• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriet urladdas vid fricamping

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Godmorgon.
Vi gör första turen för våren. Igår +18° nu dimma och +5°. Växlar snabbt!
Vi fricampar och är hyfsat nya med denna husbil en Hymer T 708 SL. I husbilen finns två bodelsbatterier, en solcell och ett sprillans nytt startbatteri. I höstas hade vi problem med att startbatteriet blev tomt vid fricamping, därav nytt. Sent igår kväll visade EBL på manöverpanelen att startbatteriet var under 11 V och varnade medan bodelsbatterierna var ok på ca 12,5 V.
I morse var batterierna helt ok.
Hur kan det vara så att startbatteriet blev urladdat? Har förre ägaren kopplat fel?
Ska startbatteriet vara kopplat till solcells regulatorn som det är på våran? Är villrådig och fundersam.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Ja det är så jag tänker men jag är lite novis på detta och försöker lära mig och försöker förstå. Tacksam om jag kan komma fram till något bra. Jag har hela tiden trott att startbatteriet ska vara intakt eftersom det ska starta bilen även om bodelsbatterierna är urladdade
Någon som kan förklara?
Ja det är precis som du skriver. Ett skiljerelä ska ombesörja att batteribankerna hålls isär om de inte tillförs ström.
Och fram till dess att du mätt med instrument så är allt gissningar.
Mät upp systemet med en multimeter med amp.klämma när systemet är i drift vid bästa tillfälle.
Sedan vet du.
En fråga, dras de ut även när ni inte har något igång i bodelen? Det kan ju vara bilen som drar ur batterierna om något är fel.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Nä, men man vet mera.
Jag vet inte hur en smartshunt skulle bringa mer klarhet. Jag kanske tänker fel.
Möjligen får du veta mera men vad tillför det själva felsökningen?
Är det felkopplat nu så kommer det inte att visa rätt ändå.
Mät och räkna är bästa sättet.
Tycker jag iallafall, brukar funka för mig.
Men det finns kanske bättre alternativ.

Senast ändrad:
Toppen