• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Stöld" av bilder från HBK

F

F.d. 17941

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Jag använde bilder rån Eniro till en bok jag givet ut. Jag fick ett tillstånds nummer som skulle bifogas bilderna i boken. Samt betala en engångsavgift för bilderna och ett kvadrat millimeters pris.
Jag håller med flera här, skicka en faktura, minst 500 kr bilden, du har lagen helt på din sida. Lagar är till för att följas, vem vet vad som annars händer.
Alla är inte så generösa som herr Knarrevik.
Totte04
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Fick efter trägna försök tag i den ansvarige för bilden.

Personen de hade bytt in bilen av hade hänvisat till HBK för bilder och infomation. (Via sökning på google)

Säljaren hade uppfattat det som att det var kundens bilder och lade in de + specen.

Säljaren raderade omedelbart "mina" bilder och bad om ursäkt för missförståndet.

Jag tolkar det som att uppsåtet således inte är styrkt att bryta mot upphovsrätten utan säljaren handlat i villfarelse.

:spinny:

Skönt att det löste sig :)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Självklart är lagar till för att följas, men man måste ändå vara medveten att om man lägger upp bilder på Internet, kan dessa användas av personer över hela världen. Vem vet vem och var bilder används. Vill man vara lite säker kan man vattenstämpla sina bilder, finns säkert de som sysslar med foto som kan berätta hur man gör.
 
Toppen