• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

St: Gotthardtunneln, är det o.k.

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025
Sv: St: Gotthardtunneln, är det o.k.

Både Gotthard o Mont Blanc har haft sin olyckor. Klipp från Enforcement intelligence - Sensys Traffic

"Statistik visar att tunnlar generellt är säkrare än öppna sträckor motorväg sett till antalet dödsolyckor - även om olyckor i tunnlar inte bara drabbar personer i de första inblandade fordonen.

Ett exempel är en olycka som inträffade 1999 i Mont Blanc-tunneln där 41 personer dog när de fångades i tunneln sedan en lastbil börjat brinna.

Ett annat exempel är en olycka 2001 i St Gotthard-tunneln där 14 personer dog sedan taket kollapsade efter en kollision mellan två lastbilar.

Många tunnlar är gamla och inte konstruerade för dagens trafikvolym. Mont Blanc-tunneln öppnades 1965 och designades för 450 000 fordon om året - redan 1997 användes den av 1,1 miljoner fordon.

Det har varit ett genomsnitt av 280 skadade och 8 dödsfall i 600 olyckor de sista åren enligt en studie av Swiss council for Accident Prevention (bfu) angående dess nationella vägnät."

Vi har åkt Gotthard flera gånger utan problem.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Långa köer är inget rykte. Det jobbiga var att det var motlut hela tiden i kön.

Måste fråga igen kö vid vilken tunnel? Har säkert haft änglavakt o inte hamna i nån längre kö o i motlut, ändå åkt tunnlar ganska mycket med åren.

Men stop kan det bli på alla vägar med eller utan tunnel av olika orsaker.
Leif

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Jag förstår din förvåning. Vi har kört genom olika tunnlar vid 16 gränspasseringar utan att råka ut för köer. Den 29 maj 2010 en lördag hände det dock. Det var vid st. Gotthardtunneln i riktning mot Italien. Bilarna släpptes fram stötvis och vi köade säkert minst en halvtimme.

Det var extra jobbigt eftersom vi hade motlut hela tiden. Försökte ta ut avståndet till bilen framför så att vi kunde rulla på ettans växel hela tiden. Det blev dock massor med "start i backe" träning.

/Alve

F

F.d. 7702

Guest

O.K. Leif o alla andra trevliga. Kan någon ge en bättre resrutt, så man slipper backar o tunnlar påväg till Italien, Brennerpasset, kan det vara något?
Tacksam för svar, vi åker nästa vecka
Sune

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Då tror jag att Brennerpasset nog den som passar, även den har vackra vyer. Ar den närmaste o snabbaste vägen till Garda mm.

F

F.d. 25111

Guest

Har bara åkt St. Gotthardstunneln så jag kan inte hjälpa dig där. Trevlig resa.

Donna

F

F.d. 25111

Guest

Vi satt i över en timma (ca 90 min) i köer förra sommaren i backen upp till St Gotthardstunneln. Detta beror på att endast ett rör var öppet för genomfart, och endast ett fåtal bilar släpptes iväg i omgångar. Detta för att säkerställa avståndet mellan fordonen.

Donna

F

F.d. 7702

Guest

Donna, du talar om långa väntetider vid Gotthardpasset, kan du eller någon annan föreslå veckodag/fm. em. då det är "smidigare" att ta tunneln
Sune

S

Sören-6830

Guest

Om jag inte missuppfattat saken är det ingen långtradartrafik i San Bernardino-tunneln, det går i St Gotthardstunneln, kanske är det skälet till köer i St Gotthard som inte förekommer (i alla fall aldrig när vi åkt) i San Bernardino.

F

F.d. 25111

Guest

Vii passerade å en fredag. Kan möjligtvis vara en orsak. Många lastbilar skulle väl hem innan helgen. En gissning bara, men eftersom det verkar som om få andra haft problem med köer där, kanske det var förklaringen.

Donna 2905

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Jag förstår din förvåning. Vi har kört genom olika tunnlar vid 16 gränspasseringar utan att råka ut för köer. Den 29 maj 2010 en lördag hände det dock. Det var vid st. Gotthardtunneln i riktning mot Italien. Bilarna släpptes fram stötvis och vi köade säkert minst en halvtimme.

Det var extra jobbigt eftersom vi hade motlut hela tiden. Försökte ta ut avståndet till bilen framför så att vi kunde rulla på ettans växel hela tiden. Det blev dock massor med "start i backe" träning.

/Alve

Lördag var alltså inget vidare.

Toppen