• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

stängda ställplatser

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: stängda ställplatser

Sista ordet är nog inte sagt, det här är ju gamla hamnar, hur det kan betraktas som strandskyddat förstår jag inte riktigt, då borde man väl ta bort hamnen också. Sedan handlar det ju om kanske 100m per hamn, av Ölands kanske 30 mil strand?! :confused:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Oavsett vad som tycks, så är det inte Mörbylånga som kommun som är boven i dramat. Lst är den instans som upphävde beslutet och kommunen överklagade så långt det gick (vad jag vet). Då uppfyller väl kommunen väl o gott kriterierna för att vara husbilsvänlig.
Det här med strandskyddslagen kan verka onödig och krånglig för den "oinvigde" men det är ju en lag som gäller. Blir man tagen för fortkörning hjälper det inte att säga "lagen är krånglig o fjantig så vi skiter i det här".
Jag försöker bara på ett enkelt sätt förklara varför det ibland blir lite konstiga beslut här och där men "skita" inte ner myndigheterna innan ni har all fakta på bordet. :):)

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Dessa beslut måste väl innebära att de båtägare som ställer sina båtar inom 100 m från vattnet, inslagna i stora tält, får flytta dessa. Det är ju ofta samma mark som tas i anspråk. Dessutom står ju en husbil max 1 vecka på samma ställe medan båtarna i sina tält står där i upp till 6 månader.
Lasse

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Du har en viss poäng i ditt inlägg, men.
Om anläggningen (småbåtshamnen) har fått en strandskyddsdispens så ingår också uppläggningen av båtar inom området för dispensen (anläggningen). Samtidigt med strandskyddsdispensen så kräver uppläggningen av båtar bygglov (detta är ett upplag). Om det däremot inte finns någon dispens (anläggning uppförd innan 1975) så är redan området tagits i anspråk och då inkräktar åtgärden (uppläggningen av båtar) inte på den allemansrättsliga delen av anläggningen.
Detta innebär i praktiken att till hamnen hör också en uppläggningsplats för båtar, som det i och för sig behöver bygglov för. På detta område är det sannolikt att det kan gå att även ställa upp husbilar för övernattning men inte att bygga servicehus. Finns befintliga servicehus till hamnen är det ok att använda dessa. Att ställa upp en husvagn blir däremot lite svårare. Inte att bara parkera den men att övernatta i den, detta räknas som camping och till detta ska det finnas ett bygglov.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag vill rikta ett särskilt tack till Tommy&Elisabeth för den sakliga informationen i den här och andra trådar med liknande frågeställningar. Det är en värdefull förmån att kunna läsa om hur regelverket fungerar i sådana här frågor om bygglov etc. Dessutom är inläggen skrivna på ett sätt att även lekmän, som jag, kan förstå. Alternativet har varit att försöka läsa regelverket på egen hand och tolka, och då kan det nog gå lite hur som helst.

Tacket omfattar även att de orkar att gång på gång försöka förklara för de som inte verkar vilja förstå, utan istället hela tiden ifrågasätter sakkunskapen, något som vi i den här tråden gudskelov varit befriade ifrån.

Johan K.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Mörbylånga har ju inte bara den ställplatsen! :)

Är dom husbilvänliga då dom börjar ev stänga ställplatserna, tycker inte jag iaf.
Det är ju att gå åt motsatt håll om dom skulle vinna och sen stänga platser som tack.

Andra kommuner bygger ut ställplatser och får eventuellt glatt se på när en kommun som med lst stänger igen platser, vad får dom för intryck av HBK och dess röstning, stängda platser? Vem vet.

/Pelle

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Skillnaden är att det inte finns några byggnader eller andra uppförda föremål som kan påverka den allmänna möjligheten till tillträde inom det strandskyddade området (lagtext, håller med om att det låter illa) i Ystad.
För att kunna åberopa strandskyddet måste anordningen placeras inom 100 meter från strandlinjen och påverka den allmänrättsliga möjligheten för tillträde till stranden och att inverkan på djur och växtlivet negativt påverkas. Detta är vad lagtexten säger.
I Ystad finns inget som negativt påverkar strandskyddet. Men så fort det gäller att uppföra en byggnad eller anordning ska åtgärden prövas av strandskyddslagen. Det är kommunerna som har prövningen på delegation av Lst och Lst har överprövningsrätt av ärendet. Det innebär att byggnadsnämnden i kommunen kan bevilja en strandskyddsdispens som sen Lst överprövar och upphäver. Vad jag kan förstå så på Öland var det även beviljat bygglov för en servicebyggnad, där av skälet till avslag.
Strandskyddet gäller i hela Sverige inom 100 meter från strandlinjen, på vissa ställen är den utökad till 300 meter (väst- och östkusten, Mälaren, Siljan och ett par ställen till). Detta är alltid en "het potatis" och anledning till mycket arbete och väsen för handläggarna runt om i kommunerna.:):)

Betyder detta att om dom ändrar ansökan så att det inte ingår någon byggnad, så borde det gå igenom? Alternativt att byggnaden flyttas till annan plats, eller att man inreder en redan befintlig byggnad?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Är dom husbilvänliga då dom börjar ev stänga ställplatserna, tycker inte jag iaf.
Det är ju att gå åt motsatt håll om dom skulle vinna och sen stänga platser som tack.

Andra kommuner bygger ut ställplatser och får eventuellt glatt se på när en kommun som med lst stänger igen platser, vad får dom för intryck av HBK och dess röstning, stängda platser? Vem vet.

/Pelle

Hej Pelle !!
Har du läst länken som finns i början av tråden så ser du att det är inte Mörbylånga som har stängt ställplatsen. Man har ju till och med kämpat för att ha den kvar. Man har ju i efterhand beviljat ett bygglov för ställplatsen som Lst har rivit upp och ärendet har gått ända upp i MÖD (Mark- och miljödomstolen = Tingsrätten).
Som jag skrivit innan så är det kanske svårt att hänga med i alla "konstiga" lagar som finns, men tyvärr dom finns.
Jag tycker Mörbylånga ska ha all heder de kan få för sitt aggerande, om jag förstått saken rätt.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Betyder detta att om dom ändrar ansökan så att det inte ingår någon byggnad, så borde det gå igenom? Alternativt att byggnaden flyttas till annan plats, eller att man inreder en redan befintlig byggnad?

Ja, finns det inte några byggnader och någon "åtgärd" som ska utföras KAN de gå utan strandskyddsdispens. Det är vanskligt att uttala sig exakt, jag vet inte hur platsen ser ut riktigt.
Men den platsen som används som uppläggningsplats för båtar eller del av kan användas som ställplats utan strandskyddsdispens. Det innebär att husbilar kan ställas upp en kortare tid och innefattar även övernattning. Det innebär inte att det går att uppföra någon byggnad eller på annat sätt "privatisera" platsen. Om det finns befintliga byggnader inom strandskyddat område så krävs det bygglov för att ändra användning av byggnaden. Det kommer förmodligen inte att krävas strandskyddsdispens då "platsen redan är ianspråktagen på ett sådant sätt att det saknar betydelse för djur- och växtlivet och det inte påverkar negativt på den allemansrättsliga tillträdet till platsen för strandskyddet". Detta är lagspråk i den högre skolan, tråkigt men det är så lagtexten lyder.
Med andra ord, ja det kan hjälpa att ändra ansökan att endast gälla för platsen för uppställning. Ja, om byggnaden ligger längre från strandlinjen än 100 meter är det också möjligt att enbart bevilja ett bygglov. En möjlig sak till är att kommunen upphäver strandskyddet i detaljplanen för hamn-OMRÅDET men detta är svårare att få till stånd då Lst har överprövningsrätt och granskar detaljplanerna.:):)

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hej Pelle !!
Har du läst länken som finns i början av tråden så ser du att det är inte Mörbylånga som har stängt ställplatsen. Man har ju till och med kämpat för att ha den kvar. Man har ju i efterhand beviljat ett bygglov för ställplatsen som Lst har rivit upp och ärendet har gått ända upp i MÖD (Mark- och miljödomstolen = Tingsrätten).
Som jag skrivit innan så är det kanske svårt att hänga med i alla "konstiga" lagar som finns, men tyvärr dom finns.
Jag tycker Mörbylånga ska ha all heder de kan få för sitt aggerande, om jag förstått saken rätt.

Förstår jag oxå, dom kämpar väl men jag anser att konceptet för röstningen blir fel om ställplatser försvinner sedan spelar det ingen roll i vilken kommun det är.
Vi röstar inte på samma som det var under omröstningen även om Mörbylånga och kommunen gjort allt dom kan för att bevara platserna.
Hur reagerar andra kommuner om Mörby vinner med borttagna platser om det blir så?
Hur högt rankas ett pris från HBK i ett sådant läge? Man ska nog inte bara tycka synd om när det blir fel man måste tänka på efterspelet oxå.
Det är mitt sätt att se det hela vad händer efteråt, sen beklagar jag det som händer i Mörbylånga som gjort så mycket.

