• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stark men slö elcykel?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.421
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vad finns det för elcyklar som är starka men behöver inte göra mer än 20km/h, om ens det, men har lång lång räckvidd och håller för gubbe med "pondusvikt", och lite packning. Har kikat även på "sparkcyklar" men vet inte vilka regler som gäller för dessa inom EU. Kanske skulle det räcka med en sådan, eller två. Heeeelt novis på elcykel.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Vad finns det för elcyklar som är starka men behöver inte göra mer än 20km/h, om ens det, men har lång lång räckvidd och håller för gubbe med "pondusvikt", och lite packning. Har kikat även på "sparkcyklar" men vet inte vilka regler som gäller för dessa inom EU. Kanske skulle det räcka med en sådan, eller två. Heeeelt novis på elcykel.
Elhoj.com titta under förmåner 1000 kr i rabatt för hbk medlem
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
877
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Mitt monterad motor av märket shimano eller Bosch är det enda och High läge på assistansen, då kan du klättra brant uppför. I nedförsbackarna krävs skivbromsar! Räkna med en kostnad på minst 30.000kr
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2026
Såvitt jag vet är vanliga el-cyklar begränsade till 250W enligt EU lag. Det gör dock en stor skillnad var elmotorn sitter. Min elcykel är en NCM Moscow med motorn på bakhjulet och med 21 växlar. Bra på vanliga vägar, bra på grusvägar och till och med på skogleder med måttliga stigningar. Systemet når sin gräns när det blir för brant - eftersom motorns verksamma vridmoment och resulterande dragkraft mellan däcket och golvet kan inte anpassas, så händer det ibland att det blir svårt att starta om efter man måste stanna till. Däremot var cykeln billig (999 Euro oktober 2019) och annars fungerar den utmärkt bra. Jag väger 95 kg och är inte särskilt bra tränad, men med den här cykeln tar jag regelbundet turer mellan 4 och 7 mil genom skogen. (Batteriet med 624 Wh, inte illa)

Den som behöver högre dragkraft skulle dock leta efter en cykel med motorn i trampnavet. Med ett sånt system kan du förändra det verksamma dragkraft mellan däcket och golvet genom att välja en låg utväxling. Det lär göra det enklare att överkomma branta stigningar. Kostar dock lite mer :)
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2026
I början hade jag en sån vikbar cykel (samma varumärke) med 20 tum fälgar, men skillnaden i vikten var bara 2 kg (21 / 23 kg). Man sparar plats, men inte mycket vikt.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg vil klart anbefale at du får en centermotor. Kraftoverføringen til baghjulet er bedre end en baghjulsmotorer, og balancen i cyklen bliver meget bedre med en centermotor.

Jeg har valgt en cykel med Bosch Performance line, men der findes flere fabrikater.

Her kan du læse om Bosch motorernes ydeevne m.m


Husk at vælge en motor, der støtter til 25 KmH, så kan du bruge den i hele Europa uden kørekort.

Efter det kommer batteristørrelsen, der bestemmer rækkevidden, så også her skal du vælge ret.

Men aller vigtigst er at prøve cyklen inden køb. Jeg endte med en foldecykel med 20 tommer hjul efter at have prøvekørt 10 forskellige fabrikater.

Edit:
Her kan du læse om Shimanos motorer
 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.421
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vilken djungel. Har läst många sidor och det finns hur mycket som helst på marknaden. Över 250w då är det visst moped. Fatbike på 2,3 eller 5kw är bara att glömma. Tack för alla fina tips.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
618
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Nedanstående cykel från Biltema har mittmotor från Shimano.
Batteri på 36 V, 14 Ah, 504 Wh.
Har tre driftlägen eco, normal och high.
Elcykel 28" 7 växlar
Enligt deras site har den utgått ur sortimentet.
Edit:
Som Muskatten skriver så finns den fortfarande i vissa varuhus,
men som jag skrev så verkar den utgå ur sortimentet när de sålt slut på innevarande lager
Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 73249

