• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starlink

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har nyss köpt min 1:a husbil och det är mycket att sätta sig in i, bl a hur man ska lösa detta med internet om man åker runt i södra Europa på vintern. Wifi.se finns men det är gaska dyr grundutrustning som behövs och täckningen verkar osäker?
Så Starlink verkar vara en bra lösning …
Finns det något färdigt fäste till Starlink för takmontering på husbilen att köpa någonstans? Eller av någon?
NotaBene skrev att han skulle tillverka ett själv … jag är inte så händig :=(
Kan man ansluta Starlink till 12V med någon sorts ”omformare” eller måste
man ha en tillgång till 220V från en inverter? PoE, DC/DC, VAC och VDC är ”grekiska” för mig …
Kommer dock att ha både Lithiumbatterier och omformare i husbilen :=)
Tacksam för råd och förtydliganden.
Jag anser att Starlink är överkurs för dom flesta, dyra abonnemang, du klara dig på mobilnätet,köp lokala simkort, eller enbart simkort från wifi.se som du sätter i en vanlig router, du behöver inte köpa den dyra routern med antenn som dom säljer.
Räkna på hur mycket mobildata du behöver, Starlink har 50GB eller obegränsat men det kostar
Telenor obegränsat ger 100GB/mån utrikes,399kr/mån ,sätt simkortet i routern,behåll ditt vanliga abonnemang.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har, precis som så många andra i klubben, kört en TP-link Archer MR600 i drygt 10 år. På senare år med extern antenn på taket. Fungerar utmärkt i hela Europa. I fjol var vi strax söder om Dubrovnik och fick ofta 100Mbit/s. Jag har Tre som provider och de fungera faktiskt ännu bättre utomlands än här hemma. Har obegränsad surf hemma men 60 Gb per månad utomlands, vilket vi klarar oss väl på. Vi är tre användare med egna simkort på de abonnemanget. Jag, hustrun och routern i husbilen. För det betalar vi 556 kr i månaden. Vill man skippa routern och dela surf via nallen, kan man spara 129 kr. Men routern med extern antenn ger oftast betydligt bättre bandbredd än mobilerna. Laggar också betydligt mindre, oftast inte alls.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag har Tre som provider och de fungera faktiskt ännu bättre utomlands än här hemma.
Inte så konstigt, tror jag.
Hemma (i Sverige) så har du enbart 3:s nät/master att tillgå.
Utomlands har de ofta roamingavtal med flera operatörer i varje land, vilket medför att du kan hoppa mellan de bästa operatörerna - för just där du för tillfället är.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Inte så konstigt, tror jag.
Hemma (i Sverige) så har du enbart 3:s nät/master att tillgå.
Utomlands har de ofta roamingavtal med flera operatörer i varje land, vilket medför att du kan hoppa mellan de bästa operatörerna - för just där du för tillfället är.
3 delar även vissa nät med Telenor.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Tack för synpunkter och information om 4g internet ute i Europa.
Det kan bli yttre antenn och lokala sim-kort som förbättring och komplement till mitt utomlands begränsade / i Sverige obegränsade Telia data sim-kort. Har en LTC 4g router monterad, vet inte hur bra eller dålig den är ute i Europa.
Men 50-60Gb räcker ju inte långt om man fördriver kvällarna framför TV’n :=)
Hoppas någon kan återkoppla på mina praktiska funderingar kring Starlink …

Tom

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Den nya Starlink Mini verkar vara betydligt bättre för husbilar. Klistrat från deras hemsida:

StrömförbrukningGenomsnitt: 25–40W
Effekt12–48V 60W (12V kort Starlink-kabel kommer snart till butiken)
USB PD-krav100W, 20V/5A Minimum

Du kommer alltså inte behöva inverter.

Ett problem jag haft med starlink är att den behöver fri sikt mot himlen.
Kan tänka mig att du kanske kommer leta skugga att ha husbilen i?

Tänkte skaffa starlink till husbilen tidigare, men det ser ut att bli en bra 5G router med antenn på taket istället.
Hade en Starlink på taket hemma då vi inte har fiber. Det fungerade jättebra för det mesta, men vid vissa tidpunkter varje dag blev det svår packet loss när satelliter skymdes av träd, så Teams möten mm bröts.
För mig är stabiliteten viktigare, så länge farten är tillräcklig för att ha videomöten mm, så vi lämnade tillbaka den.

5G är lite dyrare i inköp än Starlink, men jag tror det fungerar bättre för mig. Just nu delar jag 4G via mobilen, och det är lite för segt.
Jag planerar också att bo i husbilen i södra Europa i vinter. Har liknande funderingar, men då jag hoppas kunna jobba lite från bilen också så behöver jag något stabilt.
De flesta är nog nöjda om det går att acceptera lite avbrott, och man märker kanske inte ens av det efterssom youtube och liknande buffrar data då det inte är realtid.
På riktigt ödsliga platser är det nog bara satellit internet som fungerar dock.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Fästen för StarLink kan man skriva ut med en 3D-skrivare, väldigt enkelt. Jag har en kompis som kan göra det, vet dock inte kostnaden, men det kan nog bara bli ett par hundra....

