• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stötdämpare fram fiat

F

F.d. 30150

Guest
Hej.
Har någon erfarenhet av byte till al-ko stötdämpare fram på en plåtis, Fiat Ducato ? Det skall tydligen höja fronten en aning och få jämnare gång.
Det är ju inte helt gratis men funkar det så är det kanske värt pengarna.
Uffe

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sötdämpare fram fiat

Stötdämpare ska inte höja något, då är det felkonstruerat, starkare fjädrar kan vara lösningen på höjdproblemet.

Stötdämpare är exakt vad det låter som, stöt-dämpare.

En firma som jag inte har annan kontakt med mer än att jag är kund är chassit.se , där hittade jag bla nya framfjädrar i "camper" utförande.
Kolla med dom eller liknande företag och du kommer få massor med goda råd avseende fjädring, detta företag fick jag tips om via en kollega som är väldigt "intresserad" om ämnet då han har en personbil med runda 600hp, och i den klassen är kraven "ganska" höga.

Senast redigerad av en moderator:

mattsson81

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2025
Sv: Sötdämpare fram fiat

jag bytte på min den lutade rätt mycket framåt en Ducato Alkovbil 2003a med 9500mil orginal fjädrarna var 18mm.
3154026169 LESJÖFORS Camper fjädrarna är 22mm å har lika många varv å samma längd som orginal fjädrarna i obelastat tillstånd. Hörjningen blev cirka 4cm fram. fjädrarna köpte jag genom min levrantör ADBildelar kostar 1293kr/st

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stötdämpare fram fiat

Hej.
Har någon erfarenhet av byte till al-ko stötdämpare fram på en plåtis, Fiat Ducato ? Det skall tydligen höja fronten en aning och få jämnare gång.
Det är ju inte helt gratis men funkar det så är det kanske värt pengarna.
Uffe
----------------------------------------------------------------------------

Hejsan, du syftar troligen på de nya kompletta fjäderbenen som Al-Ko har tagit fram till Ducato.

COMFORT%20SUSPENSION_eingebaut.jpg

Verkar kanske onödigt dyrt, och mycket att byta på en nyare bil med fräscha fjäderben, tycker nog de flesta.
Det blir nog inte mycket sämre om man "bara" köper ett par nya förstärkta fjädrar för ett par tusenlappar och klämmer dit i de gamla fjäderbenen i stället.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55337

Guest

----------------------------------------------------------------------------

Hejsan, du syftar troligen på de nya kompletta fjäderbenen som Al-Ko har tagit fram till Ducato.

Visa bilaga 99963

Verkar kanske onödigt dyrt, och mycket att byta på en nyare bil med fräscha fjäderben, tycker nog de flesta.
Det blir nog inte mycket sämre om man "bara" köper ett par nya förstärkta fjädrar för ett par tusenlappar och klämmer dit i de gamla fjäderbenen i stället.

M.v.h. JANKRO.

Vi har bytt fjäderben på vår bil och det blev en väldig skillnad, kan inte säga om det blir någon skillnad på en mindre bil men på vår var det värt pengarna i alla fall, dels blev den högre fram och fick mycket bättre väghållning. Se mer på denna länk.

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Även vi har nya alcostötdämpare stor skillnad värt mellanskillnaden mot förstärkta fjädrar

Berra

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er ikke bare støtdemping i de demperene, det finnes en hjelpe luftfjæring som pumpes opp av fjæringen under kjøring.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Det er ikke bare støtdemping i de demperene, det finnes en hjelpe luftfjæring som pumpes opp av fjæringen under kjøring.

Har inte sett att det finns till framvagnen, Al-Ko ACS har inte den funktionen, dock finns det till bakaxeln och heter då ALC

Har själv monterat ACS och är mer än nöjd.

/Kenneth

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Om jag minns rätt så har Lesjöfors 4 olika hårda fjädrar till Ducaton. Man bör väga framdelen på bilen för att få rätt. Allt enligt Dohini i Växjö som bytte på min tidigare Hymer.
Finns mycket skrivet om framfjäderproblemen här på forumet. Sök!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Vi har bytt fjäderben på vår bil och det blev en väldig skillnad, kan inte säga om det blir någon skillnad på en mindre bil men på vår var det värt pengarna i alla fall, dels blev den högre fram och fick mycket bättre väghållning. Se mer på denna länk.
------------------------------------------------------------------
Hej. Provade ni med enbart förstärkta fjädrar på orginalbenen först och blev missnöjda med resultatet, innan ni monterade en Al-Ko sats.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55337

Guest

Nej det gjorde vi inte, det var inte aktuellt, hade fått tips från andra att det gjorde stor skillnad med Alko,s fjäderben vilket också stämde.

Toppen