• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stanna eller åka vidare

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: Varningskedja / Fyrameters-poliser

På parkeringen vid Kungagraven i Kivik stod man också med 1,5-2met. lucka mellan bilarna.
Det fanns ingen som propsade på om 4met. avstånd mellan fordonen.
Utan alla hjälpte till för att så många som möjligt skulle få plats att parkera.
Det går mycket bra att sitta framför eller bakom bilen och umgås om platsen mellan bilarna inte räcker till.
Krister.

H

hianders

Guest

I teorin håller jag med dig till 100% Tessie. Om nu avståndet mellan husbilar skall vara 60 cm på Kiviks äpplemarknad och jag har lyckats få en plats för HBK-medlemmar med 120 cm mellan bilarna. Ja, då tycker jag att jag inte bara har propagerat för ett på platsen säkrare avstånd utan även genomfört det i praktiken.

Om det sen kommer in en icke-HBK'are och ställer sig 4 m från närmsta bil, ja då fick han valet: "2 meter eller kör till en annan parkering (60 cm)". Det är väl den självklaraste saken i världen att man ska rätta sig efter de regler som gäller på plats. Så tyckte alla de andra 99 som parkerade på vår äng. Och på fotbollsplanen där det var 60 cm var det inte en enda som protesterade enligt vaktchefen för trafikregleringen. Annars skulle det ju kunna bli 30 cm på vänster sida och en meter på höger sida om bråkstaken.

Det är ALLTID upp till den enskilde husbilsåkaren att välja plats för parkering eller köra vidare. Vi får verkligen se upp med vårt självsvåldiga beteende om vi på lång sikt ska få ha kvar våra husbilar i Sverige.

Var det frågan om det var 2 meter eller 2 x 60 cm = 120 cm som det gällde?

Inger

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om vi vänder på frågan vi träter om i tråd efter tråd.
I Sverige hade vi mer än 3 milj. övernattningar med husbil, ställplatser och campingar inräknade, senaste året.
Om vi sedan lägger till antalet miljoner övernattningar för övriga europa ( som jag inte har en aning om hur många det är,) så är ju frågan hur många NATTLIGA bränder har skett vid dessa övernattningar?
Är det någon som kan svara på dessa två frågor?

1. Hur många övernattningar med husbil är totala antalet på senaste året gjorda i Europa?

2. Hur många NATTLIGA bränder har skett på någon av dessa övernattningarna med husbil?

Kan vi få fram dessa siffror, får vi ett bättre begrepp vad det är vi diskuterar.
Krister.

Inte lätt att hitta statistik om detta. Men även om bränder i campingsammanhang är ovanliga så finns här risken för katasrtofala följder. Från U.S.Coast Guard hittar jag som jämförelse en siffra om bränder på båtar och jag kan tänka mig att brandrisken torde vara jämförbar, knappt 5% av rapporterade båtolyckor har brand eller explosion som grund
Under mina år i akutsjukvård så var den stora brandkatastrofen på campingplatsen i Los Alfaques (-78) ett återkommande studiefall. Iofs inte i första hand orsakat av att campingfordonen stod tätt, men denna katastrof med mer än 200 döda och hundratals svårt brännskadade översteg inte endast Spaniens utan hela Europas kapacitet för brännskadevård.

Lite allmänt om brandrisken i husbilar och på campingplatser i denna länk: Login - Fire Engineering

Med två meter avstånd i sidled och inga hinder för att snabbt kunna köra ut utan att behöva rangera skulle jag själv sova lugnt, men det vore bra att få höra synpunkter från någon brandingenjör.

aake

Redigerat: Det tycks som om min länk ovan inte fungerar. Det viktigaste förutom text om svårighet att bekämpa bränder i campingmiljö och spridningsrisken mellan campingfordon har jag kopierat här nedan. Handlar om campingboende i USA och är endast till del relevant för våra förhållanden. Men husbilar brinner säkert bra även här i europa.