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag köpte ett starlinksystem i våras, Enligt barnen är det den bästa prylen jag någonsin köpt (och då har jag ändå köpt en hel del prylar! :))

På sommarens Europaresa så hade vi lite skral teckning vid ett tillfälle under ett träd i Garmisch partenkirchen men inte värre an att vi kunde titta på fotbollsEM om man tillät 1min buffring i övrigt så har det varit felfritt.

Nu är vi fyra i familjen och på 4 veckor drog vi hem nästan 1000Gb så mig veterligen är det ingen annan lösning som fixar det för 660:- i månaden utan bindningstid? (vi har bara den aktiv under semestern)

Enda tekniska nackdelarna är ju att den dricker lite ström, typ 40-50W och att jag får plocka antennen upp och ner när man stannar men det gör jag smidigt via takluckan.

//Peter

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Då låter det som ett intressant internetalternativ för mig. Men om jag förstår dig Peter R rätt så lägger du upp mottagningsplattan (=antennen) på husbilstaket när ni ska använda internet, surfa ellet se på TV o dyl. Alltså med en luftledning inne i husbilen från takluckan till routern? Det verkar inte så praktiskt, det skulle nog bara vara en tidsfråga för mig innan jag glömt den och kört iväg med den plattan liggande löst på taket …
Så fast montering på taket är nog det enda tänkbara för mig men jag hittar inget fäste att köpa någonstans i Sverige eller ute i Europa. I USA har jag sett att det finns men jag vet inte om det fungerar att beställa därifrån. Och det tips på en ”kompis” som skulle kunna skriva ut ett fäste i en 3D-printer har inte hört av sig. Om det är någon som har ett tips var man kan köpa ett sådant färdigt fäste till husbilstaket så vore jag tacksam för det.
Strömförbrukningen på upp till 50W bör man ju kunna hantera, Starlink behöver väl inte stå uppkopplad dygnet runt, det är väl bara att slå på den när man vill göra eller se något via internet? Det tar väl inte så många minuter för Starlink att koppla upp och ansluta efter påslag?
Köpte du Peter R ditt Starlink direkt från generalagenten i Sverige eller från någon elektronikbutik, Elgiganten, Clas Ohlsson m fl? Hur fungerade uppstarten och behövde du någon support från försäljningsstället för att komma igång?
// J-Sixten

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Då låter det som ett intressant internetalternativ för mig. Men om jag förstår dig Peter R rätt så lägger du upp mottagningsplattan (=antennen) på husbilstaket när ni ska använda internet, surfa ellet se på TV o dyl. Alltså med en luftledning inne i husbilen från takluckan till routern? Det verkar inte så praktiskt, det skulle nog bara vara en tidsfråga för mig innan jag glömt den och kört iväg med den plattan liggande löst på taket …
Så fast montering på taket är nog det enda tänkbara för mig men jag hittar inget fäste att köpa någonstans i Sverige eller ute i Europa. I USA har jag sett att det finns men jag vet inte om det fungerar att beställa därifrån. Och det tips på en ”kompis” som skulle kunna skriva ut ett fäste i en 3D-printer har inte hört av sig. Om det är någon som har ett tips var man kan köpa ett sådant färdigt fäste till husbilstaket så vore jag tacksam för det.
Strömförbrukningen på upp till 50W bör man ju kunna hantera, Starlink behöver väl inte stå uppkopplad dygnet runt, det är väl bara att slå på den när man vill göra eller se något via internet? Det tar väl inte så många minuter för Starlink att koppla upp och ansluta efter påslag?
Köpte du Peter R ditt Starlink direkt från generalagenten i Sverige eller från någon elektronikbutik, Elgiganten, Clas Ohlsson m fl? Hur fungerade uppstarten och behövde du någon support från försäljningsstället för att komma igång?
// J-Sixten

Hej!

De nya modellerna är ju mycket smidigare utan "pinne" osv men jag köpte en Gen2 från elgiganten när de såldes ut för 2990:-, jag har sedan gjort en semipermanent installation med dolda kablar och utan något hängande löst. Dock får man ju som sagt plocka antennen upp och ner och för att inte glömma den uppe så hänger jag ett nyckelband på ratten som man sedan hänger tillbaka på antennen när den är nerplockad. Stannar man bara en kortare stund så surfar man helt enkelt på mobilen bara.

Vi har den igång när vi behöver den men det tar nog 5 minuter innan länken är igång efter man har startat den.

Uppstarten var ingen problem, man registrerar allt på nätet själv, skulle det vara några problem lär man få kontakta starlink supporten direkt.

Jag är faktiskt inte påläst hur det är med fästen osv för de nya modellerna men det borde ju finnas eller komma snart, den jag har med "pinne" och motorer för riktning får man modifiera mer för att montera fast.

//Peter

Bilagor

• Starlink1.jpg
    Starlink1.jpg
    418,5 KB · Visningar: 49
  • Starlink 2.jpg
    Starlink 2.jpg
    233,9 KB · Visningar: 48

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
En snabb googling gav detta: (Notera att jag inte vet någon om leverantörerna, jag hade nog köpt en mini och byggt ett fäste själv)

//Peter

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
// J-Sixten
Min kompis har sett din förfrågan, jag vet att han är väldigt seg på att svara. Jag ska påminna honom, träffar honom nästa vecka.

Toppen