• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stanna eller åka vidare

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Det finns ett par som åker omkring och mäter upp fyra meter runt sin husbil och sen försöker de hindra andra att komma innanför den gränsen. Dom har setts på reningsverket i Ystad och på HBK-parkering i Kivik.

Dom tillhör inte HBK och deras husbil är en vit Fiat Pilot Galaxy 270. Registreringsnumret börjar med "U" och slutar med "2". Om ni blir utsatta för dem så upplys dem om att: Det är markägaren som bestämmer avstånden mellan husbilar. Det vi som husbilsåkare har att göra är att acceptera eller åka vidare.

Deras tilltag lyckades ett par gånger i Ystad tills det kom en Holländare och satte "pinnar i hjulen" för dem. I Kivik lyckades det inte alls, tvärtom.

Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Varningskedja / Fyrameters-poliser

...alternativt försöka se på saken från en annan horisont...

F

F.d. 17667

Guest

Att propagera för säkrare avstånd (fyra meter eller mer) mellan husbilar anser du och många med dig på detta forum vara fel. Ja, tom så dumt att du/ni tillåter er ironisera över dem bland annat med rubriker som "fyrameterspoliser" eller med ett av de vanligaste argumentet på detta forum...passar det inte så kör vidare. Och det främsta skälet tycks vara att större avstånd skulle ge färre ställplatser.

Jag delar inte din och alla dina påhejares åsikt eller sätt att bemöta dem med annan uppfattning. Mitt skäl till att vi borde propagera för större avstånd är det samma som räddningstjänsten använder sig av... ökad säkerhet, men också ökad trevnad.

Vi borde propagera för fler, säkrare och trivsammare ställplatser, inte fler och osäkra ställplatser.

Ja.... då är det väl bara att puckla på...:)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Stanna eller åka vidare

I teorin håller jag med dig till 100% Tessie. Om nu avståndet mellan husbilar skall vara 60 cm på Kiviks äpplemarknad och jag har lyckats få en plats för HBK-medlemmar med 120 cm mellan bilarna. Ja, då tycker jag att jag inte bara har propagerat för ett på platsen säkrare avstånd utan även genomfört det i praktiken.

Om det sen kommer in en icke-HBK'are och ställer sig 4 m från närmsta bil, ja då fick han valet: "2 meter eller kör till en annan parkering (60 cm)". Det är väl den självklaraste saken i världen att man ska rätta sig efter de regler som gäller på plats. Så tyckte alla de andra 99 som parkerade på vår äng. Och på fotbollsplanen där det var 60 cm var det inte en enda som protesterade enligt vaktchefen för trafikregleringen. Annars skulle det ju kunna bli 30 cm på vänster sida och en meter på höger sida om bråkstaken.

Det är ALLTID upp till den enskilde husbilsåkaren att välja plats för parkering eller köra vidare. Vi får verkligen se upp med vårt självsvåldiga beteende om vi på lång sikt ska få ha kvar våra husbilar i Sverige.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nåja, att parkera tätt dagtid (vilket det kanske handlar om i Kivik?) går väl an, men vid övernattning skulle det inte kännas bra. Reglerna om avstånd handlar vad jag förstår i första hand om brandskydd och, Jappe, elden har absolut ingen respekt för auktoriteter.

aake

F

F.d. 17667

Guest

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter! Sunt förnuft och eget tänkande respekteras inte av byråkrater!

Jappe

Ett latinskt ordspråk speglar sunt förnuft och eget tänkande redan för länge sedan;

"Nam tua res agitur, paries cum proximus ardet"
Det angår också dig när det brinner i grannens vägg

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det här skriveriet om avstånden mellan bilar på ställ platser och campingar handlar om okunskap och bristande respekt.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Stanna eller åka vidare

För den sakens skull får man inte bli fanatisk. Det rekommenderade avståndet om fyra meter mellan husvagnar på campingplatser innehåller dessutom en personbil och ett förtält så i praktiken blir det i bästa fall 2 meter mellan grannarna på campingtomter. Där är det dessutom tillåtet med kolgrillar vilket det inte är när vi parkerar tätt. Det tar lång tid att ta sig från en brinnande husvagn på en campingplats. Det går väldigt fort att köra ut från en organiserad HBK-parkering.

klaga.JPG

Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest

I teorin håller jag med dig till 100% Tessie. Om nu avståndet mellan husbilar skall vara 60 cm på Kiviks äpplemarknad och jag har lyckats få en plats för HBK-medlemmar med 120 cm mellan bilarna. Ja, då tycker jag att jag inte bara har propagerat för ett på platsen säkrare avstånd utan även genomfört det i praktiken[.