/Pelle

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Efter mycket skruvande med Smartpass o Dual från Cteck i husbilen idag har jag haft tid att fundera.
Så här med lite eftertanke kan jag inte hur gärna jag än vill riktigt hålla med dig Pelle.
Mörbylånga har ju jobbat för att få till stånd en ytterligare ställplats. Någon i HBK nominerade kommunen som en av kandidaterna till Sverigies husbilsvänligaste kommun. Jag kan fortfarande inte klandra Mörbylånga för att det har gått som det har gått och vid nomineringen var de ju fullfjädrade kandidater. Som sagt de har ju fler ställplatser, de måste också ha gjort något ytterligare som gjort dom till kandidater. Jag skulle inte sagt något om det var kommunen som djävlades och tog bort ställplatsen självmant, men så är det ju inte.
Så jag tycker ingen skugga ska falla över Mörbylånga (du kan väl hålla med lite i alla fall:)).

Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Även om kommunen agerat FÖR ställplatsen och Lst avslår denna, är det kommnen som ska agera för att få platsen godkänd. Lyckas de inte med detta bör inte kommunen få utmärkelsen, hur mycket de än jobbar för detta. Tyvärr måste jag tycka att kommunen INTE ska ha utmärkelsen.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Efter mycket skruvande med Smartpass o Dual från Cteck i husbilen idag har jag haft tid att fundera.
Så här med lite eftertanke kan jag inte hur gärna jag än vill riktigt hålla med dig Pelle.
Mörbylånga har ju jobbat för att få till stånd en ytterligare ställplats. Någon i HBK nominerade kommunen som en av kandidaterna till Sverigies husbilsvänligaste kommun. Jag kan fortfarande inte klandra Mörbylånga för att det har gått som det har gått och vid nomineringen var de ju fullfjädrade kandidater. Som sagt de har ju fler ställplatser, de måste också ha gjort något ytterligare som gjort dom till kandidater. Jag skulle inte sagt något om det var kommunen som djävlades och tog bort ställplatsen självmant, men så är det ju inte.
Så jag tycker ingen skugga ska falla över Mörbylånga (du kan väl hålla med lite i alla fall:)).

Absolut! Har inget emot Mörbylånga som kandidat, är bara fundersam hur andra reagerar.
I ett värsta scenario kan det bli varför ska vi jobba för att bli husbilsvänligaste när andra blir det trots att ställplatser tas bort, tror inte dom bryr sig vilka som är ansvariga för det. Troligtvis har jag fel i dom tankarna.
För övrigt hoppas jag att bästa kommun vinner oavsett pga det som händer.
Mörbylånga får besök av oss i år som de flesta åren då vi verkligen trivs där och jag vet även att dom har så mycket att erbjuda, tror du förstår mitt sätt att tänka.
Hoppas du kan skruva lite till nu och komma ut på vägarna om du nu inte gjort det redan, fridens och ha en riktigt trevlig Lördag.

Med vänlig hälsning
Pelle

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag tycker ni är lite väl hårda både du Pelle och Thomas. Hoppas det inte har med hockeyn i går kväll att göra. För vill det sig riktigt väl kan vi ju träffas i en av pauserna under 2016-2017 o ta en pilsner.
Jag har kanske inte så mycket argument kvar att föra fram men jag tycker saker o ting som sker utanför ens egna kontroll ska inte påverka utslaget och speciellt inte i detta fallet. Jag tycker jag lever upp till en allsidig belysning av ärendet (fallet) och när jag gör det i samband med privata människor och kunder till den kommun jag företräder känns det bra att kunna hjälpa och gå vidare och inte fälla och djävlas.
Men jag förstår vad ni menar, men vill liksom ändå inte förstå.
Vi ska ut på en tidig kortsemester i valborg och första veckan i maj och då ska vi besöka Mörbylånga o är det som jag tror så får ni det hett om öronen.
Ha de gott !! Hoppas vi ses !!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vi nominerar inte ställplatser. Vi nominerar kommunen och vår medlems argument.

F

F.d. 55528

Guest
Sv: stängda ställplatser1

Självklart är det så att den kommun som vunnit den nu avslutade omröstningen också skall ha utmärkelsen som Sveriges husbilsvänligaste kommun. Hur skulle det annars gå till..?

Dessutom grundar sig nomineringarna och omröstningen på "prestationer" under 2015. Att det sedan eventuellt sker förändringar under 2016 kan ju inte tillåtas påverka en redan avslutad omröstning. Styrelsen har givetvis inget annat val än att verkställa resultatet och dela ut priset till vinnande kommun, vem det än månde vara.

/TommyQ

Toppen