• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri 10V

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej, en fråga om startbatteri.

Den 27 december körde vi 50 mil, sedan parkering utan landström.
Larmet drar 30mA
Idag 7 februari mäter startbatteriet 10V.
Klantigt...jag vet.
Finns det som standard något annat som drar på startbatteriet? stereons minnesbatteri.....? Annat?
Fiat Ducato 2,3 2018 och startbatteriet är från 2018.
Just nu pågår laddning med en CTEK, får se om batteriet går att rädda....
Hur märker jag om det inte går att rädda?
Med voltmeter eller på displayen på laddaren? Just nu kör den läge 3.

ps. Bodelsbatterierna låg på 12,8V:msn_thumbup:

9A532125-A133-4282-A795-AFD5F386AC56.png
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Om nu ett startbatteri kan vara mellan 1-10 år, med vilka intervaller ska man byta???
Min poäng är att man kör inte tills man blir ståendes ute. Förstår inte stoltheten/vitsen i att ha ett start batteri som är 9 år gammalt. Statistiskt så håller batterier i fem år sedan ökar oddsen för problem. Och då kan man ju låta sin verkstad mäta konditionen med rätt instrument som dom har. På Fiat Ducato andra generationen håller man sig för skratt när man byter batteri trots man är hemma med rätt verktyg. Poll results: How you deal with a flat motorhome battery… - Caravan Guard generationer senare med en låda i golvet är mycket lättare att komma åt. Som på Renault Mater och Opel Movano. Men tydligen inte så lätt ändå Löst - Byta startbatteri - hur får jag bort bygeln?
 
F

F.d. 22252

Guest
Titta på det där instrumentet som är en Amperemeter den går till minus sidan när batteriet laddar ur och mot plus när det laddar upp.
Normalläget när batteriet är fullt laddat står det bara lite på plus men stax efter man startat går det upp ganska mycket då det skall ladda tillbaka startströmmen. På tomgång är det normalt med minus om man har några strömförbrukare på eftersom det är en likströmsgenerator bara ger 160watt.
Man lärde sej ganska snart hur batteriet mådde men idag vet man ingenting den där instrumentbrädan satt på saab tvåtakt 1960-1963. på 50talet fanns den också fast en annan design.12.jpg

Det märks att det är flygplanstekniker som designat till skillnad från hitlerkälken där det mesta saknades. Hade det varit en fyrtaktare hade det säkert funnits oljetryck och temp också. Med vettiga instrument behöver man inte sitta och vara orolig man ser ju vad som händer. Istället för dessa lampor som blinkar som man måste ta fram instruktionsboken till.
Min far trodde en röd lampa var laddningen - men det var oljetrycket. Fast han bytte lager själv i garaget.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Titta på det där instrumentet som är en Amperemeter den går till minus sidan när batteriet laddar ur och mot plus när det laddar upp.
Normalläget när batteriet är fullt laddat står det bara lite på plus men stax efter man startat går det upp ganska mycket då det skall ladda tillbaka startströmmen. På tomgång är det normalt med minus om man har några strömförbrukare på eftersom det är en likströmsgenerator bara ger 160watt.
Man lärde sej ganska snart hur batteriet mådde men idag vet man ingenting den där instrumentbrädan satt på saab tvåtakt 1960-1963. på 50talet fanns den också fast en annan design.Visa bilaga 205958

Det märks att det är flygplanstekniker som designat till skillnad från hitlerkälken där det mesta saknades. Hade det varit en fyrtaktare hade det säkert funnits oljetryck och temp också. Med vettiga instrument behöver man inte sitta och vara orolig man ser ju vad som händer. Istället för dessa lampor som blinkar som man måste ta fram instruktionsboken till.
Min far trodde en röd lampa var laddningen - men det var oljetrycket. Fast han bytte lager själv i garaget.
Ursäkta mig men vilka är det idag som skulle tyda dessa instrument ..jo dom som är intresserade av bilar men dom andra då ? Hittar inte ens blinkerspaken och ännu mindre skulle tyda instrument ,,finns en orsak att dom försvann .
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Min poäng är att man kör inte tills man blir ståendes ute. Förstår inte stoltheten/vitsen i att ha ett start batteri som är 9 år gammalt. Statistiskt så håller batterier i fem år sedan ökar oddsen för problem. Och då kan man ju låta sin verkstad mäta konditionen med rätt instrument som dom har. På Fiat Ducato andra generationen håller man sig för skratt när man byter batteri trots man är hemma med rätt verktyg. Poll results: How you deal with a flat motorhome battery… - Caravan Guard generationer senare med en låda i golvet är mycket lättare att komma åt. Som på Renault Mater och Opel Movano. Men tydligen inte så lätt ändå Löst - Byta startbatteri - hur får jag bort bygeln?
Jag är helt förståligt stolt över min kompetens. Förstår mig inte på den negativa Jantelagen. Precis som man inte ska slänga mat ska man heller inte slösa med andra resurser som t ex ett startbatteri. Jag är inte heller road av att ha husbilen på verkstad. Bodelsbatterierna är i skrivande stund 12 år och 9 månader. Jag hoppas på ett par år till men skulle det skita sig kan jag koppla ur ett batteri i taget. Husbilen är ju konstruerad för ett bodelsbatteri. Skulle vi bli helt utan 12V i bodelen så gör det inget. Vi har ficklampor, batteribank till routern och batteridrivna mobiler och plattor.

