• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

Status
Stängd för vidare inlägg.

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Skulle start husbilen efter vinterförvaring i kallgarage. Bra fart på batteri men motorn tänder inte en enda gång. Fiat 2017 2,3. Någon som har en teori vad som är fel?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Prova med reservnyckeln. Ibland kan det hända att nyckeln tappar minnet.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Prova norsk reset. Koppla ur startbatteriet 10 minuter. Räcker med bara minuspolen. Sätt tillbaka. Startar den då. Låt den gå på tomgång 10-15 minuter utan att gasa och hålla på så ställer alla störningar och datorer in sig på rätt värde. Går snabbare än om man kör....
 

HvaAdria

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28756
Medlemskap
2024
Skulle start husbilen efter vinterförvaring i kallgarage. Bra fart på batteri men motorn tänder inte en enda gång. Fiat 2017 2,3. Någon som har en teori vad som är fel?
Du får inte något felmeddelande på displayen?
Det var ett problem som vi hade på en bil från 2015.
Motorn gick runt men startade inte och då kom det upp ett hänglås vill jag minnas.
(Det är inte så att du har luft i bränslesystemet. Då kan man också få mala på en stund.)
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Hej. Har inte fått igång bilen ännu. Hade en kille ute från Fiat med en dator som visade 0 felmeddelande. Han skulle konsultera en kollega. återkommer med svar om åtgärd.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har du provat att lossa minuskabeln på batteriet 2 min? Gör det annars o prova igen.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag fick hänglåset en gång i instrumentpanelen och bilen gick inte igång och hittade det här i drift o underhållsboken för bilen. Den gången löste det sig efter flera försök ut o in med nyckeln men vet ej orsaken riktigt.
Kanske dåligt batteri i nyckeln? Som andra skriver - prova reserven.
Lycka till

FIATE-SYSTEMET
I KORTHET
Det är ett elektroniskt låssystem till
motorn som ökar skyddet mot
stöldförsök. Det aktiveras automatiskt
när tändningsnyckeln tas ut ur
tändlåset.
I alla tändningsnycklar finns det en
elektronisk anordning som modulerar
signalen som skickas ut under
startfasen från en antenn som har
integrerats i tändlåset. Signalen
varierar från starttillfälle till starttillfälle
och fungerar som ett lösenord som
styrenheten känner igen och som gör
att bilen går att starta.
1)
Funktion
Vid varje start, när tändningsnyckeln
vrids till MAR, sänder Fiat CODE-
systemets styrenhet en
identifikationskod till motorstyrenheten
för att upphäva funktionernas
blockering.
Identifikationskoden sänds bara om Fiat
CODE-systemets styrenhet känner
igen koden som skickas från
tändningsnyckeln.
När du vrider startnyckeln till läget
STOP gör Fiat CODE-systemet så att
motorstyrenhetens funktioner
avaktiveras.
Funktionsfel
Om koden inte känts igen under
starten, tänds varningslampan på
instrumentpanelen tillsammans med ett
meddelande som visas på displayen
(se kapitlet "Varningslampor och
meddelanden").
I detta fall, vrid tändningsnyckeln till
STOP och därefter till MAR. Om
blockeringen kvarstår, försök med de
andra tändningsnycklarna du har fått.
Om motorn fortfarande inte går att
starta, kontakta Fiats servicenät.
OBSERVERA! Varje tändningsnyckel
har en egen kod som ska sparas i
minnet i systemets styrenhet. För att
minneslagra nya nycklar, upp till högst
åtta, kontakta Fiats servicenät.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Hej. Har nu fått husbilen åtgärdad. Enligt verkstaden hade hela bränslesystemet kläggat igen. De har bytt spridare tankarmatur rengjort tank o filter. Prislappen hamnar på runt 50k. Jag frågade efter orsaken till detta och det är för dålig kvalite på dieseln fick jag till svar.
 

Boflo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
28146
Medlemskap
2024
Fyll tanken med blankdiesel när du ställer in den på hösten så slipper du dom här problemen
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Det är nog inte ”dålig kvalité” på dieseln tyvärr - det är en följdeffekt av inblandningen av förnybart som inte är lagrings stabilt och där mikroorganismer kan växa. Kan man inte komma år blankdiesel - jag tankade fullt och blandade i LiquiMoly ”Anti-Bacteriel Diesel Additive” och dubblade doseringen eftersom Sverige har så hög inblandning av förnybart. Ingen aning om det egentligen funkar, men det var det bästa jag kom fram till.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det blir enbart blankdisel i fortsättningen. Tack propellerpelle o Märta för den notan.
Den är bara så svår att få tag på när man inte bor nära en marina. Blankdieseln menar jag.

2024 blir problemet mindre med 6% inblandning av slaktavfall och gu vet vad det nu innehåller. Nu är inblandningen drygt 30%
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
2024 blir problemet mindre med 6% inblandning av slaktavfall och gu vet vad det nu innehåller. Nu är inblandningen drygt 30%
RME inblandningen kommer att gå från 7% till 6%.,
Om en procents skillnad gör något för risken för bakterie/alg tillväxt i tanken är jag extremt tveksam till.

HVO kan lagras lika eller längre än fosildisel, så HVO är ingetsomhelst problem.

Det som skiljer i förnybart innehåll mellan dagens 31% och kommande 6% är:
Nu RME max 7%
Nu HVO 24 till 31%.

2024:
RME 6%
HVO 0% (mycket dyrare än RME)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024

Från "Drivkraft Sverige"'s hemsida:​

BIODRIVMEDEL I DIESELBRÄNSLE​

Idag blandas det i upp till 7% FAME (Fettsyrametylester) och upp till 25 – 50% HVO (Hydrogenerade vegetabiliska oljor) i dieselbränslet.

