• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stopp för fransk rattfylla / franska regler

Anders/Ylva

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3128
Medlemskap
2025
Ny lag på alkotestare i Frankrike

Hej har någon mer koll på detta vi är i planeringsstadiet för nästa tur till Frankrike sommaren 2012 såg denna info.

(Ska du åka ner med husbilen till Frankrike i sommar måste du förutom varningstriangel och reflexväst ha med dig en alkotestare. Alkotestaren och reflexvästen ska finnas i kupén, och inte i bagageutrymmet – annars kan föraren få betala böter. Dessutom är gps-navigation som visar var fartkamerorna är placerade förbjudna. Här är bötesbeloppet 1 500 euro och det spelar ingen roll om navigatorn är avstängt.

En alkomätare som kan användas flera gånger kostar mellan 300 och 3 000 kronor, medan engångsmätare kostar 10–15 kronor. Dessa ska säljas vid alla Frankrikes färje- och tågterminaler. Har du ingen med dig så för du böta 11euro. Frankrikes lägre gränser för rattfylleri betyder att det är väldigt enkelt att hamna ovanför gränsen även morgonen efter man har druckit)

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Ny lag på alkotestare i Frankrike

Det finns några trådar som handlar om detta redan.

//Tommy

Senast ändrad:
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Ny lag på alkotestare i Frankrike

Hej har någon mer koll på detta vi är i planeringsstadiet för nästa tur till Frankrike sommaren 2012 såg denna info.

(Ska du åka ner med husbilen till Frankrike i sommar måste du förutom varningstriangel och reflexväst ha med dig en alkotestare. Alkotestaren och reflexvästen ska finnas i kupén, och inte i bagageutrymmet – annars kan föraren få betala böter. Dessutom är gps-navigation som visar var fartkamerorna är placerade förbjudna. Här är bötesbeloppet 1 500 euro och det spelar ingen roll om navigatorn är avstängt.

En alkomätare som kan användas flera gånger kostar mellan 300 och 3 000 kronor, medan engångsmätare kostar 10–15 kronor. Dessa ska säljas vid alla Frankrikes färje- och tågterminaler. Har du ingen med dig så för du böta 11euro. Frankrikes lägre gränser för rattfylleri betyder att det är väldigt enkelt att hamna ovanför gränsen även morgonen efter man har druckit)

Så i stort sett alla GPS är förbjudna i Frankrike?
Jag kör med Navigon. De har detta i standard. Däremot måste man koppla in funktionen pga denna lag. Är man alltså ändå "brottsling" om funktionen är avstängd. Låter konstigt.
Vilken källa kan du hänisa till. Jag skall åka ditt i sommar.

Toppen