CONSTRUCTION, DESIGN, AND OCCUPANCY

Mobile homes and lightweight prefabricated dwellings are among the fastest growing segments in the housing industry. Unfortunately, national fire statistics indicate that fire fatalities in mobile homes are disproportionately high when compared with those in conventionally constructed dwellings. The occupancies of mobile homes contribute to this higher-than-average death rate. Mobile homes provide affordable housing for the elderly on a fixed income and poor families with large numbers of small children. Statistically, the very young and the very old are more likely to die in a house fire than other age groups.
Mobile and prefabricated homes are fast, intense burners. Their lightweight structural members and thin ceiling and wall coverings provide plenty of high surface area to mass ratio fuel for rapid fire spread. Cheap, thin plywood paneling, common in many mobile homes, will quickly delaminate and distill flammable gases that contribute to extremely rapid flashover conditions.

aake

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Stanna eller åka vidare

Uppenbarligen börjar det bli lite väl mycket husbilar!

Vi besökte Kivik med husbil flera gånger på 80-talet och i slutet av 70-talet och då var där ingen trängsel. Visserligen gjorde vi dessa besök på våren, den tid då Skåne känns mer lockande för oss från fjälltrakterna.

Hur är det, ryms man där på våren även numera?

aake

Det kan vara olika. Dom gånger vi har varit där har det funkat med 2 p-platser/husbil, dvs 5 m. Om någon kommer och tränger sig in får vi ju välja om vi vill stå kvar eller köra därifrån. :)

Var det frågan om det var 2 meter eller 2 x 60 cm = 120 cm som det gällde?

Inger

Tack Inger

Jag skrev fel. Det är inte alltid hjärnan är inkopplad när fingrarna dansar över tangentbordet. Det ska såklart vara två (2) meter i den texten. :)

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Inte lätt att hitta statistik om detta. Men även om bränder i campingsammanhang är ovanliga så finns här risken för katasrtofala följder. .......................

Citatet gäller ju "Mobile homes" d v s Stora campingstugor som ev kan flyttas på trailer o d så det har inte med husbilar (motorhomes) att göra

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

För att försöka få lite balans i denna tråden så kan vi se hur myndigheten för samhällsskydd och beredskap ser på det hela. Åtgärderna skall vara skäliga i förhållande till hotbild och kostnader.

"Den enskilde, vare sig det är en fysisk eller juridisk person, har ett primärt ansvar för att skydda liv och egendom och att inte orsaka olyckor. I första han där det den enskilde som ska vidta och bekosta åtgärder som syftar till att förhindra olyckor och begränsa konsekvenserna av de olyckor som inträffar"

Det innebär i praktiken att var och en ska bedöma den risk de utsätter sig själv och andra för. Inte vilken risk andra utsätter mig för. Det kan leda till att jag får lämna platsen.

Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Det är som du skriver Wizard.
Googlar jag på till exempel mobil homes for sale, så får jag upp annonser på stugor på hjul.
Som i många fall används till stuguthyrning på campingplatser, även på svenska campingar.
Krister.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Som fria människor så kan vi välja var vi vill stå...undviker platser där man kluttar ihop sig. Vi kallar det hundskalls-avstånd..."vi gillar hundar är bäst att tillägga."

Det kan ju finnas skäl till att man står tätt vid träffar etc. men valfriheten gör ju att man söker sig till andra mål.

Sen tror jag inte att 4 m är en säkerhetsgräns om en bil exploderar eller tar eld,
det krävs nog lite större avstånd. Det handlar nog mer om reviret...

På en camping är det oftast tydlig gräns för platser...
På ställplatser borde sunda förnuftet råda.
Sen om det skulle hända något så är det nog bra att veta hur och om brandsläckaren fungerar... och när... det är lämpligt att använda den.

Bosse

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Citatet gäller ju "Mobile homes" d v s Stora campingstugor som ev kan flyttas på trailer o d så det har inte med husbilar (motorhomes) att göra

Men resonemangen stämmer ändå bra. Förhållandevis mycket brandkällor på liten yta och brandfarliga vätskor och gaser ombord. Jag kan tänka mig att även en brand i husbil kan få ett dramatiskt förlopp. Men själv oroar jag mig mer för brand ombord på båten.

aake

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Men resonemangen stämmer ändå bra. Förhållandevis mycket brandkällor på liten yta och brandfarliga vätskor och gaser ombord. Jag kan tänka mig att även en brand i husbil kan få ett dramatiskt förlopp. Men själv oroar jag mig mer för brand ombord på båten.

aake

Ja, men det är lite svårare att flytta ett Mobile home som oftast står uppallat. En husbil kan man oftast hoppa in i och vara borta från eldhärden på några sekunder, eventuellt bogsera bort om inte ägaren är i närheten . Det gör en stor skillnad.

