• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stopp för fransk rattfylla / franska regler

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Nu tar de franska myndigheterna till ett nytt grepp för att minska rattfyllan. Visserligen får bilförare fortfarande köra bil med upp till 0,5 promille i blodet, att jämföra med svensk lags 0,2 promille.
Men från 1 juli blir det lag på att alla bilister, även utländska, måste ha en egen alkomätare med i bilen. Engångsmätare för 10-20 kr kommer att säljas vid färjeterminaler och tunnelutfarter. Den som ertappas med att köra utan egen mätare kan få böta 11 euro. Läs mer här Insider ,verkar inte vara ett tidigt aprilskämt. :wink:

/Bosse

F

F.d. 2591

Guest
Sv: Stopp för fransk rattfylla

Hej Yalla Yalla!

Kan dessa mätare verkligen vara tillförlitliga, med tanke på det billiga priset ?

Stig.B.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Stig.
I vilket fall som helst är de tveklöst mera tillförlitliga än en berusad förare.
Staffan

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

En patetisk undran i samband med diskussionen om denna som jag tycker märkliga Franska "lag" att alla ska medföra "mer eller mindre exakta mätinstrument, etc" i sina bilar!

¤ Leder "mätinstrumenten" till att min ev fylla/samvetskval minskar om jag nu skulle ha druckit inför bilkörning (bra förare vid 0,4 prom.?)?
¤ Ska "stickorna" alltid användas när man varit i närheten av alkohol eller ska de bara finnas med i bilen och användas i samband med poliskontroll för att undvika böter?
¤ Ska "normalbilister" som självklart inte dricker alkohol i samband med bilkörning "offra" stickor/alt böter i samband med alla poliskontroller eller har polisen egna instrument som används, ja vad handlar detta om kan man undra?
¤ Om "normalbilisten" blir stoppad x antal ggr på kort tid och stickorna till sist tar slut, vad händer då och hur många provmöjligheter måste medföras?
¤ Blir mitt omdöme/förhållande till alkohol bättre för att jag medför ev "mer eller mindre säkra stickor/alko-mätare" (oavsett on gränsen är 0,2 eller 0,5 prom.)?
¤ Förslag ... utrusta franska vinflaskor med en tillhörande mätsticka!?

Denna franska lag låter inte som en lösning på någonting som i grunden är svårt!
Börjar ana att vi i Sverige kan skatta oss lyckliga över att slippa de allra värsta och stolligaste superbyrokraterna!
I Sverige tillhandahåller ordningsmakten själva de mätverktyg/hjälpmedel som de behöver i sin tjänsteutövning vilket förefaller mindre byrokratiskt!

F

F.d. 50195

Guest

Relax

"I Sverige tillhandahåller ordningsmakten själva de mätverktyg/hjälpmedel som de behöver i sin tjänsteutövning vilket förefaller mindre byrokratiskt!"

Jag tror nog att tanken är att ingen ska köra onyktert och att man lätt kan kolla det själv.
När polisen kollar så är ju det försent.
Det är väl bra kan jag tycka.

mvh

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Ny tråd igen. Tredje tråden i samma ämne på kort tid. Då måste det ju vara sant. Tänk om du sökt på orden alkohol, mätare, alkoholmätare, engångsmätare innan start av ny tråd.
Är det inte lättare om vi står i samma rum och pratar om samma sak. Varför skall vi stå i tre olika rum. Det gör inte när vi umgås annars.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

;)
Är det inte lättare om vi står i samma rum och pratar om samma sak. Varför skall vi stå i tre olika rum. Det gör inte när vi umgås annars.

Det var ju ett positivt, konstruktivt och bra inlägg :wideeyed:
mer av såna, så nyktrar alla till!! :rolleyes:

/Bosse

Y

Yjons

Guest
FRANSKA REGLER!

Vi läser om Franska regler ang alcotest i bilen. Jag har för mig att man är skyldig att också ha ett EXTRA PAR glasögon i bilen i Frankrike om man är beroende av glasögon. Kan någon bekräfta detta. Kanske det finns andra bestämmelser utöver varningsvästar och brandsläckare som man också bör känna till innan man lämnar Sverige?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stopp för fransk rattfylla / franska regler

Har blivit stoppad av fransk polis mitt på dagen då jag körde på halvljus.

