Jag har en sån givare på min 89:a. Den har ingen styrande funktion.
Det sitter ett uttag för ett mätinstrument i närheten av oljepåfyllningen och ventilkåpan. I manualen står det att det är ett diagnos uttag.
Uttaget är antagligen för att kolla förtändningen och även för att kunna kalibrera markeringen vid remskivan på vevaxeln. Markeringen är flyttbar. Instrumentet som passar i uttaget har jag aldrig sett någonstans.
Det går att ställa tändningen med en stroboskop lampa.
Hejsan, ja som jag skrev så är det lite luddigt och jag har läst om att det är till grundinställning och service bara, men bör kanske kollas upp vart sladden ev. tar vägen, och leder den ingenstans så kan man strunta i den givaren.
Men jag kan ju passa på och lägga till vid intresse.
Anledningen att jag inte har brytt mig om den givaren är att (trots att original elektroniktändningen verkar att funka rätt bra i de flesta fall) jag har lagt original tändningen i lilla tunnan under bänken i garaget och monterat eftermarknadständning för att slippa problem.
Första gången så skaffade jag en beg. komplett fördelardosa från en Peugeot typ 504 med brytarspetsar och byggde om den med en Pertronixsats som gör den elektronisk men fortfarande har original mekanisk och vakuum tändförställning kvar.
Andra gången så köpte jag vilket troligen är det bästa som finns, en komplett ny fördelardosa från Nederländerna "123 Ignition" där all elektronik och även både mekanisk och vacuumförställning är inbyggt i den nya fördelaren med elektronik. Den finns i flera varianter, med förprogrammerade originalkurvor eller varianter med egen programmering av kurvor för ombyggda motorer eller turbo m.m.
Men man måste väl vara lite "nördig" kanske för att hålla på med sådant här

.
M.v.h. JANKRO.