• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startproblem efter vinterförvaring.

S

Svenne53

Guest
Köpte en Fiat Ducato99 Swift Royal 590 diesel 122hk i September 2010 och 1/10 ställde jag in den för vintern på gamla A9:es miloverkstad.Den har alltså stått varmt och torrt i vinter.Har inte haft tillgång till garaget förrän förra helgen då jag var dit och kollade läget. Som väntat var den stendöd i batterierna då jag aldrig lossat på minuskabeln,tänkte inte på det då.Ville inte heller koppla ström på den då jag tänkte att det inte vore bra att stå så i 7 månader. Jag stoppade i elkabeln för att prova om jag kunde ladda den vägen. Indikatorn inne i bilen står på grönt men det går inte att starta motorn.Det bara skorrar i den någonstans.Har provat under veckan att ladda direkt på startbatteriet med laddare,nu senast med cetekladdare som jag lade på igår.Var där nu i eftermiddag och enligt laddare skulle det vara nästan fulladdat (ett steg kvar till fullt) men det bara skorrar som om det spelar i ett relä.Är rädd att batteriet är skadat.Nån som har erfarenhet av liknande? Kan det vara så att startnycklarna blivit avkodade? medl.5799:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startproblem efter vinterförvaring.

"Skorrer"? Tror de tdu hører er forsøket til startinnslaget på å dra inn starteren - er det ikke nor strøm på batteriet så slipper det igjen med en gang og prøver på nytt.

Kort og enkelt - batteriet er nesten til 100% dødt. Det tar spenning, men har ikke lengre Ah å tilby. Et tomt blybatteri som ikke fryser i stykker dør av sulfatering i løpet ab kort tid. Mulig at du kan starte bilen med en ekstern booster, men du må regne med å bytte ut batteriet.
 

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem efter vinterförvaring.

Hej Svenne. Jag tror du har fått kortis i batteriet det hände mig i en volvo 740
laddade o trodde det var fulladdat men det hände ingenting när man försökte starta.
Det finns mätinstrument att mäta batteriet med, oftast på mackar, prova det.
mvh. Björn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Startproblem efter vinterförvaring.

Jag råkade ut för samma sak! Det var batteriet som var slut. Köpte nytt 100 Ah på Biltema för 1299:-

PS! Se till att huvudsäkringen (40 A) inte har smält!
 
Senast ändrad:
S

Svenne53

Guest
Sv: Startproblem efter vinterförvaring.

Hej och tack för alla svar.Nu har ja bytt startbatteri och motorn startade hur lätt som helst. Nu har man lärt sej en ny läxa,hur man inte ställer av husbilen för vintern,nästa gång så kopplas minuskabeln bort. Blybatterier förstörs alltså om de är urladdade för länge. Nu återstår bara att få ut bilen,det står en annan bil (veteranbil) i vägen,ägaren bortrest,typiskt.
Ha det så GÖTT i sommar alla husbilsmedlemmar.:)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Startproblem efter vinterförvaring.

Tråkig och dyr "lektion", Svenne,

MEN, den läxa du ska "plugga in" är att ta hem batteriet för vintern och ladda det
varje månadsskifte så mår batteriet genast bättre.

Dessutom, ta bort ALLT som är mat, även i glasburkar, värmen kan rasa.
Då slipper du besök av "små fötter"!

Vik upp säten och luckor så att ALLA utrymmen fåt tillgång till luft så blir husbilen
trevligare att möta på våren när du kommer med ett nyladdat batteri.
 
S

Svenne53

Guest
Sv: Startproblem efter vinterförvaring.

Tack för tipsen,jo det var en dyr läxa men jag kan säga att jag kom lindrigt undan tack vare firman där jag köpte bilen i höstas, man blir positivt överraskad över deras tillmötesgående trots att det är jag som klantat till det.Den här gången var det inget som tyder på några ovälkomna gäster och ingen odör i bilen heller men vi får se vart man ska ha den nästa vinter. Nu hoppas jag på en fin sommar med många husbilsturer,det ska bli spännande. Hoppas det är lika mysigt som det verkar.
Sven-Arne
 
Toppen