• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Jag bytte startbatteri april 2023, men det har inte betett sig som jag förväntade mig. Förra sommaren , när bilen parkerades, gick laddningen från 13,2 V till 12,2 fast den bara stod där med allt avstängt. Den kunde hålla sig bättre om panelen var på ( men förstås 12 V avstängt). Mitt förra startbatteri låg kvar på ca 13 V,när den bara stod. Är det fel på det nästan nya batteriet? Det börjar oroa mig för vi tänkte åka ner till Spanien i slutet på januari.
 

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Batteriet brukar gå ned till i strömstyrka efter några dagar, radiominnet och panelen för vattentank och annat som tar ström. Det du läste av 13,2 v. Var väl strax efter du hade stannat motorn eller laddningen från 230v. Om så är fallet är det normalt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du skriver inte vilket märke, modell, årsmodell av husbil du har?

Vilken typ av blybatteri har du satt i som startbatteri?, är det ett likadant som det gamla?

Hur länge har du laddat?
24h brukar räcka för de flesta laddare att få upp ett friskt blybatteri till 100% soc, men minst 8h krävs ifall batteriet bara är laddat till 80%.

Här kan du se soc i % vid olika spänningsnivåer i olika typer av blybatterier. Låt batteriet vila ca.1h innan du mäter "vilospänningen".

SoC-DoD.jpg
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Precis. Det var 13,2V när jag stängde av.
Hur låg kan laddningen vara innan man måste koppla bilen till el-stolpe? Menyn visar ju fortfarande 80 % då nere på 12,2 V,om jag minns rätt.
Nu vet jag inte om du har en "riktig spänningsmätning" med siffror eller en lysdiodstapel, men som en tumregel ska spänningen på ett startbatteri aldrig understiga 12,4 V.
Gör den det bör man snarat påbörja laddning.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Husbilen är årsmodell 2021 och första batteriet blev förstört pga sjukdom förra vintern. Forsbergs sa att startbatteriet också var lithium och kunde stå 3 månader utan laddning, så jag laddade för sällan under min sjukdom. Det första batteriet stod hela sommaren kring 13V. Det nya batteriet sattes in april 2023 och har inte betett si så.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Forsbergs sa att även startbatteriet var lithium och det var därför jag laddade det för sent. Därför fick jag sätta in ett nytt startbatterie april förra året. Forsbergs sa att sleep mode måste aktiveras när bilen står still några dagar. Sedan har jag märkt att om panelen är aktiverad, men inte 12V på,så faller laddningen till 12,8V. Det första batteriet var inte så här,så därför känns det lite osäkert.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett Litium-startbatteri kostar ca.12-13tusen kr. Det har bl.a inbyggt BMS som skyddar mot djupurladdning, så det ska inte ta skada av att du inte laddat det batteriet.

Hur ofta laddar du batteriet?

Förutom sänkt spänning, har detta inneburit andra störningar?
Startar motorn lätt?

Har du lite modernare husbil så brukar de ha inbyggt BMS som skyddar startbatteriet, oavsett typ av batteri.
 
Toppen