• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startspärr

Alf o Rosita

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2026
Jag har en Fiat CI autroller 1,9 2001a den startar så fint och när jag åkt tag stannar och ska åka vidare så lyser start spärren, och får inte ingång bilen. Har tagit bort ett gammalt larm Sekura, frågan är om det är larmets gamla startspärr som ligger på- Fick tips om att kortsluta plus o minus kabel norskmodell så nollställer man nyckel koden, vad händer när man sätteri nyckeln hoppar nyckelkoden igång eller förblir den nollställd

mattsson81

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2025
Lung å fin nu kortslut ingenting !

om du tvunget ska göra en norsk reset så släpp minuspolen låt bilen stå någon timme. Nyckeln förvarar du någonstans där den varken kan bil inlåst eller vara i närheten av tändningslåset när batteriet återansluts.

anslut minuspolen och sätt i nyckeln i tändningslåset vrid på tändningen tills du ser att code lyser låt tändningen vara på upp till en timme eller om du ser att lampan slocknar.

ibland kan vissa äldre Immo system "hitta tillbaks" på detta sättet förutsatt att inte något har raderat info i nyckel eller Immo box.

info i nyckel eller Immobilizer Box kan under väldigt olyckliga omständigheter bli korrupt vid allt från strömspikar till polvändning.
Det ska inte kunna hända men ändå händer det. så generell regel vid batteri byte är aldrig nyckel i tändningslåset.

F

F.d. 22252

Guest
Det heter ju startspärr så den gör ju precis vad den ska spärrar starten. Om den skulle vara för tjuvar så skulle den ju heta något annnat.

Alf o Rosita

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2026
Har en Fiat CI Auto Roller 15 2001 Mitt problem kan inte besikta husbilen kör jag till besiktningen och kommer in i första delen av hallen och de stänger motorn, så går den inte att starta på 30-60 minuter för att start spärren inte släpper. Har monterat bort ett larm SIKURA som har krånglat och dennes startspärr legat på. Någon sa till mej kör den Norska modellen kortslut batterikablarna så nollställer du? nyckelkoden också då lär den inte starta ligger koden i nyckeln bara, är dålig på det här

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en Fiat CI Auto Roller 15 2001 Mitt problem kan inte besikta husbilen kör jag till besiktningen och kommer in i första delen av hallen och de stänger motorn, så går den inte att starta på 30-60 minuter för att start spärren inte släpper. Har monterat bort ett larm SIKURA som har krånglat och dennes startspärr legat på. Någon sa till mej kör den Norska modellen kortslut batterikablarna så nollställer du? nyckelkoden också då lär den inte starta ligger koden i nyckeln bara, är dålig på det här

Du har ju redan en tråd om detta?

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Kortslut inte batterikablarna då får du rejäla problem. Den norska modellen är att lossa minuspolen så att fordonet blir strömlöst.

Hälsningar
Peter

Alf o Rosita

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2026
Jag har ett stort problem, när jag är ut och åker stänger av motorn, och vill åka igen, så måste jag vänta en timma, lite jobbigt, så jag skickade en epost till Fiat Norrtälje om de kunde ta bort startspärren, eller förslag. Fiat Wbil verstaden Norrtälje Svarade: Detta är tyvärr inget vi gör. Vi har hört att man kan göra så, men finns risk att man misslyckas också. Så just detta tackar vi nej till. jag skrev tillbaka ok vad gör man annars? Fiat verkstad svarar: Jag har faktiskt ställt frågan till tekniska avdelningen Fiat, men inte fått nått svar på frågan. så har inget svar att ge Sa Fiatverkstaden Norrtälje Så nu står man där, bilen är en Fiat Auto Roller 01 när inte Fiat verkstad kan hjälpa en med en Fiat

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
En gammal tråd från dig.

Alf o Rosita

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2026
Du kan fråga :

om dom kan programmera bort startspärren.
Tack för dit svar , Var till Wbil Norrtälje för 3 år sedan då sökte hjälp de höll på och fiskade var då uppe i nästan 4000kr som dom avskrev det mesta pg inte vet jag okunnighet kanske de kunde inte hjälpa mej då, men knacka sönder burken flytta en kabel enkelt , men alla försäkringar så är det viktigt med startspärr helt ok,

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag har ett stort problem, när jag är ut och åker stänger av motorn, och vill åka igen, så måste jag vänta en timma, lite jobbigt, så jag skickade en epost till Fiat Norrtälje om de kunde ta bort startspärren, eller förslag. Fiat Wbil verstaden Norrtälje Svarade: Detta är tyvärr inget vi gör. Vi har hört att man kan göra så, men finns risk att man misslyckas också. Så just detta tackar vi nej till. jag skrev tillbaka ok vad gör man annars? Fiat verkstad svarar: Jag har faktiskt ställt frågan till tekniska avdelningen Fiat, men inte fått nått svar på frågan. så har inget svar att ge Sa Fiatverkstaden Norrtälje Så nu står man där, bilen är en Fiat Auto Roller 01 när inte Fiat verkstad kan hjälpa en med en Fiat
Kolla med JoCar i Åkersberga ifall de kan hjälpa dig.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Tack ska lyssna med dem , det bytte min kamrem förra året bra verkstad fina jobb Tack
Kanske kan hjälpa dig med felsökningen.

Alf o Rosita

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2026
En gammal tråd från dig.

Ja en gammal tråd

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Har du provat att hålla reservnyckeln riktigt intill tändningslåset och testat att starta samtidigt?
Volvo hade problem med sina antennringar runt tändningslåset, man fick byta dem 2 ggr på mina

Toppen