• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Störande beteende på Getterön?

H

hianders

Guest
Sv: Störande beteende på Getterön?

Det finns en textdekal som en klubbmedlem har gjort: Vi campar inte, vi parkerar. Inte med HBK loga vilket jag inte tycker behövs i detta fall. Logan sitter ju på bilen.

Tråkigt att det finns människor som skräpar ner och andra blir beskyllda för det!! Hänsyn skall vi väl visa i alla lägen både med hb och pb!

fru hianders/Inger

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På min husbil i Australia har jeg en dekal "Leave no trace" som bekrefter at bilen kan bringe med ut allt den brunger inn og at vi praktiserer dette.
Endel campsites (stellplatser) i najonalparker er ikke lovlige å besøke uten denne avtalen. Systemet ble satt i gang for et par år siden av CMCA (tilsvarer HBK, men med nesten 70 000 medlemmer og 25 års jubileum i år), i år har de også satt i system en ordning hvor medlemmene kan få tilsendt en bundt søppelsekker med klubbens logo og tekst som forteller at denne sekken inneholder skrap som er samlet sammen på rasteplasser og campsites etter andre reisende. Sekkene leveres fyllte til søppelplasser.

Lokale myndigheter her er nå blitt mer oppmerksomme på at det ikke er RV-folket som legger igjen skrap!

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej
Blir både bestört o förb.. när jag läser vad som skrivs i tidningen.Snacka om vinklad artikel, dessutom full av sakfel, man får verkligen hoppas att kommunfolk som läser detta tar reda på fakta innan dom beslutar om framtida bestämmelser.

Har tillbringat MÅNGA dygn på platsen under 35 år som HB åkare och har ALDRIG o ja menar ALDRIG upplevt att nån HB åkare uppträtt på de vis som beskrivs i art.

Vad som sker är däremot det som sägs i föregående inlägg dvs att dagparkerare o "motorburen" ungdom ganska ofta efterlämnar tex Mcdonaldsavfall, engånsgrillar " pink i busken" etc.

För egen del så lämnar vi platsen renare än när vi kom, om det finns skräp kvar från t ex ovanstående "parkerare".

Känner mig faktiskt ,sen några år tillbaka, "jagad" och det är ju en mycket tråkig utveckling av något som borde kunna vara en positiv grej för alla, en WIN-WIN situation.

Vad göra åt eländet då??

Tja, vi får väl se till att fortsättningvis sköta oss på ett bra sätt själva, och varför inte fota när liknande situationer uppstår så att vi kan påvisa vilka förövarna är t ex meil till kommunfolket e d. Är faktist jävl... trött på att bli beskyld för att göra sånt som jag är oskyldig till.

Tror även att den berömda svenska avundsjukan har stor inverkan på en sån som skriver en sån här artikel. Har ganska ofta hört syrliga kommentarer från förbipasserande när man har parkerat på turisttäta orter t ex snyltcampare, har dom inte råd att betala campingavgift, skymmer utsikten etc etc etc.

Hoppas att den negativa trenden man kan känna idag, vänder så att även Sverige blir ett lika bra "husbilsland" som de flesta andra EU länder är idag, med som jag tycker Tyskland i spetsen.

Debatten lär fortsätta.

Puh, blev mer skrivet än som var menat, men lätt hänt.

Ha de bra önskar
Claes 105

F

F.d. 50042

Guest

Vi har också stått på den fina ställplatsen på Getterön, vi står därvid mellan 5 och 10 tillfällen per år. Vid endast ett tillfälle har det grisats ner på den vanliga parkeringen, det var i samband med flyguppvisning i höstas, då det kom ett stort antal raggarbilar som ställde sig på p-platsen. Det var fest fram till kl 23.00 sedan försvann alla. På morgonen efter såg det för dj-ligt ut med mängder av ölburkar hamburgar paket etc. Döm om vår stora förvåning när det kommer tre st raggarbilar vid 10-tiden och städar upp parkeringen, det blev inte något kvar utom glas från en bilruta som krossats.

//Bosse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Gör som jag :
Skriv till mailadressen som står i tidningsutklippet :
ordetfritt@hn.se och fråga vad det är för skit dom publicerar och om dom själva tror det är någon sanning i vad Mahlin Berglund skriver eller om hon bara störs av den skymmande utsikten .