Guest
jag har provad fram, bak o mitt motor o jag tycker inte det någon skillnad, men jag har bara cyklat på asfalt.
offroad vet jag inte. men på vanlig väg spelar det nock ingen större roll om dom har samma watt.
typ hyrt cykel runt omkring på semester.
har själv byggt mej en mitt motor cykel o inte är den "starkare" än dom fram o bakhjuls drivna jag har kört
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2026
jag har provad fram, bak o mitt motor o jag tycker inte det någon skillnad, men jag har bara cyklat på asfalt.
offroad vet jag inte. men på vanlig väg spelar det nock ingen större roll om dom har samma watt.
typ hyrt cykel runt omkring på semester.
har själv byggt mej en mitt motor cykel o inte är den "starkare" än dom fram o bakhjuls drivna jag har kört

Det är verkligen bara offoad där motorns position spelar en roll. En verklig mountain bike skulle ha mitt motor om den ska användas regelbundet på terrängen. Allt annat klarar man av med motorn på vilken plats som helst.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
877
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Mycket märkligt om man inte känner någon skillnad på mitt eller navmotor! Det är ju enormt stor skillnad, mittmotorn har ju en helt annan kraftöverföring och det är trampkraften som bestämmer assistansen, på en navmotor är det ju bara av och på! Jag har bränt flera navmotorer i uppförsbackar medan min Shimano på highläge kan jag klättra brant uppför hur långsamt som helst. Mittmotorn drar ju betydligt mindre batteri också så mittmotorn är en klass för sig, men däremot så räcker ofta en elcykel med navmotor till dom flesta normalanvändare!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Mycket märkligt om man inte känner någon skillnad på mitt eller navmotor! Det är ju enormt stor skillnad, mittmotorn har ju en helt annan kraftöverföring och det är trampkraften som bestämmer assistansen, på en navmotor är det ju bara av och på! Jag har bränt flera navmotorer i uppförsbackar medan min Shimano på highläge kan jag klättra brant uppför hur långsamt som helst. Mittmotorn drar ju betydligt mindre batteri också så mittmotorn är en klass för sig, men däremot så räcker ofta en elcykel med navmotor till dom flesta normalanvändare!
Exakt,
såg i min länk ovan att deras kraftigaste mittmotor har hela 85Nm i vridmoment, ungefär som i en Harley Sportster, fast fortfarande bara 250W i effekt, det är mer än dubbla vridmomentet mot de enkla elcyklarna. Så det borde ju vara en mycket stor skillnad på dessa drivsystem.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Det är verkligen bara offoad där motorns position spelar en roll. En verklig mountain bike skulle ha mitt motor om den ska användas regelbundet på terrängen. Allt annat klarar man av med motorn på vilken plats som helst.
Jag delar inte din åsikt helt, med en framhjulsdriven cykel upplever många att det är lättare att gå omkull vid ”vinterväglag”. Om du trampar samtidig som du svänger glider lätt framhjulet framåt och du går omkull. Men framhjulsdrivna cyklar är ofta billigare än cyklar med centrum eller bakhjulsmonterade motorer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mycket märkligt om man inte känner någon skillnad på mitt eller navmotor! Det är ju enormt stor skillnad, mittmotorn har ju en helt annan kraftöverföring och det är trampkraften som bestämmer assistansen, på en navmotor är det ju bara av och på! Jag har bränt flera navmotorer i uppförsbackar medan min Shimano på highläge kan jag klättra brant uppför hur långsamt som helst. Mittmotorn drar ju betydligt mindre batteri också så mittmotorn är en klass för sig, men däremot så räcker ofta en elcykel med navmotor till dom flesta normalanvändare!
Varför skulle mittmotor dra mindre batteri? Det går åt samma mängd energi för att uträtta ett arbete oavsett var motorn är placerad?
 
Toppen