• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

stängd stellplats falkenberg ????????

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Sv: stängd stellplats falkenberg ????????

Hej

Jag har full förståelse för att det klagas på oss, det är många som inte förstår att det inte går att lämna all skit efter sej, tappa ut slabb vattnet på parkeringen, ställa ut stolar och bord fälla ut markis etc.
Har rest runt rätt mycket i Europa och stått på många platser inne i städer, utefter kanaler osv samman med en massa andra husbilar från olika länder och konstigt nog så är det nästan bara vi svenskar som måste fälla ut markisen, dra fram bord o stolar, grillar och en massa annat.
Om vi skall slippa all denna hets jakt så måste vi nog tänka lite längre, vi måste se på helheten i campandet, camping gör man på en camping plats annars stannar men till över natten och sover utan att dra fram hela möblemanget.
Om vi inte rättar oss efter detta då kommer det snart att vara förbjudet att sova över i husbil i alla städer i Sverige.
Klart vi kan skriva till komuner o klaga, men vi kommer troligen inte att få medhåll på någon plats.
Klart att det finns Campinägare som pressar på för att få till ett förbud, men till synes och sist så är det vi själva som fördärvar det genom att inte förstå vad som är skillnaden mellan camping och att sova över i husbilen.
Nästa gång ni reser i Europa ta en titt på de som har hela möblemanget på utsidan, kan nästan med 100% säkerhet påstå att de är Svenskar.

Essal

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Funderar vad det beror på att husbilsåkare parkerar och packar upp så mycket att det blir förbjudet att parkera över natten, det kan väl aldrig vara medlemmar i husbilsklubben eller hur? vi vet ju alla hur vi ska parkera för att slippa läsa om förbuden som kommer mer och mer, om det mot all förmodan skulle vara så skulle jag gärna vilja veta varför man gör det då det i slutändan gör att ingen av oss har något annat än campingar att stå på.
Mvh
pelle 570

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Essal!
Vi reser väldigt mycket i Europa och jag håller inte med dig att svenskar är värre än andra.Man hittar dåliga exempel bland alla nationaliteter.
Anders.B

T

Teddi

Guest

ja har inte rest till värmen ännu. men nästa år e vi båda statsanställda. då blir de e ett helt annat leverne. men ja tycker de e synd att vi svenska husbilare svartmålas hela tiden.de verkar på nåt sätt att vi jagar oss själva.poängen me detta liv måste ju ha helt andra värderingar.ja kan ju inte känna nån större stolthet o trycka ner mej själv..på nåt sätt så tycker ja att de e huvudsaken. sedan måste ju någon hitta dom här s.k. hemmagjorda skyltarna på olika platser annars hade ju inte ämnet varit aktuellt..eller?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Det här verkar vara ett hett ämne på forumet. Det är mycket tyckande, och så skall de ju vara. Jag skulle dock skulle vilja vet är om det är någon som blivit fälld till ansvar enligt ordningslagen för camping eller övernattning i husbil. Svensk lagstiftning är uppbyggd med "grundregler", lite oprecisa lagar. Dessa skall sedan tolkas av domstolar för att stifta så kallade prejudikat, alltså regler om hur lagarna skall tolkas. Därför bygger systemet på att någon skall lagföras och eventuellt dömas så att denna tolkning kan ligga till grund för hur lagarna, reglerna skall tolkas.

Sedan är jag mycket tveksam till om poliser har tid eller intresse av att kontrollera överträdelser mot eventuellt giltiga beslut om förbud för camping i husbil. Samma där. Är det någon som har blivit rapporterad för olaglig camping eller avvisade från platsen. Det är dessutom så att eventuella åtgärder från polisens sida inte kan var godtyckliga utan måste ha stöd i lagstiftningen.

Jokin

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: stängd stellplats Gränna

Vi trodde att Gränna ställplats skulle vara öppen förra helgen Men Tyvärr också stängd.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: stängd stellplats Gränna

Vi trodde att Gränna ställplats skulle vara öppen förra helgen Men Tyvärr också stängd.

I Gränna brukar det på vintern vara ok att stå på den stora grusparkeringen precis utanför campingen, parkeringsautomaten har tidigare varit övertäckt och skylten borttagen.