Efter lite teckenspråk fann jag att vänster halvljus inte fungerade. Var tvungen att byta lampa på plats, annars blev det böter.

Vad jag förstod måste hel- och halvljus, bakljus samt bromsljus kunna bytas direkt på plats då det blir uppmärksammat att de inte fungerar.

Idag finns det bilar som måste på verkstad för lampbyta, vad som gäller dem vet jag inte. :confused:

R

Resenären

Guest
Ny lag i Frankrige

Alla som kör på franska vägar måste ha en alkometer i bilen.

Lagen träder kraft i juli. Vid det laget hoppas handeln ha fått fram billiga engångsmätare, som kan säljas även vid gränserna. Orsaken är att kravet gäller även turister och den som bara hyr en bil.

Sydsvenskan-Nyheter dygnet runt

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Ny lag i Frankrige

Jo som jag skrev i en tidigare tråd i detta ämne.
Hur kör man med H-bil till Spanien utan att passera Frankrike, Vadå EU!!!!???
Jag som har för mej att det är Danskarna som bestämmer, där efter Tyskland
& sen kommer vi andra men så är visst inte fallet!!!
Mvh.

F

F.d. 55521

Guest

När jag hör sådana här skrönor brukar jag säga. Var har du fått det i från. Har vederbörande inget svar eller kan visa på fakta, kan man bara konstatera att det är ytterligare en skröna.
Mera ndra ord var kommer detta från och vad finns det för fakta bakom?
/Matz

Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det är ingen skröna om man tar fasta på vad Motormännen skriver på sin hemsida ang. resetips för Frankrike.
Fr.o.m. 1 juli 2012 ska en alkomätare finnas i alla fordon, även utlandsregistrerade. Enkla engångsmätare (éthylotest à usage unique) säljs billigt på större bensinstationer. Från 2013 riskerar man 11 € i böter om mätare saknas.

Har läst ett utdrag av lagtexten på en fransk hemsida, där sägs att varje förare av motorfordon på väg skall medföre en alkoholmätare. Som motorfordon räknas även EU45-moped.

D

Deleted member 11118

Guest

Matz innan man skriver att det är en skröna kanske man bör ta reda på fakta. Robert har helt rätt det står så i ett utdrag av lag texten på franska, vi har även läst om detta på en fransk sida, då hustrun kan franska. Så en skröna är det nog inte.

Fransk text:

01/07/2012, chaque conducteur de véhicule (voiture particulière, véhicule utilitaire, moto, poids lourd à l'exclusion des cyclomotoristes), doit justifier de la possession d'un éthylotest homologué, respectant les conditions de validité et disponible immédiatement. Article R 234-6 du Code de la Route.

Översatt:

2012/01/07 måste varje förare av ett fordon (bil, Transportör, motorcykel, lastbil exklusive mopeder) bevisa att de har en godkänd alkometer, villkor för giltighet och tillgänglig omedelbart. artikel R 234-6 i vägtrafikförordningen .

Lars Jönsson

F

F.d. 55521

Guest

Om man påstår något anser jag att man också har bevisbördan, därför ställer jag fråga, Var har du fått det i från. Har man inga bevis så utgår jag från att det är en skröna. I detta fall verkar det finnas underlag för att de har stiftat en lag vilket gör att jag anser det belagt att det inte är en skröna.
Men att det skall komma ut en mätare på marknaden för några hundralappar som kan säga om jag kan köra bil eller ej tror jag inte på, att lagen säger att jag skall ha en är en sak men lita inte på dem. De som finns på marknaden i dag kostar, om jag minns rätt mellan 3-5000 och de ska kalibreras var 6 månad, för att man ska kunna lita på dem. Dessa billiga mätare kan nog indikera alkohol, men vilken mängd man har i kroppen tror jag inte de klarar av.

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest

När det gäller mätaren är vi helt överens Mats. Vi skall till Frankrike augusti, september och ska då kolla hur det funkar. Kanske någon från HBK är där tidigare och kan berätta.

Lars Jönsson

Toppen