• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starta bensinkrig!

F

F.d. 13313

Guest
Sv: Starta bensinkrig!

Gengasen vinner ur miljösynpunkt/koldioxid mot bensinbilar, kommer inte ihåg exakt men det var ganska mycket. (var ett program på tv där de hade en tävling mellan olika miljöbilar och då fick inte ens bensinbilen vara med i racet).

/Johny

F

F.d. 24284

Guest

En liten fundering som jag haft idag!
Hur kommer det sig att man kan tanka diesel i norra Marocco för 7-8 kr L
och i södra Marocco för runt 3-4 kr L ? Vad jag förstått så importerar Marocco sin diesel precis som vi! Kan det vara så att de får rabatt av araberna? Precis som vi röster på nordiska länder i Eurovisionsfestivalen:mad:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Det är ju inte bara höjningen av bränslet som sådant som retar gallfeber på en, utan kanske tom mer i vilken hastighet det hela sker, kryddat med tvära kast mellan bensin och diesel, så att nu dieseln höjs dubbelt mot bensinen.
Dom som leder detta rallyt är de som har stora andelar i bränslemarknaden,dvs dem stora bensinbolagen, Statoil resp Preem.
Vi som bor i tätbebyggda områden har ju åtminstonde den möjligheten att välja från vilken mack vi vill tanka. Därför har jag slutat att handla av Statoil samt Preem.

mvh
Werner

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag tor nog att många sådana liknande SMS skapas av telefonbolagen så att dom får en ännu fetare vinst för att tänk om jag skulle SMSá alla i min telefonbok och alla mottagare gör samma sak det blir ju rejäla till skott i telebolagens kassaskrin .

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Det var inte så dumt bra
Är det möjligt att få till en sådan föhandling?
Det borde vara en väckarklocka ord och handling kan ge resulltat
Ronglie

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Jag tror inte så mycket på att låta bli att köpa drivmedel på vissa mackar. Mackens förtjänst på drivmedel är inte så stor. Men om ALLA lät bli att köpa annat så skulle det bli kännbart. Korv och mos/bröd är deras största inkomstkälla. Det är ju inte för inte som mackarna idag mera ser ut som livsmedelsaffärer än ett serviceställe för motorfordon.

EssoJ
som i helgen upptäckt att det bara för dieseln kostar ca 20:- att köra motorväg med en alkovbil om man vill hålla samma tempo som de andra.

F

F.d. 29809

Guest

Dyrt blir det men inte kommer jag upp i 20 kr (än). Diesel ca 14 kr/liter , förbrukning ca 1,3 om jag håller 110 vilket jag får till ca 18 kr. Jag får det till att din bil drar 1,4, hur fort kör du då?

F

F.d. 2692

Guest

En av mina vänner har en Statoilmack, och kan bekräfta att förtjänsten på drivmedel går inte att livnära sig på.
Så att inte handla övriga varor och tro att det drabbar oljebolagen som i sin tur skulle sänka priset är bra naivt.
Nu är det inte så att jag har lösningen på hur man ska få ner drivmedelspriserna, men att bojkotta övriga
inköp på stationerna hjälper föga.
Det kanske t.o.m. skulle få en negativ effekt med nedläggning som resultat.

Vid ett literpris på 15:- är det 4.50:- bensin och 10.50:- i skatt.
Lek med tanken att bolagen sänker med 30%, då blir det 1.35:- billigare.
Men om skatten sänks med 30% blir det 4.50:- billigare.
Med detta ungefärliga exempel, är jag införstådd med vem som ska jagas med blåslampa.

F

F.d. 24284

Guest

Det finns bara ett sätt att påverka priset. Det är att påverka staten för det är de som står för den stora delen av priset.
I år er det försent men spar alla bränslekvitton i år. Dra som vanligt för jobbresor nästa år men dra också för fördyrade levnadskostnader allt över 10 kr litern.
Det är inte brottsligt att dra av för kostnader som man haft och har kvitton på även om det inte är rätt ur deklarationssynpunkt och det kommer ju inte att gå igenom men det kommer att skapa mycket merarbete för skattemyndigheten och kommer helt klart att uppmärksammas av regeringen.
En del komer säkert att slinka igenom också kanske.......????

Det kallas för social olydnad!:twitcy:
Svend

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Dyrt blir det men inte kommer jag upp i 20 kr (än). Diesel ca 14 kr/liter , förbrukning ca 1,3 om jag håller 110 vilket jag får till ca 18 kr. Jag får det till att din bil drar 1,4, hur fort kör du då?

Jag har tyvärr den lilla motor 2,0 JTD o den får jobba rätt hårt med alkovens luftmotstånd. Toppar knappt 110 utan motvind. Sånt lär man sig på den första bilen :)

EssoJ

F

F.d. 14038

Guest

Håller fullständigt med dig Janne Ekan och då är vi tillbaka till Bo Lundmans förslag.

Du känner väll några fiskare som bor ute på ÖA, det går att tömma fiskräns utanför riksdagshuset.

Några känner säkerligen några bönder, dom har också tillgång till skit som kan tömmas där.

Vi med husbilar kan blockera infarterna till huvudstan och riksdagshuset.

De som inte har husbilar kan kasta ägg på de som ändå vill ta sig in.

Listan kan göras lång på åtgärder för att få våra politiker att fatta att måttet är rågat samt att hela samhället hotar att rasseras så som dom nu håller på med den ena höjningen efter den andra.

Att skylla på mackägarna är helt fel, dom behöver varje krona dom kan få in för att överleva.

Hls Laika.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Jag tar tillbaka det där med att skippa korven på macken! Var inte riktigt klar över att varje mackägare är sin egen, någon sorts franchising om jag förstår rätt. Trodde att med den helgjutna likformigheten nom respektive märke så borde det vara bolaget som stod bakom och föreståndaren var anställd. Eller är det kanske det som utmärker fanchising?

EssoJ

F

F.d. 10558

Guest

laika, det är mycket i det du skriver jag menar i ett annat inlägg man borde/ska göra för att få ett resultat.
Protestlistor på ett skrivbord blir bara värme från fjärrvärmecentralerna och ett par ord till de som lämnar in dem "tack och vi ska titta på det".
En annan sak vi glömmer är ju den höga vägtrafikskatten vi betalar som dieselbilsägare (både husbil och personbil), varför denna höga skatt när dieseldrivna bilar lär vara renare än bensindrivna bilar idag!
/Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Toppen