Bra initiativ, men inte såå mycket säkrare. Däremot sannolikt något ökad trevnad. Jag vet inte...för jag var inte där. "Fyrameterspolisen" som försökte hävda sitt säkerhetsrevir...DET borde uppmuntras...inte hånas med varningskedja för fyrameterspoliser.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

om man inte behöver, det sägs så mycket om frihet vad är det för slags frihet att bo nära varandra är mönnsterlandet Japan där har dom inga andra val.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Kul tråd det här. Ämnet kommer nog klar två efter gråvattentrådarna i att få stuns i debatten. Att vi tycker olika är ju helt klart och att markägaren bestämmer är ju också lika klart. Det fungerar utmärkt på kontinenten med mindre avstånd så det borde fungera här också. Att vi sedan har privatpoliser som åker runt och tycker till om andra är ju mest tragiskt för dem. Kommer de till mig skall jag bjuda på något men också förklara att de driver något som jag inte ämnar rätta mig efter. Det går ju utmärkt att ha det trevligt även om man står tätare än fyra meter. Skulle vi ha en riktig brandavgränsning behöver vi nog snarare fjorton än fyra meter och det vore helt orealistiskt tyvärr.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Gunillas Kenth

Jag har nu kikat på tråden om äppelmarknaden och det ser ju riktigt välordnat ut med goda möjligheter att köra ut utan krångel och detta är nog som du antyder kanske ännu viktigare än säkerhetsavståndet i sidled?
Inte för att jag själv skulle vill stå på detta vis när jag ger mig ut i naturen eftersom det ser mer ut som en parkeringsplats än som en ställplats. Men trängsel blir kanske ofrånkomligt när målet är populärt.
Man kanske skulle besöka Kivik någon gång, även om fågelskådningen är bättre i Falsterbo och möjligheten att hyra hamnplats för laxfiskebåten är bättre i Simris?

Men den kommande säsongen räknar jag i vilket fall med att stå helt ensam på mina fiske- och övernattningsplatser i Jämtlandsfjällen!

aake

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Om vi vänder på frågan vi träter om i tråd efter tråd.
I Sverige hade vi mer än 3 milj. övernattningar med husbil, ställplatser och campingar inräknade, senaste året.
Om vi sedan lägger till antalet miljoner övernattningar för övriga europa ( som jag inte har en aning om hur många det är,) så är ju frågan hur många NATTLIGA bränder har skett vid dessa övernattningar?
Är det någon som kan svara på dessa två frågor?

1. Hur många övernattningar med husbil är totala antalet på senaste året gjorda i Europa?

2. Hur många NATTLIGA bränder har skett på någon av dessa övernattningarna med husbil?

Kan vi få fram dessa siffror, får vi ett bättre begrepp vad det är vi diskuterar.
Krister.

Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest

Bestliner.
Du slår lite spiken i huvvet :swoon:
Under dom åren jag har skrivit på forum så har jag träffat många
forumanvändare irl , speciellt mins jag en kille som skrev väldigt hotfult
och anammade det mesta folk skrev om.
När jag sedan träffade honom en gång så blev det en schockupplevelse.
Han var blyg och bad nästan om ursäkt att han existerade.
Så nu för tiden så brukar jag mest flina åt alla hårda ord som knackas ut
från tangentbordet.
Eftersom även mc är en säsongsaktivitet (än mer en husbilslivet) så
brukas de mer hårda ord då säsongen går mot sitt slut, det
brukar lätta upp mot första turen på våren :)

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

... jag har lyckats få en plats för HBK-medlemmar med 120 cm mellan bilarna. Ja, då tycker jag att jag inte bara har propagerat för ett på platsen säkrare avstånd utan även genomfört det i praktiken....

Det är ALLTID upp till den enskilde husbilsåkaren att välja plats för parkering eller köra vidare. Vi får verkligen se upp med vårt självsvåldiga beteende om vi på lång sikt ska få ha kvar våra husbilar i Sverige.

Tack Gunillas Kenth. Åter så imponeras jag av ditt sätt att skriva och nu även ditt sätt att agera. Jag tycker det är bra att lyckas öka avstånden till 120 cm mellan bilarna, trots att jag egentligen är förespråkare av minst 400 cm. Debatten här på forumet är också bra, för då kan vi få uppmärksamhet på det egentliga problemet, brandsäkerheten (och trivseln), där 4 metersgränsen är bara en del.

...men, sista meningen i citatet, vad menar du egentligen med det?

Johan K.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Uppenbarligen börjar det bli lite väl mycket husbilar!

Vi besökte Kivik med husbil flera gånger på 80-talet och i slutet av 70-talet och då var där ingen trängsel. Visserligen gjorde vi dessa besök på våren, den tid då Skåne känns mer lockande för oss från fjälltrakterna.

Hur är det, ryms man där på våren även numera?

aake

Senast ändrad:
Toppen