LAGRING OCH LAGRINGSTABILITET​

Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år i en lagringstank.

Det förekommer ofta i fordon en cirkulation av dieselbränslet tillbaka till tanken för att värma upp dieselbränslet. Olika fordon har olika cirkulation av dieselbränsle. Denna återföring av dieselbränsle till tanken leder till att syre från luftens förs in i bränsletanken vilket kan leda till en snabbare nedbrytning (oxidation) av FAME och därför bör dieselbränslet inte lagras längre än 6 månader i fordonstanken.


Vatten och temperaturens löslighet​

Dieselbränsle löser en viss mängd vatten. Så länge det är löst vatten ställer det inte till några problem. Då dieselbränslets löslighet är beroende av temperaturen så innebär det att när det blir kallare ute så sjunker dieselbränslets förmåga att hålla vattnet i lösning. Vattnet faller då ut som fritt vatten och kan orsaka att det påbörjas en tillväxt av mikroorganismer.

Viktigt att inte använda diesel där man kan misstänka att det finns vatten i. Om den är grumlig eller tenderar att vara grumlig är det sannolikt högre vattenhalt än vad standarden tillåter och en sådan diesel ökar risken för att få skador i bränslesystem och i motorn då den kommer att ge dålig smörjning pga av vattnet.

Mikroorganismer​

Vissa mikroorganismer kan växa i bränslen men bara om det finns fritt vatten i cisternen eller fordonstanken. Mikroberna lever i fria vattenfasen, antingen i det separata vattenskiktet i botten av cisternen eller fordonstanken eller i små droppar som svävar i bränslet. Mikroberna använder bränslet som föda. Dieselbränslen, gasoljor, marina bränslen, eldningsoljor och fotogener är mest känsliga och har alltid haft risk för tillväxt av mikroorganismer i tanken om den inte har skötts på rätt sätt. Bensin har inte samma problematik då mikroorganismer inte trivs i bensin och därför sällan påträffas där.

Idag innehåller dieselbränsle i Sverige upp till 7% FAME, fettsyrametylester, som är en produkt som är biologisk lättare nedbrytbar och därmed lättare tillgänglig för mikroorganismer. Dieselbränsle med tillsats av FAME kräver större omsorg vid lagring då FAME också är vattenkänsligare än dieselbränslet.

Om problem uppstår beror även på var och hur bränslet används. Utrustningar med relativt grova filter kan tolerera mycket högre halt mikroorganismer än andra. Därför skall det använda filtret vara finmaskigare än känsligheten hos den utrustning som skall skyddas.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

Från "Drivkraft Sverige"'s hemsida:​

BIODRIVMEDEL I DIESELBRÄNSLE​

Idag blandas det i upp till 7% FAME (Fettsyrametylester) och upp till 25 – 50% HVO (Hydrogenerade vegetabiliska oljor) i dieselbränslet.

LAGRING OCH LAGRINGSTABILITET​

Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år i en lagringstank.

Det förekommer ofta i fordon en cirkulation av dieselbränslet tillbaka till tanken för att värma upp dieselbränslet. Olika fordon har olika cirkulation av dieselbränsle. Denna återföring av dieselbränsle till tanken leder till att syre från luftens förs in i bränsletanken vilket kan leda till en snabbare nedbrytning (oxidation) av FAME och därför bör dieselbränslet inte lagras längre än 6 månader i fordonstanken.


Vatten och temperaturens löslighet​

Dieselbränsle löser en viss mängd vatten. Så länge det är löst vatten ställer det inte till några problem. Då dieselbränslets löslighet är beroende av temperaturen så innebär det att när det blir kallare ute så sjunker dieselbränslets förmåga att hålla vattnet i lösning. Vattnet faller då ut som fritt vatten och kan orsaka att det påbörjas en tillväxt av mikroorganismer.

Viktigt att inte använda diesel där man kan misstänka att det finns vatten i. Om den är grumlig eller tenderar att vara grumlig är det sannolikt högre vattenhalt än vad standarden tillåter och en sådan diesel ökar risken för att få skador i bränslesystem och i motorn då den kommer att ge dålig smörjning pga av vattnet.

Mikroorganismer​

Vissa mikroorganismer kan växa i bränslen men bara om det finns fritt vatten i cisternen eller fordonstanken. Mikroberna lever i fria vattenfasen, antingen i det separata vattenskiktet i botten av cisternen eller fordonstanken eller i små droppar som svävar i bränslet. Mikroberna använder bränslet som föda. Dieselbränslen, gasoljor, marina bränslen, eldningsoljor och fotogener är mest känsliga och har alltid haft risk för tillväxt av mikroorganismer i tanken om den inte har skötts på rätt sätt. Bensin har inte samma problematik då mikroorganismer inte trivs i bensin och därför sällan påträffas där.

Idag innehåller dieselbränsle i Sverige upp till 7% FAME, fettsyrametylester, som är en produkt som är biologisk lättare nedbrytbar och därmed lättare tillgänglig för mikroorganismer. Dieselbränsle med tillsats av FAME kräver större omsorg vid lagring då FAME också är vattenkänsligare än dieselbränslet.

Om problem uppstår beror även på var och hur bränslet används. Utrustningar med relativt grova filter kan tolerera mycket högre halt mikroorganismer än andra. Därför skall det använda filtret vara finmaskigare än känsligheten hos den utrustning som skall skyddas.
Hur som helst är det skit med inblandningen. Ur avgasröret samma som med blankdiesel... nästan. Det blir mer avgaser med inblandning då det går åt mer liter sån diesel/mil jämfört med ren diesel.

I Finland mindre inblandning och min HB drar 1.5 dl/mil mindre än med svensk diesel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen