• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Startar ej efter batteribyte

F

F.d. 55034

Guest
Hämtade min Burstner från vinterförvaringen där batteriet varit frånkopplat, och blivit urladdat. Startade med hjälp av startkablar och körde hem.
Batteriet var dåligt så jag köpte ett nytt och satte i.
Nu snurrar det på men motorn vill inte starta... den gula lampan code lyser, men det gjorde den också när jag körde hem (och har så gjort tidigare till och från). Jag har provat att testa med att byta nycklar, tre stycken.
Vad ska jag prova med här näst? Tacksam för all hjälp jag kan få här på forumet.
 
W

Weckman

Guest
Vet ej hur det är med just din bil, men jag har haft bilar där du måste in och radera felkoden innan du kan starta den igen.
Bryter man strömmen/byter batteri så nollas bilens dator. Man måste alltid ha ström i boxen och vid batteribyte ska en backup ström finnas.
Låter sjukt men så är det hos vissa biltillverkare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.117
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När du frågar om chassi så underlättar det att skriva år, märke, modell på chassit, att det skulle vara ett Burstner-fel tror jag inte :rolleyes:
 
F

F.d. 55034

Guest
Tackar för svaren. Näe jag tror inte heller det är ett Burstner-fel.
Under vinterförvaringen kopplas ju batteriet ur i flera månader (och har så gjort under flertalet år) så att ström till boxen måste finnas, hmm?
Jo det är en Burstner harmony 618 -00.
Att lampan för "Code" lyser spelar ingen roll?? Den har ju gjort det tidigare också (inte alltid dock) men allt fungerat som det ska ändå så det kanske inte har någon betydelse?
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2026
Pröva med rattjuseringen, min startade inte höll på flera timmar, bröt ström flera ggr telkontakt med min verkstad, då fick jag ett infall justerade ratten några ggr då startade bilfan, det var visserligen en 10 årsmodell.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
537
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Har en Knaus från 1998 där jag haft samma problem vid några tillfällen.
Läste någonstans att det sitter en nyckelavkänning i tändningslåset och att denna ibland inte initieras på rätt sätt efter att batteriet varit frånkopplat.
Tipset att komma runt problemet var att koppla loss batteriet igen, vänta några minuter och därefter återigen koppla på batteriet. När strömmen kollas på sker någon form av initiering av nyckelavkännaren och förhoppningsvis blir det rätt denna gång.
Har provat detta när jag fått problemet och för mig har det fungerat.

Jan-Olov
 
F

F.d. 55034

Guest
Tack för tipsen.. ska prova detta och även kolla ifall det går att söka felkod med instrument.
Hur går man tillväga OM man måste koda om nyckel, om det skulle kunna tänkas vara felet (startspärr)?
Återkommer senare.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vår första Fiat från 1997 byttes batteriet och kunde inte startas. Vi hade ingen instruktionsbok o fick låna av en granne. Det fanns en givare ovanför batteriläget, som var en funktion att stoppa bränslepumpen om bilen vänt. Jag tryckte upp brytaren med handen och sedan startade husbilen. Det var 2006, så jag minns dåligt, men det var även den bruna kodnyckeln med som först prövats.
Lycka till!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
2000 er en vanskelig årgang da 2 generasjoner av chassi ble brukt. Det gamle hadde startsperren og en brun kodenøkkel, den nye med JTD motor en motordator. Regner med at dette er en med den eldre iTD motor. Her finnes en resetknapp beskrevet i inlegg 10 og nøkkelgjennkjenning som kan overstyres med brun nøkkel. Recoding av svart nøkkel skjer ved først å benytte brun nøkkel og direkte etter denne den svarte.

Har for meg at JTD ikke har master nøkkel, men et kodekort. Her må en ha hjelp av et Fiat verksted for reaktivering av nøkkel om det skulle trenges (veldig uvanlig):
 
F

F.d. 55034

Guest
Problemet löst.. Tack KarinoBengt... och Knut
Tittade efter det ni föreslog, där vid batteriet, och där på torpedväggen lite på sidan om batteriet satt (sitter) en slags kontakt typ. Kände med fingrarna på ovansidan, det kändes lite fjädrande, och jag tryckte lite, "klick"... (tryck-kontakt / reset-knapp)!!!
In i kupe´n och vrider på nyckeln. Code-lampan slocknar och då jag vrider lite till så startar husbilen.
Har ingen aning om varför kontakten löst ut men så himla glad jag är för att jag fått hjälp.. tack ni alla och speciellt då till KarinoBengt plus Knut.
 

El-Berra

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Mullsjö
Fiat Ducato 1999

Tack - löste mitt problem efter batteribyte. Misstänker att det är lätt att stöta till sensorn till höger om batteriet, när man trixar för att få ut det gamla och i det nya. Den är väl synlig och har en gummimössa på toppen. Trycket lätta på ovansidan och hördes ett svagt "klick" - så var problemet löst. Alltså inget code problem, utan mer ett mekaniskt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.519
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Problemet löst.. Tack KarinoBengt... och Knut
Tittade efter det ni föreslog, där vid batteriet, och där på torpedväggen lite på sidan om batteriet satt (sitter) en slags kontakt typ. Kände med fingrarna på ovansidan, det kändes lite fjädrande, och jag tryckte lite, "klick"... (tryck-kontakt / reset-knapp)!!!
In i kupe´n och vrider på nyckeln. Code-lampan slocknar och då jag vrider lite till så startar husbilen.
Har ingen aning om varför kontakten löst ut men så himla glad jag är för att jag fått hjälp.. tack ni alla och speciellt då till KarinoBengt plus Knut.
Fiat Ducato 1999

Tack - löste mitt problem efter batteribyte. Misstänker att det är lätt att stöta till sensorn till höger om batteriet, när man trixar för att få ut det gamla och i det nya. Den är väl synlig och har en gummimössa på toppen. Trycket lätta på ovansidan och hördes ett svagt "klick" - så var problemet löst. Alltså inget code problem, utan mer ett mekaniskt.
Den sensorn är en krock sensor. Den kan lösa ut vid väldigt kraftigt gupp en om man råkar stöta till den. På nyare fiat sitter Den inne till höger under handsfacket
 
Senast ändrad:

PG EDL 068

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
41086
Medlemskap
2025
Hej!
Har fått ett i mina ögon, gigantiskt problem! Haft bilen på service strax efter inköpet, tänkte att det vore lika bra att den får en rejäl översyn. Bytt alla filter oljor kamrem. När jag får tillbaka den orkar den inget, åker tillbaka till firman där de troligtvis missat nollställning av pumpen. Nu är det fixat. Men den går ej att starta! Bara runt runt utan tillstymmelse till att vilja tända. Batteribrytaren i motorrummet har glappat, så det har varit till och från med spänningen många gånger, det är nu fixat. Vad kan ha hänt mera? Bilverkstan har inga erfarenheter av så här gamla motorer säger de, unga grabbar runt tretti. Själv har jag inga kunskaper av att meka med bilen, därför lämnade jag den till en verkstad som tidigare tagit om hand en husbil vi haft, med gott resultat. Vad finns att göra? Den kommer ju inte från verkstaden heller så det måste lösas där eller bärgning till Fiatverkstad, och var hittar jag en sådan som kan äldre motorer? Har bara en tändningsnyckel, svart. Bor i Glommen (Falkenberg)
Bilen är en Euramobil 810,
model 2000,
2.8.
Hoppas på hjälp
Per
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
455
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Hej!
Har fått ett i mina ögon, gigantiskt problem! Haft bilen på service strax efter inköpet, tänkte att det vore lika bra att den får en rejäl översyn. Bytt alla filter oljor kamrem. När jag får tillbaka den orkar den inget, åker tillbaka till firman där de troligtvis missat nollställning av pumpen. Nu är det fixat. Men den går ej att starta! Bara runt runt utan tillstymmelse till att vilja tända. Batteribrytaren i motorrummet har glappat, så det har varit till och från med spänningen många gånger, det är nu fixat. Vad kan ha hänt mera? Bilverkstan har inga erfarenheter av så här gamla motorer säger de, unga grabbar runt tretti. Själv har jag inga kunskaper av att meka med bilen, därför lämnade jag den till en verkstad som tidigare tagit om hand en husbil vi haft, med gott resultat. Vad finns att göra? Den kommer ju inte från verkstaden heller så det måste lösas där eller bärgning till Fiatverkstad, och var hittar jag en sådan som kan äldre motorer? Har bara en tändningsnyckel, svart. Bor i Glommen (Falkenberg)
Bilen är en Euramobil 810,
model 2000,
2.8.
Hoppas på hjälp
Per
Årsmodell 2000 bör innebära att du har en 2,8 TD alltså med mekanisk insprutning, den har en startspärr inbyggd i pumpen som går att koppla förbi. Jag har inte alla detaljer men tänker att det är lite hjälp för dig att söka vidare. Startspärren kan göra att motorn inte startar.
Hälsningar
Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.746
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Årsmodell 2000 bör innebära att du har en 2,8 TD alltså med mekanisk insprutning, den har en startspärr inbyggd i pumpen som går att koppla förbi. Jag har inte alla detaljer men tänker att det är lite hjälp för dig att söka vidare. Startspärren kan göra att motorn inte startar.
Hälsningar
Peter
Det är en avstängningsventil för bränsletillförseln, om den inte får spänning när du vrider på tändningsnyckeln går motorn bara runt men startar inte.
 
Toppen