• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

startmotor

F

F.d. 164

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9 td
Årsmodell Chassie: 1994
Husbilsfabrikat: Arca
Husbilsmodell: SCOUT 340
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1994
Ämnesområde: Motor
Finns det någon som kan hjälpa mig med lite tips på att
avhjälpa start problem.
När jag försöker starta så bara klickar det i reläet och i startmotorn
men det händer inget mer utan startmotorn står still i 9 fall av 10
vill den inte starta men den startar efter många försök och
lika många svordomar.
tacksam för hjälp
Jörgen:confused:

Hej alla nu har vi en fungerande husbil i gen (tror jag).
Jag har delat solenoiden och rengjort kontaktytorna och nu startade
den som ett kick jag testade bara tre gånger men det gick kanon de tre gångerna

S

Stavve

Guest
Hej Jörgen!

Steg ett när detta händer är alltid att kolla pol-skor på batteriet, jordanslutningen från batteriet, fläta etc mellan motor och chassie. Låna ett matinstrument och mät mellan plus och minus på startmotorn när du försöker starta. Har du någorlunda hög spänning där kan det vara dags att riva startmotorn. Det kan vara kontaktytorna i startreläet som är slut. Till en Toyota (personbil) som jag hade fanns renoveringssatser att köpa hos bil-elfirmor. Skulle också kunna vara kolen i startmotorn. Har du väl tagit bort startmotorn är det säkert inte så svårt att komma åt kolen. Du kan också låna en tångamperemeter som klarar likström och mäta strömmen till motorn när reläet "klickar". Skulle det vara så att strömmen rusar fast motorn inte drar runt, är startmotorn med största sannolikhet bränd och måste bytas.
Det är bara att börja i någon ände och nysta, så hittar du felet till slut.

PS.
Ibland kan startrelät kärva mekaniskt, och därför inte fungera. Hjälper det att knacka till på startmotorn när den inte vill gå?

Toppen