• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

stängd stellplats falkenberg ????????

F

F.d. 3088

Guest
Sv: stängd stellplats falkenberg ????????

vill man ha framgång så får man bjuda till lite skälv jag fattade det som att ställplatsen var stängd på grund av att där var möbler och annan utrustning ute, och då uppfattas det som camping när husbilsägarna vet om det varför då bryta mot reglerna, sådant ser man ofta vi som husbilister har väl inte bara rättigheter utan äve skyldigheter, så skrivs det omeget ansvar, har vi dett gäller även säkerhets avstånden där undrar man i bland om dom glömt ansvaret hemma, vi måste bli bättre på sådant om man skall vinna gehör hos allmännheten för våra krav,
husbils ägare som gärna utnyttjar ställplatser men som i övrigt är nöjd med tillvaron.

mvh beroka

Ja nu var det ju en parkeringsplats och ingen ztällplats som nyttjades av några som campingplats, när jag var där för ett par år sedan fanns det ett långbord vid vattnet vad det innebar med skrol o.s.o.v

Gurra den skygge

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Detta har har berörts i många tidigare inlägg. Så länge man parkerar och följer parkeringsregler så är endast dessa tillämpbara. Vad man gör i sin parkerade bil har ingen annan med att göra utan detta tillhör hemfriden. Det finns ingen som har blivit bötfälld eller dömd för övernattningsbrott i husbil.

Däremot finns det några som blivit uppmanade av polis att flytta sig och då är man tvungen att följa polismans uppmaning. Detta betyder ju inte att förbudet är giltigt utan endast att den enskilde polismannen bedömt omständigheter och regler på detta sätt.

Dessa förbudsskyltar är oftast avsedda för att minska belastningen under sommarmånader och på många platser tas skyltarna ner under resten av året.

F

F.d. 3088

Guest

Märkligt att just campingstolar, bord och grillar kan väcka så stor ilska att en skylt måste sättas upp.
Går man på en badstrand en fin sommardag får man kryssa mellan badlakan, parasoller, solstolar, picknick-korgar och stora uppblåsbara badleksaker....
Inte sjutton kommer det upp en skylt, "förbjudet att bada" på stranden för det...
Om man ställer några campingmöbler utanför husbilen, givetvis så det inte hindrar någon annan att parkera eller röra sig på platsen, vad är det då som är så fel och störande?
När jag är ute och paddlar kajak och ska slå läger på t.ex. en populär ö ute i havsbandet, slår jag upp mitt tält, sedan bär jag upp alla prylar från kajaken som jag kan tänkas behöva, tältstol, Trangiakök, matgrejer, kläder m.m. Det ser i stort sett ut som ett taikonläger när kläderna hänger på tork på tältlinorna och prylarna är utspridda på några kvadratmetrar runt tältet.
Man lagar sen mat ute och har allmänt trevligt. Är man några fler paddlare tillsammans kan ni ju bara gissa vad grejer det ligger runt lägret.
Men sen plockar jag ju bort allt innan kvällen, och när jag sedan lämnat platsen dagen efter finns inte ett spår efter mig. Jag har aldrig någonsin hört talas om att någon varit störd över att man har prylar utanför sin tillfälliga semesterboning.
Men när det kommer till husbil, ja se då kan man knappt lägga ut dörrmattan förrän en skylt om camping förbjuden kommer upp!
Jag blir så trött på denna attityd och hetsjakt mot oss husbilister! Vi måste försöka få allmänheten och beslutsfattare att förstå vad det innebär med husbilismen!
Sen menar jag ju givetvis inte att det är fritt fram att bära sig åt hur som helst, tömma gråvatten på ställplatsen, skräpa ner, väsnas, breda ut sig så ingen annan kommer fram o.s.v.
Men jag tycker inte heller att vi ska acceptera att vi bara i princip knappt får ställa skorna utanför bilen...

