• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starta bensinkrig!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Starta bensinkrig!

Försöka duger kanske. Men drygt hälften av priset utgörs av skatt och jag tror våra folkvalda är så pass flexibla att en bestående prissänkning snabbt skulle kompenseras med skattehöjning. För det var ju 27:- per liter som skulle krävas för att verkligen pressa ner bilkörningen till de nivåer som krävs för att nå miljömålen.
aake (som köper diesel, på OK eller IDS)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

När jag tänker efter. Detta är redan provat i större skala utan effekt. En massrörelse som började vid "oljechocken" på 70-talet; vi vägrade köpa villaolja (=diesel) och övergick till andra sätt att värma våra hus. Och hur mycket har oljepriset påverkats?

Olja är en ändlig resurs och "peak production", den högsta produktionstoppen, nåddes för något år sedan. Denna har inte överträffats trots maximal marknadsstimulans i form av ökande efterfrågan och stigande priser.

aake

F

F.d. 12736

Guest

Jag har fått 2 st bensinkrig mail till min jobbmail, och på HBK´s sida finns också två separata. Som Aake skriver (inlägg 4), detta har man provat tidigare utan resultat. Dessutom skulle statsmakten agera snabbt för att höja drivmedel skatter oavsett vilka sitten bakom spakarna. Kanske bensinkrig deltagandet ger tröst i frustration, när man inte kan göra något riktigt effektivt. Skulle jag personligen sluta tanka diesel, då är jag utan jobb nästan omgående, snabbt utan husbil och annat. Jag fortsätter att tanka diesel. Bensin och diesel priserna är rekord höga också i hela Europa idag.

F

F.d. 25038

Guest

Angående de här med protest mot bensinpris fick ett SMS som lyder såhär
handla eller tanka inget på nån bensinstation mellan 23-26 maj och som skulle
skickas vidare som jag också gjort!?

ps kanske har de nån effekt istället för å knyta näven i fickan,

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest

Ja, Tänk!!
Jag är säker på att om ens 50% av svenskar oss inte köper diesel/bensin på Preem & Statoil, så kommer något att hända hos enskilda mackar! De måste sänka sitt pris! Om inte mycket så gynnar det oss. Denna metod har inte provats tidigare!
ANSLUT! (Detta är på gång i andra länder med!)

hälsning jyrkla/274

F

F.d. 13313

Guest

Det roligaste är att jag redan fått 2 mail men där är det OK/Q8 och STATOIL som skall bojkottas. Hahaha, inte ens vilka stationer som skall bojkottas kan VI konsumeter ha koll på.. eller är det en smart anställd på Preem som startat en egen kedja :)

Föreslår att vi "alla" på Husbilsklubben räknar ut hur många liter diesel vi köper per år, och sedan förhandlar vi fram en brakrabatt hos ett bolag (och gratis kaffe!):

Medlem 1919: 2000 liter/år (minst)

F

F.d. 14038

Guest

Vi var nere i Italien alldeles nyss och kunde konstatera att bränslet var till och med dyrare I Tyskland,Österike och Italien.

Jag vill inte säga att vi inte ska klaga på priserna som vi får betala för bränslet men tror att det är väldigt lite vi kan göra.

Politikerna oavsett färg tror ju sig rädda miljön med höjda priser vilket jag inte tror ett dugg på utan det finns helt andra motiv till de höga skatterna.

En stilla undran bara är hur politiker i Tyskland kommer att aggera när Tyskarna inte längre köper bilar, alla vet ju att bilindustrin är väldigt mycket större än här i Sverige, och hur ska politikerna klara det om Volvo och Saab börjar få riktigt stora problem med uppsägningar som följd.

Snacka om ringar på vattnet då när även alla underleverantörer får problem och börjar friställa folk.

Så effektivast vore nog att inte byta bilar under låt säga 1 år eller 2.

Då skulle även forskning på nya bränslen ta fart ordentligt tror jag och en stor del av de skyhöga bränleskatterna skulle då kunnas användas till något bra.

