• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Störande beteende på Getterön?

T

Teddi

Guest
Sv: Störande beteende på Getterön?

hej gunnar. ja tänker inte på getterön specifikt.utan parkeringsmöjligheter som helhet över hela landet.vi måste ju komma ihåg att vi är med o finansierar dessa platser lika mycke som alla andra. de finns ju platser som inte har någon tidsbegränsning. där skall vi som alla andra kunna stå över natten utan att man blir ifrågasatt om man har övernattat i sin egen bil eller inte. ja tycker att detta e de viktigaste med denna fritidssysselsättning. vad man sysslar med i sin bil på natten oavsett om de e en klass2-eller en fiat panda skall inte ha någon som helst betydelse.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det värsta är att inte ens polis och myndigheter vet hur P-skyltarna skall tolkas.
Läs tråden:
Lömsk P-skylt

F

F.d. 16087

Guest

Det värsta är att inte ens polis och myndigheter vet hur P-skyltarna skall tolkas.
Läs tråden:
Lömsk P-skylt

Jag har läst den och tror att mest rätt tolkning gav oss Suncitygirl.
Men man skall också veta att den kommunala tolkningen av p-skyltar skiljer sig till vägverkets tolkning.
Har läst inlägg från vägverket där dom fasar över kommunernas okunskap, när det gäller p-skyltning.
MVH. Gunnar S
Ps: Husbilar är klassade som personbil och får därmed ej parkera under dagtid.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest

Den här typen av insändare gör mig lite mer kreativ. Antingen kan man resignera eller tänka konstruktivt. Jag för min del skulle kunna tänka mig att "göra" Getterön till en favoritplats. Vi som nu är 5000 medlemmar kan väl se till att fylla den så mycket det går under året. Jag menar, är vi i närheten kan vi lika gärna ställa oss där. Om vi dessutom föregår med gott exempel så kan vi ju i praktiken visa att hb-folket inte stämmer med insändarens åsikter.
Vi gör det till regionens favoritplats!
Leffe

T

Teddi

Guest

Ps: Husbilar är klassade som personbil och får därmed ej parkera under dagtid.

vem får parkera om inte dessa ? de kan ju inte vara personbil.

F

F.d. 16087

Guest

Läs registreringsbeviset.
Husbil är antingen reg. som pb. alt. pb2. Husvagn som släp.
MVH. Gunnar S

T

Teddi

Guest

min bil--pb2. alltså personbil. hade den varit pb- också personbil.va finns kvar? inget illa menat men ja tycker att de uppstår ett problem. som tidigare nämt.

hälsn. teddi

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Läs registreringsbeviset.
Husbil är antingen reg. som pb. alt. pb2. Husvagn som släp.
MVH. Gunnar S

Husbilar är reg. antingen som lastbil eller PB2.

F

F.d. 2577

Guest

Om ni vill diskutera P-skyltar utformning kan öppna en egen "tråd". Här förs diskussionen om STÖRANDE BEETENDEN PÅ GETTERÖN.
Leffe

F

F.d. 53012

Guest

detta e ett stort problem runt kusterna. dom gamla stugägarna ser sina domäner minska. samtidigt som alla vill till havet. titta bara på öland-båstad-nu halland. med tanke på att husbil-vagn osv. ökar så e detta ett problem som kommer att escalera med tiden.men vi har alla samma rätt. så länge som man tar med sej sitt skräp o håller sej till dom parkering-uppställningsregler som gäller så skiter ja fullständigt i dessa tomma anklagelser. ha en trevlig sommar.

Huvudet på spiken, samma åsikt fick vi i Särö Göteborg där vi stod på parkering och en Reinfelts typ kom fram och sade att vi har kommit överens om att vi inte vill ha såna som dig men det ändrade sig snart när jag kallade på polis och det blev lugnt att stå där. Men vi vill ändå inte åka till dessa enklaver i framtiden.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Förvånar mig inte ett dugg, jag har jobbat 25 år i kommunen på mätningskontoret i Kungsbacka, dom kommundelarna där det är mest granntvister, bråk om bygglov, anmälningar om diverse olika saker är i dom västra delarna av kommunen. Visserligen bor det en hög andel folk per kvadratmeter där ute, men det bor ännu fler/kvm inne i Kungsbacka tätort, och där förekommer inte tillnärmelsevis så mycket anmälningar som där ute.

Havsutsikten är helig, folk kan tydligen gå över lik för att få se en skymt av havet.

Och skulle jag parkera mitt tjänstefordon ute vid sjön när jag har lunchrast dröjer det inte länge innan det kommer nån "polis" och upplyser om att det är privat...

Att ställa husbilen ute vid Blomstermåla i Särö är nog en av de ställen på västkusten där man löper störst risk att bli bortkörd på...

T

Teddi

Guest

en paralell till detta. du tar din v70 till en fint badställe.efter en bra dag med bad osv käkar du en middag med nån öl eller ett glas vin. bilkörning e bara att glömma. sista bussen har gått.du får helt enkelt sova i din v70. kanske lite dålig sömn men de kan du ta igen dagen efter på stranden. finns ingen som undrar eller har nåt emot detta. men om du hade tagit husbilen istället så hade de tagit hus i he..vete. varför?? ja tror inte att de har med nedskräpning att göra. vi kan tömma papperskorgarna på stranden o ta med oss de också. de har ingen betydelse. utan de handlar om dom ständiga trakasserier. här e ingen campingplats. här töms gråvatten rakt ut.skräpas ner osv. varför ska vi behöva ha de på detta viset? ja tror inte att de finns en vuxen människa som beter sej på detta vis. vi saknar helt enkelt legitimitet för denna sysselsättning. var hittar vi den?. vi behöver den. svara inte mej. men kanske någon har nåt positivt att komma med.själv tänker ja så de knakar...

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Teddi,
där tycker jag att du tar upp och pekar på en mycket viktig sak.
Jag tror att vi måste hålla oss till redan etablerat språkbruk inom turistnäringen och hela tiden kommunicera de begrepp som lätt kan förstås av alla.

Det jag menar är att vi är husbilsturister och vi representerar husbilsturismen.

Om vi ständigt sänder ut och kommunicerar dessa två ord så är jag ganska säker på att vi långsiktigt får ökad legitimitet, respekt och förståelse.
V-backen :wink:

T

tompaline

Guest

Beträffande störande beteende på Getterön, kan jag bara hålla men er allas inlägg.
Det är förmodligen bara en person (nybyggare) som vill ha "Getterön för sig själv".
Kan bara säga som boende i Varberg att ni alla med husbilar är hjärtligt välkomna.
Självklart följer vi husbilsägare de regler o förordningar som krävs.Jag tror inget annat.
:msn_sun::bye:

Toppen