/Ludde

/Ludde

Du kan ju inte jämföra ett friluftsliv där du paddlar kajak, vandrar i bergen, slår upp ditt lilla tält kokar kaffe kanske på en liten lägereld då följer du ju allemansrätten perfekt., eller badstranden som ju är till för just det du skriver mm

Här är det ju andra grejor vi pratar, om centrala parkeringsplatser och dylikt, det är ju förresten redan förstört på de flesta platser även i norr varför? "jo man tar för sig" Som du skriver Skräpar ner, här kommer det flera orsaker, kör sönder gräsmattor, dukar långbord varvid det intas brända och destillerade drycker med medföljande skrål och gapskratt och hög musik långt in på natten, fäller ut markis grillar, parkerar på fel håll, ställer sig längs med kajkanten i en lång rad, lämnar platsen där hundskit engångsgrillar mm ligger kvar i buskarna, blir osams med ortsbefolkningen, Det går att skriva hur mycket som helst om det man sett. TYVÄRR:mad:

Gurra

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Om det är för att folk har tagit ut bord o stolar så undrar jag vad som händer om man gör som jag o min mor brukar göra när vi är ute på tur med bilen (personbilen alltså) Vi brukar ha med stolar o ibland ett litet bord för att det ska bli skönare att sitta ute när vi fikar. Blir det parkeringsförbud för personbilar då eller? :rolleyes:

/Cecilia

F

F.d. 13449

Guest

Flera pratar om hur man kan undgå de olika bestämmelserna och visst i ett kort perspektiv fungerar det säkert, men i ett längre lär det knappast bli så bra. Bättre att lobba för detta på högre ort för att få med sig politiker. Man kan hålla på o jävlas o vara en paragrafryttare men det gynnar kanske bara en själv, vid nästa tillfälle som nån kommer så blir det dubbelt för den stackaren som råkar ut för länsman. En dialog måste vara att föredra och visa gott omdöme när man är ute på ställplatser, ser man även att någon annan inte uppför sig på en ställplats måste det bästa vara att säga till denna personen.

Just my 50 cent.

F

F.d. 3088

Guest

Om det är för att folk har tagit ut bord o stolar så undrar jag vad som händer om man gör som jag o min mor brukar göra när vi är ute på tur med bilen (personbilen alltså) Vi brukar ha med stolar o ibland ett litet bord för att det ska bli skönare att sitta ute när vi fikar. Blir det parkeringsförbud för personbilar då eller? :rolleyes:

/Cecilia

Här handlar det inte om en liten personbil som du och din mamma stannar med och dricker en kopp kaffe utan en stor husbil med markis mm. Ähh jag ger nästan upp

Gurra fast föresten inte:D

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej, inte på rätt plats, men på den aktuella platsen såg jag att en husbil t.ex. hade kört så långt fram att fronten på bilen var ute på gångvägen/kajen längs hamnen, ett annat gäng hade belamrat kajen med bord och stolar så att det knappast gick att komma förbi. vi åkte förstås vidare så man slipper skämmas!?

F

F.d. 3088

Guest

Nej, inte på rätt plats, men på den aktuella platsen såg jag att en husbil t.ex. hade kört så långt fram att fronten på bilen var ute på gångvägen/kajen längs hamnen, ett annat gäng hade belamrat kajen med bord och stolar så att det knappast gick att komma förbi. vi åkte förstås vidare så man slipper skämmas!?

jag hade gjort precis det samma, man får väll säga som Leif GW sa de har nog inte alla knivarna slipade i lådan :D

Sov gott Gurra

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Du kan ju inte jämföra ett friluftsliv där du paddlar kajak, vandrar i bergen, slår upp ditt lilla tält kokar kaffe kanske på en liten lägereld då följer du ju allemansrätten perfekt., eller badstranden som ju är till för just det du skriver mm

Här är det ju andra grejor vi pratar, om centrala parkeringsplatser och dylikt, det är ju förresten redan förstört på de flesta platser även i norr varför? "jo man tar för sig" Som du skriver Skräpar ner, här kommer det flera orsaker, kör sönder gräsmattor, dukar långbord varvid det intas brända och destillerade drycker med medföljande skrål och gapskratt och hög musik långt in på natten, fäller ut markis grillar, parkerar på fel håll, ställer sig längs med kajkanten i en lång rad, lämnar platsen där hundskit engångsgrillar mm ligger kvar i buskarna, blir osams med ortsbefolkningen, Det går att skriva hur mycket som helst om det man sett. TYVÄRR:mad:

Gurra

Nu var det ju inte dom som misskötte detta jag menade!!
Jag skrev ju tydligt att jag inte tycker att det är fritt fram att bära sig åt hur som helst. Det är ju bara dom exemplen du tar upp!
Det är väl knappast okej att bära sig åt som de exemplen du tar upp, oavsett hur man tagit sig till platsen!

Jag menade att vad är skillnaden på att ha lite grejer ute, hur jag än tagit mig till platsen, cykel, till fots,bil, båt eller kajak spelar väl ingen roll!

Och var ska då gränsen gå? Är det okej att sitta ute och äta på en filt istället för stolar och bord?