//Tommy

F

F.d. 16087

Guest

Ja tyvärr så är det de som tänjer gränserna som skapar lagar och förbud. Jag hade i början -90 talet en ombyggd Merca-buss. Som min familj for land och rike runt. Då såg jag flera med husbilar parkera utanför campingar för att efter mörkrets inbrott smyga in med handdukar,disk för att nyttja bekvämligheterna. Har man idag samma attityd, så förstår jag de förbud som kommer upp.
Låt oss gemensamt agera så att vi bara får positiva ögon på oss.
MVH. Gunnar S

Picasso

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1988
Medlemskap
2025

Jag har nu studerat nästan alla inlägg, en del är mycket kreativa och omdömmestagande. Det mästa betraktar jag som ordbajs, man kan inte ta för sig som en del tycker. Jag har observerat den aktuella platsen i Falkenberg och tycker att det är skrämmande tilltag som en del kan ta för sig.
Denna plats är en parkeringsplats med inrutning för personbilar och inget annat. Räcker inte rutan till är man på fel plats. Då får man välja någon annan plats, som rastplatser, camping eller anordnade ställplatser med el (Lövstaviken). Det är bara att välja men det kostar.

Picasso

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021

Jo därför att plattsen nyttjades som Campingplats. Bord,stolar grill mm.
De boende tröttnade, samma överallt i Falkenberg förbjudet att sova i bilen

Gurra

Hej! Detta är inget unikt.Förstår man inte skillnaden mellan campingplats,och ställplats så blir det så här.Läs gärna reglerna för ställplatser i Bord Atlas.Tyskarna var ju före oss med ställplatser och vet hur det skall skötas.

Mvh Avo o Laila

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har läst inläggen ovan och i flera andra trådar, drar slutsatsen att våra uppfattningarna "spretar" åt alla håll (önskvärt?) ...... kanske;

# dags att göra något åt detta för HBK's yttre images skull (hur vill vi uppfattas) - men hur (hur uppträda, hur gå tillväga, mm)?

# ska vi inom HBK som organisation framtidsmässigt arbeta under gemensamma och kända former för att uppnå gemensama mål/önskemål - om det nu är möjligt att enas?

# behöver vi som organisation (>5.500 HBK-medl = >10% av alla HB i Sverige) någon form av för HBK gemensam "uppförandekodex, mm" som är överenskommen, känd och accepterad?

# kunde detta vara något för framtidgruppen att arbeta med - behovet är uppenbart?

F

F.d. 16087

Guest

Jag tror att om vi utåt riktar kritik, mot kommun, organisation person mm. Att vi inte ger offentligt oss ut för att representera vår Husbilsförening utan lämnar detta till vår styrelse. Jag tror att ett ödmjukt uppträdande utåt är en vinnare i längden. Finns en uppmaning om att övernattning ej är önskvärd, så respektera detta. Grannkommunen har förmodligen en annan syn på vårt leverne.
MVH. Gunnar S

berntove

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3187
Medlemskap
2025

Jag har nu studerat nästan alla inlägg, en del är mycket kreativa och omdömmestagande. Det mästa betraktar jag som ordbajs, man kan inte ta för sig som en del tycker. Jag har observerat den aktuella platsen i Falkenberg och tycker att det är skrämmande tilltag som en del kan ta för sig.
Denna plats är en parkeringsplats med inrutning för personbilar och inget annat. Räcker inte rutan till är man på fel plats. Då får man välja någon annan plats, som rastplatser, camping eller anordnade ställplatser med el (Lövstaviken). Det är bara att välja men det kostar.

Picasso
En helt korrekt sammanfattning avseende den aktuella parkeringsplatsen. Är det exempelvis för några av oss husbilsägare lika självklart att använda parkeringsrutorna på "Stortorget" och där blockera intilliggande platser med utdragen markis och möbler m.m. ?? Varför inte använda lite sunt förnuft och gott omdöme när man letar plats för övernattning och samtidigt skapa förutsättningar för en vettig och kreativ dialog med berörda kommuner när det gäller anläggande av ställplatser.

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

På den aktuella platsen i Falkenberg ligger ett fint lägenhetskomplex med dyra lägenheter med utsikt över Ätran. Jag skulle inte hosta upp en rejäl slant för att sitta och glo på husbilar hela sommaren. Man får ju ha lite innanför pannbenet och tänka på de boende och vad man förstör för dem.

Många av oss husbilsägare skulle nog med handen på hjärtat inte vilja ha 10-15 husbilar utanför köksfönstret hela sommaren.

100 meter från platsen har Lantmännen en jätteparkering där det aldrig finns en bil och det inte skulle störa några närboende.

Nu finns där en skylt om parkering endast för Lantmännen, men det kanske går att lobba för hos företag och kommun. city,restuang, pizza mm inom gångavstånd.

Mvh,

Peter.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Hej.

På den aktuella platsen i Falkenberg ligger ett fint lägenhetskomplex med dyra lägenheter med utsikt över Ätran. Jag skulle inte hosta upp en rejäl slant för att sitta och glo på husbilar hela sommaren. Man får ju ha lite innanför pannbenet och tänka på de boende och vad man förstör för dem.

Många av oss husbilsägare skulle nog med handen på hjärtat inte vilja ha 10-15 husbilar utanför köksfönstret hela sommaren.

