Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Mörbylånga har ju inte bara den ställplatsen!
Skillnaden är att det inte finns några byggnader eller andra uppförda föremål som kan påverka den allmänna möjligheten till tillträde inom det strandskyddade området (lagtext, håller med om att det låter illa) i Ystad.
För att kunna åberopa strandskyddet måste anordningen placeras inom 100 meter från strandlinjen och påverka den allmänrättsliga möjligheten för tillträde till stranden och att inverkan på djur och växtlivet negativt påverkas. Detta är vad lagtexten säger.
I Ystad finns inget som negativt påverkar strandskyddet. Men så fort det gäller att uppföra en byggnad eller anordning ska åtgärden prövas av strandskyddslagen. Det är kommunerna som har prövningen på delegation av Lst och Lst har överprövningsrätt av ärendet. Det innebär att byggnadsnämnden i kommunen kan bevilja en strandskyddsdispens som sen Lst överprövar och upphäver. Vad jag kan förstå så på Öland var det även beviljat bygglov för en servicebyggnad, där av skälet till avslag.
Strandskyddet gäller i hela Sverige inom 100 meter från strandlinjen, på vissa ställen är den utökad till 300 meter (väst- och östkusten, Mälaren, Siljan och ett par ställen till). Detta är alltid en "het potatis" och anledning till mycket arbete och väsen för handläggarna runt om i kommunerna.
Är dom husbilvänliga då dom börjar ev stänga ställplatserna, tycker inte jag iaf.
Det är ju att gå åt motsatt håll om dom skulle vinna och sen stänga platser som tack.
Andra kommuner bygger ut ställplatser och får eventuellt glatt se på när en kommun som med lst stänger igen platser, vad får dom för intryck av HBK och dess röstning, stängda platser? Vem vet.
/Pelle
Betyder detta att om dom ändrar ansökan så att det inte ingår någon byggnad, så borde det gå igenom? Alternativt att byggnaden flyttas till annan plats, eller att man inreder en redan befintlig byggnad?
Hej Pelle !!
Har du läst länken som finns i början av tråden så ser du att det är inte Mörbylånga som har stängt ställplatsen. Man har ju till och med kämpat för att ha den kvar. Man har ju i efterhand beviljat ett bygglov för ställplatsen som Lst har rivit upp och ärendet har gått ända upp i MÖD (Mark- och miljödomstolen = Tingsrätten).
Som jag skrivit innan så är det kanske svårt att hänga med i alla "konstiga" lagar som finns, men tyvärr dom finns.
Jag tycker Mörbylånga ska ha all heder de kan få för sitt aggerande, om jag förstått saken rätt.
Efter mycket skruvande med Smartpass o Dual från Cteck i husbilen idag har jag haft tid att fundera.
Så här med lite eftertanke kan jag inte hur gärna jag än vill riktigt hålla med dig Pelle.
Mörbylånga har ju jobbat för att få till stånd en ytterligare ställplats. Någon i HBK nominerade kommunen som en av kandidaterna till Sverigies husbilsvänligaste kommun. Jag kan fortfarande inte klandra Mörbylånga för att det har gått som det har gått och vid nomineringen var de ju fullfjädrade kandidater. Som sagt de har ju fler ställplatser, de måste också ha gjort något ytterligare som gjort dom till kandidater. Jag skulle inte sagt något om det var kommunen som djävlades och tog bort ställplatsen självmant, men så är det ju inte.
Så jag tycker ingen skugga ska falla över Mörbylånga (du kan väl hålla med lite i alla fall).
Vi nominerar inte ställplatser. Vi nominerar kommunen och vår medlems argument.