• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startproblem.

F

F.d. 9614

Guest
Hej.
Har råkat ut för ett underligt problem. Det har nu hänt ett par gånger de sista dagarna att jag inte kunnat starta motorn efter kortare stopp. Tankning, matpaus osv... Verkar som att nåt hänt med stoppfunktionen. Alltså den funktion som gör att motorn stannar när man vrider av tändningsnyckeln. Startmotorn går som den ska men motorn startar inte alltid. Helt plötsligt kan den hoppa igång bara sådär. Har inte lyckats hitta vad som spökar än... Kanske någon här som har nåt tips? Det är en Fiat med 2,5 litersmotorn årsmodell 1995.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Startproblem.

kan vara läckage på sugsidan på bränsleslangen / rör. Det problemet kan komma o gå
beroende av temperatur.Lite luft kommer in i systemet som pumpen kan hantera.

Felet kan vara någon slangklämma som behöver bytas.

Å andra sidan kan ditt problem bero på många andra saker.

// Pär
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Startproblem.

Hej!
Jag vet inte om du har en sk. startspärr på den modellen. Vi hade det på vår första bil, en 2,8 från -00. Startspärren kunde få för sig att när som helst bara strypa bränslet till motorn. Råkade ut för det i Köpenhamn en fredagseftermiddag i rusningstrafik!! Bilen bara dog på motorvägen, och behagade inte att starta igen förrän efter 4 timmar och lång väntan på bärgare. Efter det monterade jag bort spärren.

/Thomas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Startproblem.

Kan vara läckage på sugsidan ja... Verkar som om den fungerar perfekt när den är kall men ibland vägrar den starta med varm motor. Ang startspärr finns en sån i bilen men den är kopplad så att när den är aktiverad så går inte startmotorn alls... Vet inte säkert men det känns mindre troligt att den är orsaken till startproblemen. Kanske nån som vet om det finns nån bra verkstad i Åkersberga - Norrtäljeområdet? Befinner oss på resande fot långt hemifrån..!
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Startproblem.

Hej låter som glapp i avstängningventilen på pumpen eller nåt elfel till densamme ,lycka till
 
F

F.d. 50084

Guest
Sv: Startproblem.

Hej
jag hade samma problem, men efter att jag har bytt batteri fungerar starterna som vanligt.
Jag vet inte om det var så att batteikapaciteten var för låg.
Jag hade också problem med att motorn knackade ibland, det visade sig att -95 är en hybrid med motorstyrning.
Felet var att styrningen av första spridaren inte funkade.
 
F

F.d. 53051

Guest
Sv: Startproblem.

kolla om du har ström till insprutningspumpen
 
Toppen