• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Störande beteende på Getterön?

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025
Denna insändare publicerades i lördagens Hallands Nyheter. Kritiken i insändaren kan tolkas vara riktad mot såväl husbilsägarna som mot Varbergs kommun. Oavsett vilket är det ingen bra "reklam" för oss med husbil - men insändarens kritik gäller väl inte oss medlemmar i HBK?

Mailadressen till Hallands Nyheter framgår av klippet.

Scan_Pic0002.jpg

Bilagor

• Scan_Pic0002.jpg
    Scan_Pic0002.jpg
    672,3 KB · Visningar: 963
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Störande beteende på Getterön?

Hummm inge bra reklam

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Kan detta vara sant? För om så är fallet så skulle då inte jag vilja vara där. Det är ganska många av oss som brukar besöka Getterön, vore kul att höra hur ni upplevt "buslivet" på platsen!?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Alldeles förskräckligt, men kan detta verkligen vara sant? Någon som besökt platsen och vet om beskrivningen stämmer med verkligheten.
Det är kanske inte mer än någon enstaka och skötsam husbilist där ute så här års?
aake

Redigerat: Ser att Kalle i Viken hann före med dessa funderingar.

Senast ändrad:

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Kan detta vara sant? För om så är fallet så skulle då inte jag vilja vara där. Det är ganska många av oss som brukar besöka Getterön, vore kul att höra hur ni upplevt "buslivet" på platsen!?

Har stått på Getterön åtskilliga gånger men har aldrig sett något av det som beskrivs i artikeln.

Upplever däremot att det ibland finns en ganska konstig inställning till husbilsåkarna i Varberg. Den kom bl a till uttryck när man tog bort nattparkeringen vid fästningen med motiveringen att husbilsfolket förde ett jädrans liv på nätterna!!! Tjaa.... det vet ju alla i att i vår åldersgrupp gör vi inget annat än spelar skränrock på hög volym, dricker massor av pilsner och kör burn-out´s med våra husbilar hela nätterna ...... :D

//Janne

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Flygklubben har också haft problem av sommarstugeägare på Getterön.
Om jag inte har fel så har de fått lägga om banan där pga att ngn klagat./susanne

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag undrar om det verkligen är husbilarna som stör insändaren...vi har varit där flera gånger mitt i högsäsong, och inte upplevt att husbilsfolket har skräpat ner, väsnats eller parkerat hur som helst.
En husbil som hade parkerat på ej markerade platser för husbilar, men på en vanlig p-plats fick däremot saftiga böter, 700 spänn.
Men det hör inte till vanligheterna att husbilarna parkerar fel.
Sist vi var där var det däremot ett hejdlöst festande på ett ungdomsgäng och morgonen efter var det en hel del skräp, engångsgrillar, ölburkar och annat skräp. Polisen var där en gång, men när dom hade åkt fortsatte festandet...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Sådant här är allvarligt, det kan lätt bli en sanning även om det inte stämmer. Är det kanske någon som brukar vara där som har bilder som visar motsatsen? Jag tycker att man borde få stå högst 2 dygn på ställplatser, så det blir lite cirkulation, de är ju inte tänkta att vara "semestercampingar", utan tillfälliga övernattningsplatser!

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Har inte sett något av detta de gånger vi har varit där. Däremot har där kommit någon och sagt ifrån om det är någon hb som ställer sig på fel parkering. Men parkeringsplatserna för pb har i stort sett varit tomma när vi varit där.

Ganska likt sommarstugeägare - de vill helt enkelt inte ha oss hb som stör deras bild mot havet. Känner igen liknande uttalanden som skrivits om Ranarpsstrand.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Nu sticker jag ut näsan lite här, med några tankar.

Jag tycker att det luktar avundsjuka här till stor del...

Jag tycker när man läser den här typen av artiklar och insändare, så får man många gånger samma uppfattning att husbilsåkarna alltid är de som stör och förstör för de boende osv.

Kan nästan känna hur det tänker, de där sommarstugeägarna och sommarboendena....

Vi träffas står/sitter några stycken i grupp hos varandra, vi ser glada ut när vi pratar om våra resor, vi tittar på varandras bilar funderar och jämför, ett gäng går en promenad med hundarna, några tar kameran med på promenad...osv. För att sedan nästa dag, lätta ankar och dra mot nya mål...

Vi ser ut att ha det trevlig....och vi har vänner!

Dom har gått där i sin stuga, klippt gräset, målat fönstren, lagt om taket osv. Detta har dom gjort i sin ensamhet i många, många år, när kvällen kommer går alla in och låser om sig, för att nästa dag göra lika dant.
Att prata med grannen man haft i alla år...nja...vi har väl inget nytt att prata om (förutom att gnälla på oss med husbilar, om att vi kan förstöra miljön och skräpa ner så), att gå en promenad...nja...det här vyerna kan vi ju...osv.

