• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Störst kör först - arg tradarchaffis på E4

T68

HBK Medlem
Inlägg
925
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det här hände oss i måndags kväll (30/8):

Vi körde 95 sköna mil från Åhus till Sundsvall och hade hunnit upp till E4 norr om Gävle.
Ni som har kört här vet nog att här finns en av Sveriges sämsta implementationer av sk 2-1-väg. Ofta alldeles för korta sträckor med tvåfiligt och ingen info hur långa de är i början (borde vara lag på detta!).

Nåväl, vi låg o tuffade i godan ro i en liten köbildning bakom ett husbilsekipage där det var 1-filigt.
När det sedan blir omkörningsfält kör först två bilar raskt om husvagnen och därefter går en utländsk långtradare ut och ska förbi. Ni vet på det där sköna, sega sättet som långtradare kör om ;-).

Naturligtvis har långtradarchauffen missbedömt hur lång omkörningsfilen är och kommer allt närmare dess slut.
Husvagnsekipaget gör först inget för att underlätta (bromsa in) för att tradarn ska komma förbi. Men tillsist ser jag bromsljusen på husvagnen och långradaren lyckas pressa sig förbi i sista stund innan det blir trångt och enfiligt igen.

Vi (och förmodligen övriga trafikanter) i den då lilla kön bakom husvagnen drar en suck av lättnad att det ändå verkar ha gått bra.
Jag muttrar något om "den tradarchaffisen hade lite otur när han tänkte där".

Då händer det plötsligt grejer: Långradaren tänder varningsblinkers och tvärnitar mitt i det enfiliga fältet och stoppar upp all trafik!

"Oj, de kanske touchade i varandra", tänker jag.

Ut kommer en rosenrasande långradarchaufför och ställer sig utanför bilen i husvagnsekipaget och skriker mot föraren. Vad han säger vet jag inte. Men av ansiktsutryck och munrörelser så verkar det inte vara några lovord direkt.
Under tiden växer kön bakom oss. Turligt nog hinner alla stanna och det blir ingen seriekrock (vi pratar 100-väg här).

Med några avslutande fula handgester går chaffisen tillbaka till sin långtradare och kör iväg, och vi kan alla åka vidare i sensommarkvällen.

Reflektion 1:
Vem behöver netflix när verkligheten är så spännande?

Reflektion 2:
Även om någon gör fel och missbedömer en omkörning på en 2-1-väg, försök släppa in dumskallen

Reflektion 3:
Kramas i trafiken!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.407
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad ska man säga. Vilken idiot.
Jag brukar sänka farten till 60-70 när det blir två filer.

Min dotter råkade ut för något liknande i stadsmiljö.
Det var en bilist som inte var nöjd med hur hon körde i en bevakad korsning.
Bilen bakom började tuta, dottern tutade tillbaka.
Då gjorde bilen bakom en tokomkörning och tvärnitade framför henne.
Hon fick själv tvärnita. I samma ögonblick körde en till bil om i högfart och ställde sig snett över vägen framför den som hade tvärnitat.

Det var en civil polisbil med blåljusen på.
Föraren trycktes upp mot polisbilen.
Om körkortet rök vet jag inte.

Synd att polisen inte såg vad som hände norr om Gävle.
Ibland finns det kameror där filerna går ihop.
En sån chaufför ska inte vara på vägarna.
 
F

F.d. 58689

Guest
Långtradare har väl spärrad hastighetsmätare på 90 km/h, så förarna borde ö h t inte tänka på att köra om i de hastigheterna!!
Jag har sett dem försöka köra om på bl a E6an flera gånger, där de hindrat trafiken i vänsterfilen i flera km!! Bara för att till slut gå in framför den omkörda bilen, som oftast får bromsa in, för då blev det uppförsbacke!!!!
Helt vettlös körstil!!! Förstår inte vitsen med att köra om så, för de tjänar ju ingenting på det!!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
De stora vita skyltarna med pilar som går ihop, betyder väl: "kör om här"
Många verkar tycka det är roligt att pressa sig in i högerfilen just när vänsterfilen tar slut, och menar att alla andra har en plikt att bromsa för just dessa.
Respekt för väjningsplikt och högerregeln är helt ute nuförtiden.
De finns de som menar att högerregeln inte gäller om ena vägen är större, eller asfalterad.
Omkörningar verkar göras för just omkörningens egen skull.

Är det inte 80 km/h som gäller för lastbilar????
Och husvagnsekipage.

Roy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nog gäller väl att den som avser göra filbyte, har väjningsplikt, dvs ingen annan skall behöva ge väjningslikt bara för att nån vill köra om.
Men det finns en form av tro att den som kör om automatiskt kall ges lucka bara för att just han vill in.

Roy

Här finns en hel del saklig information om hur man ska bete sig när man blir omkörd: underlätta omkörning - Sök på Google

Pålle
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
JAG, tänker varje gång det händer något tillbud. Skönt att jag kom undan med livet ännu en gång.
Det finns många galningar ute på vägarna, detta var en riktigt tokig en.
Körkortet borde dras in och kanske lite fängelse tid. Vi har väl snart någon som blir skjuten, pga trafik incidenter.
Alla gör misstag, och blir ofta räddade av andra trafikanter.
Tycker det är helt uppåt väggarna när sådant här händer.
Var försiktiga så att ni kommer hem levande.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Personligen tycker jag att långtradare inte skall ägna sig åt omkörningar över huvud taget, med undantag av traktorer A-traktorer etc. De har farthållare som de kan skruva ner någon km/h så behöver de inte köra om.