Hls Laika

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Det roligaste är att jag redan fått 2 mail men där är det OK/Q8 och STATOIL som skall bojkottas. Hahaha, inte ens vilka stationer som skall bojkottas kan VI konsumeter ha koll på.. eller är det en smart anställd på Preem som startat en egen kedja :)

Föreslår att vi "alla" på Husbilsklubben räknar ut hur många liter diesel vi köper per år, och sedan förhandlar vi fram en brakrabatt hos ett bolag (och gratis kaffe!):

Medlem 1919: 2000 liter/år (minst)

Kan oxå vara en idé, vi förbrukar över 5000L/år:swoon:
Mvh. M&M :wub:

F

F.d. 12736

Guest

Bl.a. Statoil och OKQ8 ger ju någon rabatt om man förbrukar mer. Jag hade fått (trodde jag) ett lite bättre pris på ovannämnda bolagen tills jag kollade fakturor, rabatten dras av sk. företagare literpriset, vilket är högre än på pumpen. Slutpriset i praktik det samma om jag hade tankat utan deras kort! Ren lurendrejeri. Bolagen är helt okänsliga, döva när man pratar med dom. Svaret låter: högre råoljepris, brist på diesel... Pga. detta lurendrejeri på olika prissättningar, "högre rabatter" slutade jag tanka på dessa två bolagen. Jag förbrukar ca 8000 L / år.
Tror inte att det finns mycket att göra, desvärre. Hela Europa har högre priser idag.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Så länge vi tror vet vi ingenting, men när vi vet har vi fått klarhet.

Så varför inte låta bli att tanka hos dom två största ,Statoil samt Preem.
Nog måste det finnas andra mackar att gynna istället än dessa två.

mvh
Werner

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Stationsägarna har vad jag vet små marginaler på drivmedel, det är därför stationerna mer börjar likna lanthandelsbutiker.

Jag tror att en bojkott skulle kunna få olyckliga konsekvenser; risk för ytterligare nedläggningar i glesbygden. Bojkotta gärna drivmedelsförsäljningen så länge du klarar dig utan men köp mat, tidningar och annat av mackägaren i glesbygd; det är på sådant han/hon skall leva.

aake

F

F.d. 24284

Guest

Det är tråkigt att behöva säga det, men....:wideeyed:
Jag har räknat på hur lång tid en inkomsttagare ( vanlig arbetare )måste arbeta 1962 för att köpa 1 L bensin och hur lång tid man måste arbeta idag för att köpa 1 L bensin. Tyvärr så är det inte så stor skillnad. Varför det känns dyrare idag beror nog på att nettolönens köpkraft är lägre totalt idag än då. Både boende och mat är dyrare idag medan elektronik har blivit billigare. Sen har skatten ju sänkts men div avgifter har blivit fler och högre.
Momsen har ju som bekant också blivit högre. Mackägaren fick mer över på bensinen 1962 än idag.

F

F.d. 11293

Guest

Svend Ö;
Du har säkert rätt, men jag skall änndå undvika dom stora jättarna i fortsättningen o inte tanka någon stans mellan 23-26 maj.
Har funderat på en annan sak förr fans ju gengas, som jag tror, är den outveklat sedan kriget, det måste ju gå att sätta lite kretskort o annat jox på en sån också, tänk er detta, nu åker jag o tankar, o så går man ut o klyver lite ved, fast då kanske dom stora skogsbolagen höjer vedpriset, hur man är gör så har man ändan bak.
:)

F

F.d. 3581

Guest

dotorparn;
Kul att du nämner gengas
Min gamle far - nu 96 år på hemmet for land o rike runt och utbildade folk i gengasanvändning, under krigsåren.
Det var en stor mackapär där bak på traktorer o bilar, och avgaserna var nog inte värst nyttiga.
Om jag förstått fadern rätt så var väl effekten lite lägre än med vanligt bränsle.

Men nånstans går väl gränsen - vi slutar nog att tanka diesel och hämtar vedpinnar på hyggena istället.....
Då gör vi väl även naturen en tjänst.....

DS

ps
bra ställplatser innehåller i dieseltankningsprotesternas tidevarv även lite skogspinnar här o där...
ds

Senast redigerad av en moderator:
Toppen