Då är det lättare att gnälla, än att göra något konstruktivt.

//Tommy

G

GunDogs

Guest

Som flitig Getteröbesökare kan jag inte se att det finns mycket sanning i
insändaren. Det är väl, som vanligt, någon sommarstugeägare som får sin
utsikt "förstörd" av husbilarna. Jag tycker det verkar som om Varbergs
kommun har bra koll på husbilarna, åtminstone är parkeringsvakterna
snabba med böter om man inte står på anvisad plats. Värre är det med
badgästerna som ofta står på husbilsplatser (undrar om de får böter då).

Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Husbil eiere får ofte skyld i alt galt som skjer, jeg gikk tilslutt trøtt av det, og tok fram kamera når personbilister inntok en rasteplass for natten. Her er ett bilde av hvordan det så ut på morgenen ved EN personbil. Ett av barna satte seg også ned og gjorde sitt fornødne midt ute på gressplenen også.

BILDER turer - www.123hjemmeside.no/alfafredroger

:mad:

F

F.d. 29911

Guest

Denna insändare publicerades i lördagens Hallands Nyheter. Kritiken i insändaren kan tolkas vara riktad mot såväl husbilsägarna som mot Varbergs kommun. Oavsett vilket är det ingen bra "reklam" för oss med husbil - men insändarens kritik gäller väl inte oss medlemmar i HBK?

Mailadressen till Hallands Nyheter framgår av klippet.

Scan_Pic0002.jpg

Jag har flera gånger besökt getterön både med husvagn och husbil och inte märkt något
störande eller nedskräpning. Däremot har badgästerna lämnat en del för måsarna att roa
sig med.
Har stått med husbilen på den stor parkeringen vid fästningen flera gånger men nu har jag slutat för där går det inte att sova någon längre stund på natten och detta inte för att
vi i husbilarna där för väsen. Det är den "motordrivna ungdommen" som har den lilla raksträckan framför parkeringen som däckbrännarsträcka ! Tydligen vill inte grannarna stöta sig med dem utan skyller på oss skötsamma husbilsåkare.
HBK 5081

F

F.d. 16087

Guest

Skulle någon av er som har förstahandserfarenhet av platsen kunna besvara insändaren. Lite tråkigt om detta får stå oemotsagt.
aake
Instämmer med dig, Innan fjädern blir till en Höna.
MVH. Gunnar S

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Den typen av artiklar är inte bra för oss husbilsturister. Jag tror att det är viktigt att offentligt och så snart som möjligt bemöta dessa påståenden om att det är gästande husbilar som skräpar ner.
Vi har ännu så länge inte varit på Getterön. Insändare i Hallands Nyheter kan enkelt göras här Skriv insändare - Ordet är fritt - www.hn.se
Vem känner sig mogen?
V-backen :wink:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Håller med om att besvara insändaren o begära bevis på att det är husbilsåkarna-(husvagns)som är skyldiga , HETS MOT FOLKGRUPP kallar jag det inlägget ,diskriminering kanske tom,,,

F

F.d. 53014

Guest

Dra inte alla över en kam som man brukar säga, vi har både och, och trivs väldigt bra med det. Lite arbete och lite fritid.

Kerstin

F

F.d. 16087

Guest

Det kanske är dags att trycka upp en DEKAL. Att fästa på våra fordon.
Med vår förenings logga, plus text som åskådliggör vårt sätt att tillbringa vår fritid.
MVH. Gunnar S

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vi övernattade en natt på Getterön förra sommaren. På kvällen drog ett "raggargäng" med ca 30 snygga amerikanare in.
De grillade och festade ett par timmar innan de drog iväg. De gjorde inget större väsen av sig, förrutom en bil som stannade kvar och körde stereon på fullt blås ytterligare en timma. Och då menar jag FULLT BLÅS!
:mad::mad::mad:
Jag var på vippen att samla ihop ett par gubbar och tala om det olämpliga i att släppa loss ett par hundra watt kl elva på kvällen.
:aja::aja:
Men som sagt, de gav sig av de också.

På morgonen låg där lite skräp kvar, inte speciellt mycket, några tomburkar, lite papper och ett par engångsgrillar.
Förbjud engångsgrillar!!!
Det är klart, har man häckat i sin stuga på kvällen och hört oväsendet och sedan på morgonen ser skräpet och husbilar som står kvar så behöver man inte tvivla på vilka som får skulden.
//W

Toppen