Hur långt från husbilen måste jag gå för att det ska vara okej att grilla?

Behöver jag gå lika långt bort från mitt fortskaffningsmedel om det är en cykel?

Jag stör mig på att man retar sig på just husbilisternas uteprylar!
Det behövs en attitydförändring hos allmänheten och styrande.

Och naturligtvis beter man sig på ett trevligt sätt när man är ute och använder sunt förnuft! Men att lämna grillen och möblerna hemma för att jag har husbil - nej!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Om vanligt folkvett/hänsyn visas, så skapas inga onödiga konflikter. Tyvärr har jag sett husbilar uppställda för natten på återvändsgators vändplaner och då blir man ju inte särskilt glad varken som granne, vändande bilist, mfl.

Ett råd man bör använda sig av, då man ställer upp bilen mm, är att tänka sig in i andra betraktares situation - då tror jag de flesta konflikter kan undvikas.

Att hårddra ev oklara lagar/regler om vad som gäller är bara att utmana i onödan, jag tror att det är en dålig strategi - speciellt då med en HBK-logga på HB'n.

I

Iveco 35

Guest

Som Relax säger använd normalt folkvett så tror jag inte att man stör gemene man. Däremot kan man nog inte göra något åt den värsta sjukdomen vi har i Sverige " avundsjukan" Olle som aldrig blivit bortkörd.:D

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Som jag ser det är det bara att "gilla läget".. Nya förbudsskyltar kommer att dyka upp mer och mer och detta beror inte på dom som kommer TILL platsen utan på dom som LÄMNAT platsen.

Detta kan ältas om och om igen om rätten till parkering/övernattning eller inte men som med allting annat kan man bara se till att man sköter sig snyggt när man är på en plats så att möjligheten finns för nästa ekipage att kunna använda platsen.

Så det finns bara ett sätt:

VISA HÄNSYN !!!!

//Niclas

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Givetvis skall vi husbilsåkare visa hänsyn mm men det kommer ändå att vara campingägare mfl som inte vill att vi skall stå någon annan stans än hos dom till dyra pengar. För mig finns ett naturligt alternativ. Om jag inte är välkommen åker jag vidare till ett trevligare ställe där man inte tittar snett på mig. Vi som har husbil är normalt ganska välbeställda och gillar trevliga platser där vi handlar, äter och spenderar ganska stora summor varje år tillsammans. Om förbudsnissarna inte vill ha våra pengar finns det alltid någon annan som vill. Dit bör vi åka så hjälper marknadskrafterna oss och de som inte gillar oss blir litet fattigare. Bojkott mot ogina platser vi kör vidare för det är charmen med husbil:):):)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men om vi tänker att det finns över 50.000 husbilar i Sverige, och bara en liten procent missköter sig, så är det ändå tusentals bilar som retar upp folk, och då kommer det upp massor av avstängningar, skyltar, förbud m.m. Då är ju den härliga friheten med husbil borta! Det finns bara en lösning, och det är att sköta det snyggt.
Inga campingmöbler på parkeringsplatser, eller markiser ute. Ingen tvärparkering över flera p-rutor (ställplatsen i Skärhamn), inget inmutande av ytor genom att lägga ut grejor omkring bilen (ställplatsen i Hunnebostrand), eller ställa cyklarna som staket så att ingen annan kommer åt att parkera (Svensk bil i Heiligenhafen). Inga vagnborgar. Låter ju jättetråkigt för de som brukar göra så här, men är nog nödvändigt om vi skall kunna ha friheten kvar? :confused:

Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025

Med andra ord så handlar man inte i Falkenberg längre utan åker förbi:mad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Där fins ju en braställplats i falkenberg Lövstaviken båthamn där är vi välkomna vad är det för fel med den platsen är det det jag tror den är inte gratis däför är den inte populär, den attityden är ganska utbredd har jag förstått, varför inte gynna dom när dom vill ha husbilar istället för att bråka om annat.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Montreal!
Du tar stellplatsen i Hunnebo som exempel,där skyltningen säger 4 meter mellan bilarna.Dåligt exempel,men i princip tycker jag som du.
Anders.B

F

F.d. 3088

Guest

Där fins ju en braställplats i falkenberg Lövstaviken båthamn där är vi välkomna vad är det för fel med den platsen är det det jag tror den är inte gratis däför är den inte populär, den attityden är ganska utbredd har jag förstått, varför inte gynna dom när dom vill ha husbilar istället för att bråka om annat.

Aldeles utmärkt kanonservice rekomenderas
1,8 km till centrum

Gurra

Toppen