• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stötdämparben J5 -89 3,5 t

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Har just köpt ett nytt stötdämparben då det gamla läckt ur så dämparfuntionen uteblivit...
Har någon erfarenhet hur man enklast byter detta?
Ser att man förmodligen behöver en kraftig fjäderklämmare!
Hur ser övre infästningen ut? Nertill ser det ju enkelt ut med fyra bultar men i vilken ordning är lämpligast att ta det?
Tacksam för hjälp!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stötdämparben J5 -89 3,5 t

Hej, bara lite info från minnet:p:.
Du har ju som sagt de nedre stora bultarna för att lossa styrspindeln, styrarm m.m. från benet.
Inne i bilen uppe i fjäderskålen har du några små muttrar (tre eller fyra tror jag), det sitter också en kabel till en av muttrarna. den behövs för att jorda benet rejält så bromsslitagevarnaren säkert funkar.

När du lossat dem också så är det bara att ta bort hela benet.
Nu behöver du fjäderkrampor. Biltemas "vanliga" storlek räcker troligen till din fjäder.
Sätt dit dem och dra åt så fjädern lossar mellan tallrikarna.
Det som nu håller samman benets kolvstång med övre tallriken är en stor centrummutter som skall lossas.
Jag kommer inte ihåg om det finns ett insexgrepp i stången eller om man måste hålla mot axeln/kolvstången för att lossa muttern.
Kolla övre stödlagret så det snurrar lätt innan du monterar allt på det nya fjäderbenet.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Stötdämparben J5 -89 3,5 t

Jag skulle nog föreslå att du byter de övre lagren med tätningar när det ändå är isär, de är sällan i särskilt bra skick. Fetta in ordentligt med kullagerfett före montering.
 
Toppen