bilen var billigare på papperet men når vi började räkna på priserna med full utrustning så kom vi fram till att tysken var betydligt dyrare och det var lite förargligt men det får han leva med och han är lika lyklig för det.

sådet gäller at jämnföra noga om dt skall bliva rätt( och sist men inte minst man får vad man betalar för så enkelt kann det vara)
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Det är patetiskt att läsa vad en del skriver här. Det klart att man kan beställa bilen med golvvärme isolerade tankar, större motor mm om man vill det. Det är ju bara att läsa innantill i respektive katalog. Att sen jämföra med husvagnar där det är helt andra volymer är löjligt. Ni som är näst intill eller är husbilshandlare sprid inte vilseledande information. Som sagt, skulle de som lev 2- 10 bilar till Sverige bygga special som standard för vår marknad. Att Kabe har sitt koncept är en sak men alla vill väl inte köpa en framhjulsdriven FIAT från dom. Nordic har enligt statistiken sålt 8 bilar det första kvartalet, KABE 28, ADRIA 150, Dettlefhs 103.
Jag vill gärna att folk köper svenskt när det passar men det ska va på ärliga grunder.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

ja det är klart att man kan få den utrustningen i tyska bilar men då blir ju priset något helt annat, och då det ju inte billigare att handla i tyskland än att köpa motsvarande imprtbil i sverige det var det diskusitionen från början gälde det hoppas jag vi är överens om, vist får man köpa en bil var man vill men frågan var om det blir billiggare den frågan tycker jag vi har löst nu utan några misshälligheter, fösäljnins volymmer har knappast med det att göra sen handla svenskt eller utlänskt är en annan fråga.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.543
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Jepp, bilarna som generalagenten tar in i Sverige får speciella "Sverige väggar" vid fabriken. Man lägger också in en isskrapa först vid gränsen eftersom isskrapor bara finns och tillverkas i Sverige.
Alde är också helsvenskt och säljs inte till husbilstillverkare utanför Sveriges gränser.
Jag har också läst någonstans att det stora flertalet av de svensktillverkade bilarna går på export till länder där de har kalla vintrar eftersom vinterbilar bara tillverkas i Sverige.

;)


Detta var den största lögn jag läst hitills på denna sida. Vi är inne på vår andra Frankia med vattenburet värmesystem. Den förra med en Ederspächer som värmekälla. Den senaste med en Alde som värmekälla. Denna bil är definitivt inte byggd för att shippas till Sverige. Kan inte annat än undra om Roger67 jobbar för någon husbilsfirma...... Allt du skriver ovan är lögn

Men jag ser ditt lilla ;) så jag hoppas att du ironiserar och bara skojar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Detta var den största lögn jag läst hitills på denna sida. Vi är inne på vår andra Frankia med vattenburet värmesystem. Den förra med en Ederspächer som värmekälla. Den senaste med en Alde som värmekälla. Denna bil är definitivt inte byggd för att shippas till Sverige. Kan inte annat än undra om Roger67 jobbar för någon husbilsfirma...... Allt du skriver ovan är lögn

Men jag ser ditt lilla ;) så jag hoppas att du ironiserar och bara skojar.

Å jag som tyckte jag var övertydlig :D.
Visst var det ironi. Det var tänkt som en liten känga fast med glimten i ögat till dem som av någon mystisk anledning tror att Sverige är det enda landet med kall vinter och att vi även har någon form av världspatent på att tillverka välisolerade bilar med vattenburen värme och dubbelgolv.
 
F

F.d. 15850

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Vi har precis tagit hem en ny Hymer 779XL från Tyskland det skiljer 600 000kr från att köpa en likadan i Sverige och då har vi mer utrustning, men om du vill ge bort några hundra tusen till en handlare här så är det upp till dig, vi fattilappar får väll fortsätta att handla i Tyskland. Vad garantin anbelangar så lämnar jag bilen på Iveco här hemma och de får fixa ev garantiåtagande på både bil-och bodel bodel, detta är helt ok med handlaren i Tyskland.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.543
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

:D Gött o höra.

Visst finns det vissa fabrikat och modeller som definitivt inte är byggda för vinterbruk, men det finns säkert någon med en Svensktillverkad bil där vattnet frusit också.

Ha de gott Roger :)
 
Toppen