När vi var där så fanns det inte något skräp alls och inte var det något oväsen heller .

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Ja då får väl jag sticka ut hakan.
Skrivelsen kan ju inte vara tagen ur bara luften eller hur?
Ingen rök utan eld säjs det och det brukar ju vara ganska rätt.
Skulle HBK vara inblandade i detta som anntyds är det sorgligt och en skam för husbils folket.Hoppas ni vet att alla drabbas inte bara de som svinar ner.
Ni som nu blir anklagade att vara skylldiga eller oskylldiga se till att bättra er.Tyvärr tror jag inte alla har rent samvete. Eller ta ett kort på hur det ser ut när ni kom dit och hur det såg ut när ni lämmnade platsen.
Detta gäller er alla som vistats på ön.
Jag peronligen har aldrig varit på ön.
=========================
2179:music-icon:

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag skrev nu till ordetfritt@hn.se och fick svar från :

Hej.
Vi kräver kontaktuppgifter till alla insändarskribenter.
Om du skickat den här texten för publicering på insändarsidan så vill
jag att du kompletterar mejlet med uppgifter om adress och telefonnummer.
Vi måste kunna komma i kontakt med alla skribenter om det uppstår
frågor kring texten.
/MVH
Eva Bergengren
Insändarredaktör
Hallands Nyheter
010-4715278
ordetfritt@hn.se

Och det är ju bara för dom som har talet och skriftens gåva ( och alla andra också iofs) att göra ett svar till Mahlin Berglund ( förmodligen från Jönköping) att hon kanske överdriver och far med osanning för att försöka få till ett totalstopp för övernattning = Då är vi bortkörda igen ....

Ser hon bara resultatet av nerskräpningen eller har hon sett händelsen ?

Kan under hur många husbilar som står och gör burnouts på parkeringarna ?? Det är ju däckspår på morgonen ...?!?1

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

På min husbil i Australia har jeg en dekal "Leave no trace" som bekrefter at bilen kan bringe med ut allt den brunger inn og at vi praktiserer dette.
Endel campsites (stellplatser) i najonalparker er ikke lovlige å besøke uten denne avtalen. Systemet ble satt i gang for et par år siden av CMCA (tilsvarer HBK, men med nesten 70 000 medlemmer og 25 års jubileum i år), i år har de også satt i system en ordning hvor medlemmene kan få tilsendt en bundt søppelsekker med klubbens logo og tekst som forteller at denne sekken inneholder skrap som er samlet sammen på rasteplasser og campsites etter andre reisende. Sekkene leveres fyllte til søppelplasser.

Lokale myndigheter her er nå blitt mer oppmerksomme på at det ikke er RV-folket som legger igjen skrap!

Detta är ett mycket gott initiativ som vi i HBK kan kopiera rak av. Ställer gärna upp och såväl lovar att inte lämna skräp efter mig som att städa det som andra har kastat.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har nu läst den enkelriktade insändaren och det är ju helt klart att hon inte kan eller ens vill skilja på nästan alla 50+ skötsamma husbilsägare och den bilburna ungdomen som ofta invaderar delar av Varberg. Om inte annat så under Weels & Wings helgen, och blir vi beskylda för att vara deltagande i de utefesterna så har vi nog ingen chans.
Det troligaste är nog att hon retar sig på allt som står parkerat, antingen det är en husbil, husvagn eller raggarbil och vill helst vandra runt i en bil- och folk-tom miljö.
Vem vet, hon kanske tycker lika illa om oss, som de bofasta tycker om sommarstugeägare som bara visar sig några månader på sommaren och stör friden :D.

JANKRO.

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Ja jag säger då det, kan ju hoppas på att det bara är någon som tycker det skräpas ner.

Tror nog att både husbil o husvagnsägare kan skräpa ner,,det har ju dryftats här i tidigare trådar.

Men övervägande delen är skötsamma. Och det är ju det som är tråkigt att alla får ta smällen, av att någon bär sig illa åt.

Och inte skräpa väl vi ner, eller åkte o burna när vi var unga????
Nä vi var säkert exemplariska ungdomar eller?;)

En som burnat i Varberg på 60-talet.;)
Ingela

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag skrev ihop ett svar på insändare i tråden och mailade till tidningen. Tycker vi husbilsåkare fick oförtjänt mycket skäll av insändarskribenten.