När en långtradare skall köra om en annan på motorvägen och hastighetsskillnaden är ungefär 2 km/h så dyker alltid frasen "Nu är de stora elefanterna ute och dansar" upp i mitt huvud.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Personligen tycker jag att långtradare inte skall ägna sig åt omkörningar över huvud taget, med undantag av traktorer A-traktorer etc. De har farthållare som de kan skruva ner någon km/h så behöver de inte köra om.

När en långtradare skall köra om en annan på motorvägen och hastighetsskillnaden är ungefär 2 km/h så dyker alltid frasen "Nu är de stora elefanterna ute och dansar" upp i mitt huvud.
Värst är det ju på 2+1 vägar, ibland tar ju en sådan omkörning upp hela sträckan som är 2-filig. Har t.o.m. upplevt att den omkörande tradaren fått falla in bakom igen, när det 2-filiga fältet tar slut.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Nog gäller väl att den som avser göra filbyte, har väjningsplikt, dvs ingen annan skall behöva ge väjningslikt bara för att nån vill köra om.
Men det finns en form av tro att den som kör om automatiskt kall ges lucka bara för att just han vill in.

Roy
Om nu folk kunde hålla AVSTÅND till varandra enlig lag så kommer man in emellan vid omkörning.
Men tyvärr så ligger folk ofast så tätt att man knappt får in en barnvagn emellan och detta är ett allvarligt och farligt beteende. Så håll avstånd och hjälps åt i trafiken så blir det både roligare och säkrare
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
925
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Är själv lite kluven till hur man som omkört fordon ska reagera när någon klantskalle bommar sin bedömning och kör om för sent.
Ska man fortsätta hålla jämn hastighet och hoppas på att hen kommer förbi eller ska man bromsa in?
En gång när jag bromsade in för att släppa förbi hade även den som körde om upptäckt missen och börjat bromsa för att komma in bakom. Det höll på att sluta illa. Som tur var var detta inte en inhängnad 2-1-väg utan på en vanlig sträcka så att hen kunde åka ut på vägrenen på andra sidan innan mötet och kollision!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.207
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Det ska väl inte vara så svårt, att släppa lite på gasen och (sin egen prestige) för att underlätta en omkörning?
Man ser nästan dagligen hur man tränger ihop sig vid 2-1 vägarnas slut, men det är sällan man ser något bromsljus...

Cyklar man två i bredd och det kommer en bil bakom, så fungerar det klockrent (!) när den inre cyklisten släpper av
och låter den yttre cyklisten styra in framför. Omvänt är helt förkastligt beteende, det stoppar bara upp trafikflödet.

Visst kan man få blodstörtning, när folk inte kan planera sin körning bättre, men jag lever och kör efter devisen:
Bättre omkörd och bortkommen - än omkommen och bortkörd. :)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
925
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det ska väl inte vara så svårt, att släppa lite på gasen och (sin egen prestige) för att underlätta en omkörning?
Man ser nästan dagligen hur man tränger ihop sig vid 2-1 vägarnas slut, men det är sällan man ser något bromsljus...

Cyklar man två i bredd och det kommer en bil bakom, så fungerar det klockrent (!) när den inre cyklisten släpper av
och låter den yttre cyklisten styra in framför. Omvänt är helt förkastligt beteende, det stoppar bara upp trafikflödet.

Visst kan man få blodstörtning, när folk inte kan planera sin körning bättre, men jag lever och kör efter devisen:
Bättre omkörd och bortkommen - än omkommen och bortkörd. :)
Som jag skrev ovan försökte jag göra det vid ett tillfälle och orsakade nästan en frontalkrock eftersom hen som körde om också bromsade när hen upptäckte att hen inte kom förbi. Så då var jag ännu mer i vägen än om jag hållit farten så hen hade kommit in bakom igen :-/
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det där funderar jag på ibland när jag blir omkörd på väg med skymd sikt av någon vettvilling. Skulle vi få ett möte då, vad skall jag göra? Bromsa eller öka farten eller hålla farten? Jag vet ju inte om den omkörande bromsar, då är det inte bra att jag också bromsar. Ökar jag farten så kanske omköraren också gör det. Jag tror därför på att hålla farten om det inte finns något uppenbart alternativ, till exempel att omköraren accelererar kraftigt så att det märks, då kan jag bromsa.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det där funderar jag på ibland när jag blir omkörd på väg med skymd sikt av någon vettvilling. Skulle vi få ett möte då, vad skall jag göra? Bromsa eller öka farten eller hålla farten? Jag vet ju inte om den omkörande bromsar, då är det inte bra att jag också bromsar. Ökar jag farten så kanske omköraren också gör det. Jag tror därför på att hålla farten om det inte finns något uppenbart alternativ, till exempel att omköraren accelererar kraftigt så att det märks, då kan jag bromsa.
Fegisar bromsar redan när vettvillingen är på väg att åka förbi. Blev omkörd av en halvstor distributionslastbil precis före en kurva med noll sikt. Den hann in precis innan mötande bil kom...
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Toppen