• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall motorn drar mer på svensk diesel så skvallrar väl det bara om en sämre byggd motor, eller?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sorry - energialternativ är lägre i svensk diesel
Menar du energiinnehåll?
Det är en liten skillnad där, jämfört med 100% ren fossil diesel.
Vissa här upplever ju en skillnad runt 10% i förbrukning, vad beror den på då menar du?

Screenshot_20230510-201440.png
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har kört mycket både i Sverige och Europa. Jag upplever att bilen både går bättre och dricker något mindre på ex tysk diesel, jämfört med svensk. Jag har dock inte någon mätbar data. Jag tycker generellt bättre om tysk öl än svensk men har ingen mätbar data att bevisa det med heller. Men det som oroar mig med den svenska reduktionsplikten är konsekvenserna för tank och motor på sikt, med 30 - 50 % inblandning av produkter med tveksam lagringsstabilitet. För mig är det en grundbult för tråden. Har den svenska reduktionsplikten möjligen kostat trådskaparen 50 k!? Det är i så fall fruktansvärt anmärkningsvärt !
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vi har kört mycket både i Sverige och Europa. Jag upplever att bilen både går bättre och dricker något mindre på ex tysk diesel, jämfört med svensk. Jag har dock inte någon mätbar data. Jag tycker generellt bättre om tysk öl än svensk men har ingen mätbar data att bevisa det med heller. Men det som oroar mig med den svenska reduktionsplikten är konsekvenserna för tank och motor på sikt, med 30 - 50 % inblandning av produkter med tveksam lagringsstabilitet. För mig är det en grundbult för tråden. Har den svenska reduktionsplikten möjligen kostat trådskaparen 50 k!? Det är i så fall fruktansvärt anmärkningsvärt !
Högst sannolikt inte. Att detta skulle ske efter 4-5 månaders vinteravställning är jag tveksam till.
Undrar om de som har dieselbil och har den stillastående över vintern när dem är i Spanien 6 månader har samma problem när dem kommer hem?
(min högst personliga åsikt)
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Vi har kört mycket både i Sverige och Europa. Jag upplever att bilen både går bättre och dricker något mindre på ex tysk diesel, jämfört med svensk. Jag har dock inte någon mätbar data. Jag tycker generellt bättre om tysk öl än svensk men har ingen mätbar data att bevisa det med heller. Men det som oroar mig med den svenska reduktionsplikten är konsekvenserna för tank och motor på sikt, med 30 - 50 % inblandning av produkter med tveksam lagringsstabilitet. För mig är det en grundbult för tråden. Har den svenska reduktionsplikten möjligen kostat trådskaparen 50 k!? Det är i så fall fruktansvärt anmärkningsvärt !
Jag har rest ett antal tusen mil och provat noggrann mätning när det gäller förbrukning. ( trippelmätaren istället för att lita på färddatorn)
Resultatet på en 3 liters motor med robotlådan och helintegrerad 4500 kg Hymer är 1,06/mil på Tysk diesel och 1,2/mil på Svensk diesel. Och detta är på exakt samma körning. Motorväg och farthållaren intryckt på 105 km/h = exakt 100 km/h i verklig fart.
Så inte nog med att vi har Europas högsta dieselpris, så tvingas vi även betala en merförbrukning som inte många känner till.
Sedan när det gäller Tysk öl, håller jag med Krinil till 100%
Jag tycker det är märkligt att man kan komma till vilken sylta/gasthaus som helst i Tyskland och beställa en normal pilsner, och få en ytterst trevlig öl med krämig topp. Och den krämiga toppen är kvar hela vägen ner, tills man har druckit upp.
Jag har försökt att beställa detta i Sverige, men det verkar stört omöjligt.
Den krämiga toppen är borta direkt efter första klunken av en "Svensk" öl.
Och ingen man frågar av alla stora och små bryggerier i Sverige, kan svara på gåtan ?
Sedan när det gäller extrakostnader på motorerna, pga inblandningen av miljöbränslen vågar jag inte ens tänka på
Mvh Per
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag har rest ett antal tusen mil och provat noggrann mätning när det gäller förbrukning. ( trippelmätaren istället för att lita på färddatorn)
Resultatet på en 3 liters motor med robotlådan och helintegrerad 4500 kg Hymer är 1,06/mil på Tysk diesel och 1,2/mil på Svensk diesel. Och detta är på exakt samma körning. Motorväg och farthållaren intryckt på 105 km/h = exakt 100 km/h i verklig fart.
Så inte nog med att vi har Europas högsta dieselpris, så tvingas vi även betala en merförbrukning som inte många känner till.
Sedan när det gäller Tysk öl, håller jag med Krinil till 100%
Jag tycker det är märkligt att man kan komma till vilken sylta/gasthaus som helst i Tyskland och beställa en normal pilsner, och få en ytterst trevlig öl med krämig topp. Och den krämiga toppen är kvar hela vägen ner, tills man har druckit upp.
Jag har försökt att beställa detta i Sverige, men det verkar stört omöjligt.
Den krämiga toppen är borta direkt efter första klunken av en "Svensk" öl.
Och ingen man frågar av alla stora och små bryggerier i Sverige, kan svara på gåtan ?
Sedan när det gäller extrakostnader på motorerna, pga inblandningen av miljöbränslen vågar jag inte ens tänka på
Mvh Per
Har det också varit samma vägunderlag vid mätningarna? (Svensk asfalt kontra Tysk betong)

Att det är skillnad på ölen är ju inget märkligt alls. Ölen är ju bryggd olika med olika malt nota och i varierande grad av tillsatt volym av majs/havre, etc etc. Dessutom är det ju en enorm skillnad på industrilager/tysk pilsner. Dessutom en massa skillnader på öl inom Tyskland. Inga problem att hitta Tysk öl som beter sig exakt som den svenska ölen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har rest ett antal tusen mil och provat noggrann mätning när det gäller förbrukning. ( trippelmätaren istället för att lita på färddatorn)
Resultatet på en 3 liters motor med robotlådan och helintegrerad 4500 kg Hymer är 1,06/mil på Tysk diesel och 1,2/mil på Svensk diesel. Och detta är på exakt samma körning. Motorväg och farthållaren intryckt på 105 km/h = exakt 100 km/h i verklig fart.
Så inte nog med att vi har Europas högsta dieselpris, så tvingas vi även betala en merförbrukning som inte många känner till.
Sedan när det gäller Tysk öl, håller jag med Krinil till 100%
Jag tycker det är märkligt att man kan komma till vilken sylta/gasthaus som helst i Tyskland och beställa en normal pilsner, och få en ytterst trevlig öl med krämig topp. Och den krämiga toppen är kvar hela vägen ner, tills man har druckit upp.
Jag har försökt att beställa detta i Sverige, men det verkar stört omöjligt.
Den krämiga toppen är borta direkt efter första klunken av en "Svensk" öl.
Och ingen man frågar av alla stora och små bryggerier i Sverige, kan svara på gåtan ?
Sedan när det gäller extrakostnader på motorerna, pga inblandningen av miljöbränslen vågar jag inte ens tänka på
Mvh Per
Per! Du är inte bara en god analytiker. Du är ta mig fan en poet! :D:applaus:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Eftersom tråden har spårat ur från startproblem till ölets skumbildning samt att TS problem blivit åtgärdat så stängs den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen