Dalb
HBK Medlem
Godmorgon.
Vi gör första turen för våren. Igår +18° nu dimma och +5°. Växlar snabbt!
Vi fricampar och är hyfsat nya med denna husbil en Hymer T 708 SL. I husbilen finns två bodelsbatterier, en solcell och ett sprillans nytt startbatteri. I höstas hade vi problem med att startbatteriet blev tomt vid fricamping, därav nytt. Sent igår kväll visade EBL på manöverpanelen att startbatteriet var under 11 V och varnade medan bodelsbatterierna var ok på ca 12,5 V.
I morse var batterierna helt ok.
Hur kan det vara så att startbatteriet blev urladdat? Har förre ägaren kopplat fel?
Ska startbatteriet vara kopplat till solcells regulatorn som det är på våran? Är villrådig och fundersam.
Vi gör första turen för våren. Igår +18° nu dimma och +5°. Växlar snabbt!
Vi fricampar och är hyfsat nya med denna husbil en Hymer T 708 SL. I husbilen finns två bodelsbatterier, en solcell och ett sprillans nytt startbatteri. I höstas hade vi problem med att startbatteriet blev tomt vid fricamping, därav nytt. Sent igår kväll visade EBL på manöverpanelen att startbatteriet var under 11 V och varnade medan bodelsbatterierna var ok på ca 12,5 V.
I morse var batterierna helt ok.
Hur kan det vara så att startbatteriet blev urladdat? Har förre ägaren kopplat fel?
Ska startbatteriet vara kopplat till solcells regulatorn som det är på våran? Är villrådig och fundersam.