Svaret är enligt följande:

Jag blev förvånad över den insändare som publicerades med överskriften ”Vi är trötta på husvagns och husbilsinvasionen”. Vi har vid flera tillfällen besökt Getterön och den ställplats som åsyftas. Vi har inte vid något tillfälle blivit störda av ”oväsen från husbilsfolket”. Däremot har vi vid några tillfällen blivit störda av annan bilburen trafik. Jag tror inte heller på att det till största delen är husbilsturisterna som står för nedskräpning. Vi, liksom de andra husbilsåkare jag känner, har med oss behållare för återvinning samt för sopor. Jag har däremot sett bilar som inte har dessa möjligheter lämna kvar avfall vid avresan. Jag tror heller inte att fågel och djurliv störs mer av husbilsturister än av andra besökare.
Men visst har jag vid något tillfälle sett någon husbil som stått fel uppställd och om det är så att latriner töms på offentliga toaletter så finns det ingen ursäkt för detta. Vi, liksom de flesta husbilsturisterna, tömmer aldrig så, men tyvärr finns det överallt en del personer som fördärvar för andra. Jag hoppas att dessa få avvikande individer inte gör så att husbilsparkeringen försvinner på Getterön. Vi tycker mycket om att besöka Varberg och den fina naturen ute på Getterön.
Håkan Daremark

F

F.d. 8987

Guest

Jag undrar om det verkligen är husbilarna som stör insändaren...vi har varit där flera gånger mitt i högsäsong, och inte upplevt att husbilsfolket har skräpat ner, väsnats eller parkerat hur som helst.
En husbil som hade parkerat på ej markerade platser för husbilar, men på en vanlig p-plats fick däremot saftiga böter, 700 spänn.
Men det hör inte till vanligheterna att husbilarna parkerar fel.
Sist vi var där var det däremot ett hejdlöst festande på ett ungdomsgäng och morgonen efter var det en hel del skräp, engångsgrillar, ölburkar och annat skräp. Polisen var där en gång, men när dom hade åkt fortsatte festandet...

" En husbil som hade parkerat på ej markerade platser för husbilar, men på en vanlig p-plats fick däremot saftiga böter, 700 spänn."

Är det inte tillåtet att parkera på "vanlig" parkeringsplats med husbil?
I Vägmärkesförordningen står det "Om parkering är tillåten endast för ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp anges det på en tilläggstavla.".
Eller där fanns tilläggstavla med personbil på?
Mvh Torbjörn

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Kommer inte ihåg vilka tavlor det fanns, men det är iallafall förbjudet att parkera på vanliga p-platser, åtminstone nattetid, och det var mitt i natten som dom hade lappat honom...

F

F.d. 16087

Guest

................."Är det inte tillåtet att parkera på "vanlig" parkeringsplats med husbil?
I Vägmärkesförordningen står det "Om parkering är tillåten endast för ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp anges det på en tilläggstavla.".
Mvh Torbjörn

Här tror jag det råder stora brister.
Vad är det som gäller, hur ska vi tyda parkeringsskyltningen.
Det är kanske läge att skapa en egen tråd där vi gemensamt lär oss tyda skyltarna.
Jag misstänker att vår jakt på ställplatser, på många orter är helt onödig. Då det inte finns något förbud mot parkering av våra fordon.
MVH. Gunnar S

F

F.d. 53012

Guest

Vi har också stått på den fina ställplatsen på Getterön, vi står därvid mellan 5 och 10 tillfällen per år. Vid endast ett tillfälle har det grisats ner på den vanliga parkeringen, det var i samband med flyguppvisning i höstas, då det kom ett stort antal raggarbilar som ställde sig på p-platsen. Det var fest fram till kl 23.00 sedan försvann alla. På morgonen efter såg det för dj-ligt ut med mängder av ölburkar hamburgar paket etc. Döm om vår stora förvåning när det kommer tre st raggarbilar vid 10-tiden och städar upp parkeringen, det blev inte något kvar utom glas från en bilruta som krossats.

