Sv: Varningskedja / Fyrameters-poliser
Om vi vänder på frågan vi träter om i tråd efter tråd.
I Sverige hade vi mer än 3 milj. övernattningar med husbil, ställplatser och campingar inräknade, senaste året.
Om vi sedan lägger till antalet miljoner övernattningar för övriga europa ( som jag inte har en aning om hur många det är,) så är ju frågan hur många NATTLIGA bränder har skett vid dessa övernattningar?
Är det någon som kan svara på dessa två frågor?
1. Hur många övernattningar med husbil är totala antalet på senaste året gjorda i Europa?
2. Hur många NATTLIGA bränder har skett på någon av dessa övernattningarna med husbil?
Kan vi få fram dessa siffror, får vi ett bättre begrepp vad det är vi diskuterar.
Krister.
Inte lätt att hitta statistik om detta. Men även om bränder i campingsammanhang är ovanliga så finns här risken för katasrtofala följder. Från U.S.Coast Guard hittar jag som jämförelse en siffra om bränder på båtar och jag kan tänka mig att brandrisken torde vara jämförbar, knappt 5% av rapporterade båtolyckor har brand eller explosion som grund
Under mina år i akutsjukvård så var den stora brandkatastrofen på campingplatsen i Los Alfaques (-78) ett återkommande studiefall. Iofs inte i första hand orsakat av att campingfordonen stod tätt, men denna katastrof med mer än 200 döda och hundratals svårt brännskadade översteg inte endast Spaniens utan hela Europas kapacitet för brännskadevård.
Lite allmänt om brandrisken i husbilar och på campingplatser i denna länk:
Login - Fire Engineering
Med två meter avstånd i sidled och inga hinder för att snabbt kunna köra ut utan att behöva rangera skulle jag själv sova lugnt, men det vore bra att få höra synpunkter från någon brandingenjör.
aake
Redigerat: Det tycks som om min länk ovan inte fungerar. Det viktigaste förutom text om svårighet att bekämpa bränder i campingmiljö och spridningsrisken mellan campingfordon har jag kopierat här nedan. Handlar om campingboende i USA och är endast till del relevant för våra förhållanden. Men husbilar brinner säkert bra även här i europa.
CONSTRUCTION, DESIGN, AND OCCUPANCY
Mobile homes and lightweight prefabricated dwellings are among the fastest growing segments in the housing industry. Unfortunately, national fire statistics indicate that fire fatalities in mobile homes are disproportionately high when compared with those in conventionally constructed dwellings. The occupancies of mobile homes contribute to this higher-than-average death rate. Mobile homes provide affordable housing for the elderly on a fixed income and poor families with large numbers of small children. Statistically, the very young and the very old are more likely to die in a house fire than other age groups.
Mobile and prefabricated homes are fast, intense burners. Their lightweight structural members and thin ceiling and wall coverings provide plenty of high surface area to mass ratio fuel for rapid fire spread. Cheap, thin plywood paneling, common in many mobile homes, will quickly delaminate and distill flammable gases that contribute to extremely rapid flashover conditions.
aake