D

Deleted member 11118

Guest

Jag var i Kivik och såg hur alla husbilar stod. Jag håller med Kenth till 110% i det han skriver. Vi borde istället vara tacksamma för att Kenth ordnar något så att alla kan komma och få vara med. Men vad trätter vi om, en 4 meters gräns som inte är någon laglig gräns utan bara en rekommendation. Om nu där HBK bilar stod hade en gräns under 4 meter. Är det upp till var och en som kommer att antingen acceptera eller köra där ifrån. Hur svårt kan det va. Vad sen den enskilde tycker är en helt annan sak.

Bra jobbat Kenth

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

En sak som bekymrar mig är om vi har för stort avstånd mellan bilarna, så släpper vi in buset.
Vid Kungagraven i lördags natt körde en bil runt och sladdade mellan bilarna inne på parkeringen.
Får dom plats mellan bilarna så drar dom sig inte för att burna där.
På ställplatsen i Ystad småbåtshamn för två eller fyra år sedan vid ett Tattoo (minnet sviker), krockade en buse med två upplagda båtar och minst en husbil när han tappade herraväldet över bilen.
Tyvärr kom han undan med sin krockade bil.
Krister. :mad:

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag var i Kivik och såg hur alla husbilar stod. Jag håller med Kenth till 110% i det han skriver. Vi borde istället vara tacksamma för att Kenth ordnar något så att alla kan komma och få vara med. Men vad trätter vi om, en 4 meters gräns som inte är någon laglig gräns utan bara en rekommendation. Om nu där HBK bilar stod hade en gräns under 4 meter. Är det upp till var och en som kommer att antingen acceptera eller köra där ifrån. Hur svårt kan det va. Vad sen den enskilde tycker är en helt annan sak.

Bra jobbat Kenth

Vem träter? Vi diskuterar säkerhetsfrågor och då främst brandrisk, det har jag svårt att se som en träta.
Jag har precis kommit hem efter en månad på kontinenten och har först nu fått höra om denna intressanta ställplats i Kivik och Kenth är naturligtvis värt allt tänkbart beröm för sin insats.
Men av olika skäl tenderar det av och till att bli lite trångt på både ställplatser och parkeringar. Så här bodde vi ett par nätter i Falsterbo. Trångt på dagen men lagom avstånd nattetid då personbilarna försvann:
IMG_0567 (Large).JPG

Men exempelvis på ställplatsen i Stralsund blev det alldeles för trångt eftersom ett flertal husbilar som inte fick plats i de markerade uppställningsfickorna ställde sig tätt packade efter platsens rundkörningsslinga (och skulle ha omöjliggjort en ev. nödutrymning). Vi kom tidigt på dagen och då gott om plats, men sedan på kvällen inte möjligt att ta sig därifrån utan terrängkörning.

aake

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är riktigt som Krister skriver. Det gäller campingplatser och campingägarens ansvar. Men vi har också ett stort ansvar själva enligt myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Det står i rekommendationerna "Kokapparater eller grillar skall ställas på fast och obrännbart underlag minst 1 meter från tält eller husvagn/husbil". Det kan jag ju tycka ett det är förnära.

Den riktigt stora faran är en dåligt underhållen bensindriven personbil med katalysator. Den får stå intill husvagnen. :confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest

http://www.rsyd.se/foretag/rad-och-anvisningar/brandskydd-pa-campingplatser/

Naturligtvis kan även jag läsa att länkade råd och anvisningar är främst riktade gentemot campingplatser, men jag kan lika naturligt se att brandmyndighetens råd & anvisningar i mångt och mycket är direkt applicerbara på en plats där ett stort antal husbilar trängs och "campar". Om det sen kallas ställplats, campingplats eller vid ett annat ord, spelar mindre roll. I aktuell diskussion förutsättar jag att vi pratar om plats där husbilens alla fasciliter används, dvs bla gasol och grillar.

Parkeras husbilen i stadskärna/centrum i samband med ärenden på stan, kan naturligen helt andra avstånd diskuteras.

Efter alla inlägg... så står åtminstone jag fast vid att vi borde propagera för fler och samtidigt säkrare och trivsammare ställplatser.

F

F.d. 53053

Guest

Dom har jag råkat ut för i Ystad, jag parkerade ändå där för det var ganska fullt visst blev det ett jäkla liv men ja brydde mej inte om dom,
mvh
Gert :cool:

Toppen