• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteri till Peugeot J5

JohanE

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2025
Vad har ni för batteri till era Peugeot J5 Diesel -89?
Behöver byta mitt startbatteri och vill ha tips på ett bra batteri.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Mät det du har och köp ett så stort som möjligt med de måtten. Det går ju även att se på batterilådan/plattan om du kan ha ett större men det enklaste är att mäta. Du kan även ta med batteriet till stället där du ska köpa det nya, då är det ju lätt att se och mäta. Du kan även lämna ditt gamla batteri där du köper ett nytt eller ska kunna iaf.

JohanE

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2025
Mät det du har och köp ett så stort som möjligt med de måtten. Det går ju även att se på batterilådan/plattan om du kan ha ett större men det enklaste är att mäta. Du kan även ta med batteriet till stället där du ska köpa det nya, då är det ju lätt att se och mäta. Du kan även lämna ditt gamla batteri där du köper ett nytt eller ska kunna iaf.
Jo, så kan man ju göra.
Men nu tänkte jag om någon hade ett bra tips på märke och vilken typ av batteri jag kan köpa;)

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
När du mäter glöm inte bort att vindrutetorkare motorn sticker ut och ner en del över batteriplattan när du mäter. Risk för att det nya batteriet är för högt.
Kolla även att placeringen av batteripolerna för plus och minus är lika som på dit gamla batteri. Det stämmer inte alltid om man söker på registreringsnumret.

När du ändå har tagit bort batteriet passa på och se över jordanslutningen.
Det är en snurra med ett antal kablar med kabelskor. Den är placerad bredvid batteriet. Det brukar samlas mycket smuts där som kan skapa div olika jordfel.

Toppen