//Bosse

Allt är redan sagt men detta stämmer för när flyget och raggarfolket samlas så är det ganska mycket oväsen men aldrig det skräp som inändaren skriver och då har jag en historia från 1993 men som sagt vi har undviket detta ställe eftersom dom boende är ganska hätska och majoriteten har ju alltid rätt hur fel dom än har i detta lilla rike där det bara får rum en åsikt åt gången, tyvärr. Åk någon anna stans det finns bättre ställe. Däremot var det ganska bra röj runt fästningen för några år sedan med alla husbilar med mycket fritidsmöbler och grillar och det kan jag förstå att det sög. Själva stod vi lite avskilt och cyklade till stan och det tycker vi är skönt att ligga för tätt.

T

Teddi

Guest

detta e ett stort problem runt kusterna. dom gamla stugägarna ser sina domäner minska. samtidigt som alla vill till havet. titta bara på öland-båstad-nu halland. med tanke på att husbil-vagn osv. ökar så e detta ett problem som kommer att escalera med tiden.men vi har alla samma rätt. så länge som man tar med sej sitt skräp o håller sej till dom parkering-uppställningsregler som gäller så skiter ja fullständigt i dessa tomma anklagelser. ha en trevlig sommar.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

" En husbil som hade parkerat på ej markerade platser för husbilar, men på en vanlig p-plats fick däremot saftiga böter, 700 spänn."

Mvh Torbjörn

Enligt lokala trafikföreskrifter gällande Getterön så finns det olika bestämmelser beträffande parkering. På vissa platser är parkering tillåten endast mellan klockan 06.00-02.00 och det är väl sannolikt att bilen som fått p-anmärkning stått på en sådan plats.

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

Mvh Torbjörn[/quote]

här skulle ja villa hårddra. vi har inga husbilar längre.vi har personbilar. med tanke på detta nya regsystem så får myndigheterna se till så att vi får plats på rutorna. de e inte vi som äger problemet men däremot blir drabbade. ser här en gyllene chans att få prövat detta. häls. klass2.

F

F.d. 8987

Guest

Jag skrev ihop ett svar på insändare i tråden och mailade till tidningen. Tycker vi husbilsåkare fick oförtjänt mycket skäll av insändarskribenten.

Svaret är enligt följande:

Jag blev förvånad över den insändare som publicerades med överskriften ”Vi är trötta på husvagns och husbilsinvasionen”. Vi har vid flera tillfällen besökt Getterön och den ställplats som åsyftas. Vi har inte vid något tillfälle blivit störda av ”oväsen från husbilsfolket”. Däremot har vi vid några tillfällen blivit störda av annan bilburen trafik. Jag tror inte heller på att det till största delen är husbilsturisterna som står för nedskräpning. Vi, liksom de andra husbilsåkare jag känner, har med oss behållare för återvinning samt för sopor. Jag har däremot sett bilar som inte har dessa möjligheter lämna kvar avfall vid avresan. Jag tror heller inte att fågel och djurliv störs mer av husbilsturister än av andra besökare.
Men visst har jag vid något tillfälle sett någon husbil som stått fel uppställd och om det är så att latriner töms på offentliga toaletter så finns det ingen ursäkt för detta. Vi, liksom de flesta husbilsturisterna, tömmer aldrig så, men tyvärr finns det överallt en del personer som fördärvar för andra. Jag hoppas att dessa få avvikande individer inte gör så att husbilsparkeringen försvinner på Getterön. Vi tycker mycket om att besöka Varberg och den fina naturen ute på Getterön.
Håkan Daremark

Det händer att jag tömmer toalettkassetten i en toalettstol på en rastplats, och tycker inte det är konstigare än att "göra direkt" eller tömma i toastolen när vi kommer hem. Dock har jag alltid med en sprayflaska rengöringsmedel, som jag tydligt visar, och städar efter mig så det är renare när jag går därifrån än när jag kom.
Mvh Torbjörn

F

F.d. 16087

Guest

här skulle ja villa hårddra. vi har inga husbilar längre.vi har personbilar. med tanke på detta nya regsystem så får myndigheterna se till så att vi får plats på rutorna. de e inte vi som äger problemet men däremot blir drabbade. ser här en gyllene chans att få prövat detta. häls. klass2.[/quote]

Tack Teddi jag misstänker att du har förstått hur regler ska tolkas.
Master tidsangivelsen är en tilläggstavla och säger inget om eventuella förbud.
Men om det också finns en gul skylt med röd bård. Som kanske säger (övrig tid Parkeringsförbud) Så från 02:00 till 06:00 är det förbud.
MVH.Gunnar S

Toppen