100 meter från platsen har Lantmännen en jätteparkering där det aldrig finns en bil och det inte skulle störa några närboende.

Nu finns där en skylt om parkering endast för Lantmännen, men det kanske går att lobba för hos företag och kommun. city,restuang, pizza mm inom gångavstånd.

Mvh,

Peter.

Hej Peter.

Då är det väl bra att du som verkar bo i Falkenberg börjar med att prata med och informera kommunen och berörda parter.

Vi var i Falkenberg under sensommaren och tanken med vår vistelse i Falkenberg var från början att vi skulle göra stan (gå ut och äta, undersöka butiksutbudet och liknande) men vi blev uppmärksammade på den här skylten när vi kom till den tänkta ställplatsen vid ätran. Och valde då att köra till Lövstavikens Båtklubb som iof är en superbra ställplats men den ligger inte citynära.
Vid ställplatsen vid Ätran har kommunens gatu & parkförv en fikastuga och där knackade jag på med en fråga om det var ok att stå över till nästa dag, killen var vänlig och ringde till sin chef som jag tror var gatu & parkeringsansvarig, men han hänvisade endast till Båtklubbens ställplats. När jag pratade med honom i tel och på frågan om vad som är en husbil ville han inte svara på detta, utan hänvisade till parkeringsbolaget och menade på att jag har tur om jag inte har fått någon lapp på vindrutan under natten. (Tyvärr kommer jag inte ihåg hans namn)

//Tommy

F

F.d. 3088

Guest

Hej Peter.

Då är det väl bra att du som verkar bo i Falkenberg börjar med att prata med och informera kommunen och berörda parter.

Vi var i Falkenberg under sensommaren och tanken med vår vistelse i Falkenberg var från början att vi skulle göra stan (gå ut och äta, undersöka butiksutbudet och liknande) men vi blev uppmärksammade på den här skylten när vi kom till den tänkta ställplatsen vid ätran. Och valde då att köra till Lövstavikens Båtklubb som iof är en superbra ställplats men den ligger inte citynära.
Vid ställplatsen vid Ätran har kommunens gatu & parkförv en fikastuga och där knackade jag på med en fråga om det var ok att stå över till nästa dag, killen var vänlig och ringde till sin chef som jag tror var gatu & parkeringsansvarig, men han hänvisade endast till Båtklubbens ställplats. När jag pratade med honom i tel och på frågan om vad som är en husbil ville han inte svara på detta, utan hänvisade till parkeringsbolaget och menade på att jag har tur om jag inte har fått någon lapp på vindrutan under natten. (Tyvärr kommer jag inte ihåg hans namn)

//Tommy

Tommy

Mysko du skriver "ställplatsen vid ätran" Det är ju en vanlig parkeringsplats med vad det innebär.
hur man defienderar en "Ztällplats",parkering, qvickstopp, camping eller annat måste ju alla veta nu. Vad gäller Lövstaviken är det ju lagom avstånd för att motionera in till centrum, cykel går ju även men ger inte lika mycket :D:D

Gurra den ??

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Gurra.
Nu är ju den platsen som här på forumet benäms med under broarna som den här tråden handlar om, vad du sedan vill kalla den är upp till dej.
Och det jag vill påtala är att det är inte ok att sova över natt i husbil, men kommunen vill inte definiera vad en husbil är.

//Tommy

F

F.d. 3088

Guest

Gurra.
Nu är ju den platsen som här på forumet benäms med under broarna som den här tråden handlar om, vad du sedan vill kalla den är upp till dej.
Och det jag vill påtala är att det är inte ok att sova över natt i husbil, men kommunen vill inte definiera vad en husbil är.

//Tommy

hej Tommy

Vi är väll samstämmiga, fast en parkeringsplats går ju inte att att ta fel på, en skylt med ett P på.

Gurra

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

hej Tommy

Vi är väll samstämmiga, fast en parkeringsplats går ju inte att att ta fel på, en skylt med ett P på.

Gurra

På just nämnda Parkering går det bra att stå 24 timmar med alla fordon, men du får inte övernatta i något som kan likna husbil, jag frågade personen som kommunkillen ringde till om han kunde tala om för mej vad en husbil är...och det kunde han inte...men lite svävande sa han att om man kan se att det är en husbil, då kan man få P-bot.
Vid tillfället när vi var där var det förutom vår husbil, en sk plåtis, en varubil (går ju bra att sova i) några Volvo V 70, och några vanliga persombilar. Detta talade jag om för den ansvarige på kommunen, men han menade att det var nog bara vi som skulle få P-bot, och hänvisade återigen till Båtklubbens ställplats.

//Tommy

F

F.d. 25246

Guest

Jaha då får brassestolen vara hemma har även med den i vanliga bilen och slänger ut den när andan faller på tex. när frugan letar kläder......:D:D:D

Toppen