• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriet, hur länge kan man köra med det?

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Hej.

Startbatteriet (bilens batteri) har jag aldrig bytt i bilen och nu i vår har vi haft bilen i 10 år. Osäker på om det är bytt nångång faktiskt.
Bilen är från 2009 så isf är batteriet 15 år.
Vågar man ut o åka i år utan att bli stående, vad säger expertisen?

Thomas
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Hej.

Startbatteriet (bilens batteri) har jag aldrig bytt i bilen och nu i vår har vi haft bilen i 10 år. Osäker på om det är bytt nångång faktiskt.
Bilen är från 2009 så isf är batteriet 15 år.
Vågar man ut o åka i år utan att bli stående, vad säger expertisen?

Thomas
Skaffa en startbooster, t ex Noco GB40, så blir du inte stående och kan även hjälpa andra.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag brukar titta på snittkostnaden för ett år på tekniska prylar. Ett nytt batteri kostar ca 2.500 - 10 år - 250 i snitt. Den potentiella besparing att köra vidare står i min värld inte riktigt i paritet med strulet om det lägger av. Jag hade varit jättenöjd med 10 år - överlycklig för 15.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Frågan är vad som tar på batteriet - år antal starter eller kanske djupa urladdningar? Min erfarenhet är också den att batterier kan hålla väldigt länge om de vara sköts och inte utsätts för onödiga påfrestningar. Jag hade bara kört vidare och sett till att alltid ha med bra startkablar ifall....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Frågan är vad som tar på batteriet - år antal starter eller kanske djupa urladdningar? Min erfarenhet är också den att batterier kan hålla väldigt länge om de vara sköts och inte utsätts för onödiga påfrestningar. Jag hade bara kört vidare och sett till att alltid ha med bra startkablar ifall....

Troligen antal cykler, ett startbatteri klarar ca.150st cykler, men även sulfatering ifall man inte underhållsladdar, sulfatering startar i princip så fort man slutar ladda, även om den är liten.
Startbatterier på diesel reservkraft står ju med konstant laddning, de brukar hålla i minst 10år.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej.

Startbatteriet (bilens batteri) har jag aldrig bytt i bilen och nu i vår har vi haft bilen i 10 år. Osäker på om det är bytt nångång faktiskt.
Bilen är från 2009 så isf är batteriet 15 år.
Vågar man ut o åka i år utan att bli stående, vad säger expertisen?

Thomas
Hej, jag skulle rekommendera att byta till nytt. Självklart finns det flera olika faktorer som man skulle eventuellt behöva ta hänsyn till. Det tekniska har många före mig redan tagit upp, så jag vill bara ta upp det värsta scenariot. Man är på väg hem från härliga veckorna i Spanien och det är November och man övernattar på stpl någonstans vid vingård i Frankrike. På stpl finns inte el. Natten blir kallt och på morgon startar inte bilen. Färjan till Malmö (om 2 dagar] var redan bokat. Nu är det helg. Fransk assistance via Folksam försäkring kommer efter 4 timmar och hjälper att starta bilen. På vägen köper man start booster. Men under hela resterande resan fungerar batteriet ok. Man hinner till färjan i alla fall. Så blev det mycket onödigt stress.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Troligen antal cykler, ett startbatteri klarar ca.150st cykler, men även sulfatering ifall man inte underhållsladdar, sulfatering startar i princip så fort man slutar ladda, även om den är liten.
Startbatterier på diesel reservkraft står ju med konstant laddning, de brukar hålla i minst 10år.
Om man bara kör korta sträckor kommer startbatteriet antagligen inte hålla lika länge.
Laddningsstatusen kommer att sjunka allt mer ju mer tiden går. Det sliter på batteriet.
Under den kalla årstiden märks det ännu mer om man kör korta sträckor.
Många är vi nog som har råkat ut för ett dött batteri vid en köldknäpp.
Husbilar brukar ofta köras långa sträckor och batteriet kommer att vara mer fulladdat.
Då håller det längre.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har man en voltmeter som man kan kontrollera spänningen med så är det bara att slå på lyset och ev lite annat som går på startbatteriet, sen går det att räkna ut hur länge det bör hålla. Är det dåligt brukar det dala ganska fort och man kan bli lurad av en lättstartad bil som startar tämligen omgående.
Sen beroende på hur laddning och sånt är kopplat så kan bobatteriet ha hjälpt till och solpanelerna har gett laddning så att bilen gått att starta. Jag har åkt länge med slirande fläktrem utan att fatta problemet startbatteriet har varit laddat av solpanelen när man kopplat in yttre el som kanske bara varat någon timme har ett relä kopplat ihop batterierna och det har funnits el på startbatteriet för att starta på morgonen.
Finns ju en gammal metod att testa med en apparat som benäms värmekamin egentligen bara är en voltmeter och en belastning med 150w så ser man om nålen dalar nedåt eller ligger konstant. Finns ju elektroniska mät instrument men inte nödvändigt.
 
Toppen