• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

St: Gotthardtunneln, är det o.k.

F

F.d. 7702

Guest
Hej
skall åka till Italien, tänker oss St.Gotthardtunneln har någon erfarenhet, tips, eller något att föreslå
Sune

Leif Edström

HBK ordförande
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2025
Sv: St: Gotthardtunneln, är det o.k.

Hej !

Vi körde genom för två år sedan, inga problem det går bra även om tunneln verkar oändlig när man kör......

Sen när vi vände tillbaka norrut körde vi förbi Gardasjön mycket vackert kan rekommenderas. Och sen blev det Brennerpasset.

/Leif

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Vi har åkt St: Gotthardtunneln tidigare och kommer att åka den i år igen.
Tycker det är den bästa leden till Italien om man kommer norrifrån.
Tunneln är gratis och man betalar enbart den obligatoriska vägavgiften i Schweiz.

F

F.d. 25111

Guest

Perfekt väg att åka. Tunneln är lång och de släpper bara på trafik i omgångar. Avstånden mellan fordon är strikt reglerad efter olyckan för några år sedan. Kan ibland bildas långa köer då enbart ett rör är öppet. (2010-07). Lycka till i Italien.

Donna 2905

F

F.d. 25111

Guest

Glömde säga att ni inte får missa Sestri Levante och Cinque Terre. Ta en båttur från hamnen i Sestri Levanti till dessa underbara ställen och njut av de italienska vädret.
Donna 2905

J

Jarn

Guest

Vi tänker köra San Bernardino tunneln, då vi skall ner mot Milano hållet via Como sjön.

Är det ett bättre eller sämre alternativ än S:t Gotthardtunneln?

F

F.d. 7702

Guest

Hej Donna, tack för kommentaren, det var värdefullt. Fråga: var köper du vägpasset, o vad kostar det. Gardasjön med Brennerpasset hade vi funderat på, nu blir det så
Sune:wideeyed:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Vi tänker köra San Bernardino tunneln, då vi skall ner mot Milano hållet via Como sjön.

Är det ett bättre eller sämre alternativ än S:t Gotthardtunneln?

Enligt min mening så har den de vackraste vyerna av alla när man åker mot söder längs de stora vägarna med tunnel. Det är en stor o bra väg utan extra kostnad.
Lago di Magiore är ju strax intill o fin den också, vi var där senast 2009 o första gången 1987 o ett antal gånger där emellan.

F

F.d. 28371

Guest

Hvorfor tunnelen og ikke over passet? Modrate stigninger og mer å se enn inne i en tunnel.

F

F.d. 7702

Guest

St Bernadinotunneln, är det bättre än StGottard, o isåfall hur åker man då , ser den inte på kartan (St Bernadino) vägnummer?
Sune

F

F.d. 7702

Guest

Hej igen alla snälla...OM man struntar i tunnels och ist'llet kör "vanliga vägen" utan tunnel, vilket vägnummer Namnskyltad ort i Schweiz skall jag då följa, gärna bila utan vägavgift inte för pengarna utan för trivseln o utsikten
Sune

J

Jarn

Guest

St Bernadinotunneln, är det bättre än StGottard, o isåfall hur åker man då , ser den inte på kartan (St Bernadino) vägnummer?
Sune

Hej Sune, San Bernardino tunneln ligger på väg A13 söder om Chur.
Vi planerar att köra längs södra delen av Bodensjön och sedan till Lichtenstein, därefter söderut och då passar nog San Bernardinotunneln oss bäst.

Varken den tunneln eller S:t Gotthardtunneln kostar något extra, ingår i den vanliga vägavgiften man måste betala.

F

F.d. 7702

Guest

Glömde säga att ni inte får missa Sestri Levante och Cinque Terre. Ta en båttur från hamnen i Sestri Levanti till dessa underbara ställen och njut av de italienska vädret.
Donna 2905
Hej Donna o andra som vet. Är det enklare åka StBernardtunneln, istället för St Gotthard, med tanke på långa köer?
Sune

F

F.d. 7702

Guest
St Gotthard eller St Bernard till Italien

Hej, någon som vet skillnaden. vill helst undvika långa väntetider o köer. Kan man ta en annan väg, ex.vis "utan tunnel" och är dcet en form av bergsklättring med husbilen?
Sune

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Var skall det vara långa väntetider vid vilken tunnel?

Leif

F

F.d. 7702

Guest

Hej Leif, någon påpekade att det p.g..a den omtalade olyckan för en tid sedan (brand) så är det långa väntetider, vissa tider på dagen, Vad vet jag, in gentin g, bara rykten?
Sune:swoon:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej Leif, någon påpekade att det p.g..a den omtalade olyckan för en tid sedan (brand) så är det långa väntetider, vissa tider på dagen, Vad vet jag, in gentin g, bara rykten?

Det var väl Mont blanc tunneln som olyckan skedde, har inte åkt den. Men St.Bernad över är trevlig, lite bergs bestigning det nog men det är vackra vyer o man får räkna med en dag i tid. Att köra igenom är det bara att köra o mitt i tunneln betalar man, har inte sett nå köer när vi har farit den vägen. Vid Tunnel de Tende mellan Cuneo - Monte Carlo kan det bli 10-15 för där kör man bara ena vägen åt gången. Även vid tåg tunnlarna kan det bli 10 min väntetid o det finns säkert många små tunnlar som man inte provat.

Leif

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Långa köer är inget rykte. Det jobbiga var att det var motlut hela tiden i kön.

Toppen