Men tack för din poäng.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.460
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är helt förståligt stolt över min kompetens. Förstår mig inte på den negativa Jantelagen. Precis som man inte ska slänga mat ska man heller inte slösa med andra resurser som t ex ett startbatteri. Jag är inte heller road av att ha husbilen på verkstad. Bodelsbatterierna är i skrivande stund 12 år och 9 månader. Jag hoppas på ett par år till men skulle det skita sig kan jag koppla ur ett batteri i taget. Husbilen är ju konstruerad för ett bodelsbatteri. Skulle vi bli helt utan 12V i bodelen så gör det inget. Vi har ficklampor, batteribank till routern och batteridrivna mobiler och plattor.

Men tack för din poäng.

Bodelsbatterier som är nästan slut är ju o.k. utom på vintern, men att ta det sista ur startbatteriet förstår jag inte, det blir ju så mycket onödigt
trubbel att antingen skaffa ett batteri och byta det, eller bli bärgad från någonstans i ingenstans och belasta försäkringen med det helt i onödan?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.727
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har med mej en startbooster som säkerhet i husbilen, man vet aldrig när den behövs av mej eller någon annan.
liten och kompakt, ger den laddning 2ggr om året.
Den har klarat att dra igång en bensin V8 på 8,2L, den drog 600A på startmotorn!

Kan rekommendera att ha en starthjälp, men köp en av erkänd kvalitet/kapacitet, googla efter videotester på startbooster innan ev. köp. :)
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag har med mej en startbooster som säkerhet i husbilen, man vet aldrig när den behövs av mej eller någon annan.
liten och kompakt, ger den laddning 2ggr om året.
Den har klarat att dra igång en bensin V8 på 8,2L, den drog 600A på startmotorn!

Kan rekommendera att ha en starthjälp, men köp en av erkänd kvalitet/kapacitet, googla efter videotester på startbooster innan ev. köp. :)
Vi har också,en startbooster, mest för att batteriet la av i en hyrhusbil.
Skönt att ha den backupen, även om vi hittills bara startat dotterns moppe med den
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.731
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Jag bytte i år vårt 14 år gamla startbatteri, under åren har jag haft koll på det med dels refraktometer samt CCA värdet och även om det under senare år haft sjunkande värden så har det hållt sig över acceptabel nivå.
Nu kan ju ett gammalt batteri lägga av snabbt och i fall det skulle skett så har jag förberett starthjälp från bodelsbatterierna så jag har inte varit speciellt orolig med det gamla batteriet (även ganska nya batterier kan lägga av snabbt).
Ett problem som jag ser med startbatterier till husbilar är att de många gånger är för små. I vår HB sitter det en 3.0 liters Iveco motor i en Fiat och det finns inte plats för mer än ett 110 A batteri utan att man sågar upp golvet och gör en ny batterilåda (plats för det finns) men i en Iveco med samma motor sitter det ett 130 A batteri och det batteriet borde följt med till Fiat med 3.0 liters motor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.460
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag bytte i år vårt 14 år gamla startbatteri, under åren har jag haft koll på det med dels refraktometer samt CCA värdet och även om det under senare år haft sjunkande värden så har det hållt sig över acceptabel nivå.
Nu kan ju ett gammalt batteri lägga av snabbt och i fall det skulle skett så har jag förberett starthjälp från bodelsbatterierna så jag har inte varit speciellt orolig med det gamla batteriet (även ganska nya batterier kan lägga av snabbt).
Ett problem som jag ser med startbatterier till husbilar är att de många gånger är för små. I vår HB sitter det en 3.0 liters Iveco motor i en Fiat och det finns inte plats för mer än ett 110 A batteri utan att man sågar upp golvet och gör en ny batterilåda (plats för det finns) men i en Iveco med samma motor sitter det ett 130 A batteri och det batteriet borde följt med till Fiat med 3.0 liters motor.

Jag skulle nog satsa på att byta startbatteriet lite oftare än på att släpa ytterligare ett antal kilo bly permanent. :)
För min del har jag funderat på att byta till litium som startbatteri också.
 
Toppen