• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben

F

F.d. 9174

Guest
Hej alla husbilsdiggare!

Vi söker stödben att montera på ett fiatchassi årsm-07, finns detta och var i så fall?

Tackar på förhand.

Obs, samtliga tips emotses

Ulf
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Stödben

Finns nog hos de flesta handlarna som säljer husbilar! Från ca 800:- tror jag!
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Är man lite händig, kann det funka bra, att tillverka ett par, med bildomkrafter från skroten eller Biltema som utgångsmaterial.
Bosse B
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Hej
Varför skall man ha stödben överhuvud taget ?
Har aldrig använd mina.
Om bilen gungar lite grann så va då.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Stödben

Jag vet inte om det sitter i öronen eler... Vår FIAT -08, med mycket överhäng bak går stabilt under körning. När vi däremot står still blir man "sjösjuk" av rörelser i bakre delen. Räcker att man vänder sig i sängen så känns det i hela bilen.
Löste det med två elektriska saxdomkrafter från Biltema, artnr. 15-373, vände dessa upp och ner och fäste in dem på den platta delen bakom bakre bladfjäderfästet. Drog en elkabel från bilbatteriet till stuvutrymmet och via säkring, (35-641) och omkopplare, (43-208), till ett cig.uttag (43-228) . (Passade på att fixa ett extra uttag för datorn i bodelen vid dinettens bord.) Manöverkablarna drog jag i flexrör (35-850) under bilen för att sedan ordna genomföring direkt bakom vänster stänkplåt(skydd) Nu kan jag sköta nivåinställ-ning direkt vid luckan.
Har använt det under sommarens semester och det funkar bra, för att inte behöva "köra" upp domkraften så mycket (detta ger ju större instabilitet) har jag med mig pallbitar i 2 x 8 tum. Har sett att det finns någon form av cellplastklotsar skall försöka få tag i detta.
Om orken och intresset finns är nästa steg att bygga en Joy-stiklåda som modellflygarna har så kan jag sitta på förarplatsen och sköta avvägningen.
Leffe
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Stödben

Bernt,

Om man står någonstans nära vägkanten och tyngre fordon kör förbi så känns det, det lovar jag. Jag har 4st hydrauliska fötter så jag står alltid bra. Men en sak är klart jag skulle inte köpa dom och montera afteråt för dom är ganska dyra, mina fanns ju monterade när jag köpte bilen ;)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Stödben

Anders: Du skall aldrig sluta å gunga. Inte bra för vare sig humöret eller kroppen.
Vi har en kompis som säger att han SOVER dåligt på nätterna. Jag brukar då Gratulera honom för han har en 15 år yngre kvinna. Alltså fortsätt att gunga de mår Ni bara bra av, dock kan jag rekommendera att använda "stödben" i alla dess former, / Kurt.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Stödben

Kurt & Monica,

15 år låter bra som ålderskillnad, jag och tanter skiljer 23 år ;)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Stödben

Hej Rolle, då förstår jag att Du har Hydraliska Stödben.
Jag har också Hydraliska stödben på vår bil, MEN det skiljer bara på tre år mellan mig och min Favorithustru.
När skall man sluta???

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Stödben

Vi beställde stödben på bilen, en Mc Louis, Fiat 2007, det är den mest onödiga pryl vi köpt till husbilen. Har använt dom en gång och det blir aldrig mer. Anna-Lena hade väldigt svårt med gunget i bilrna när vi var på mässor och trodde det skulle bli ett elände men nu är vi båda "sjövana" och det bekommer oss inte det minsta. Det enda vi märkt är att toaletterna på rastplatser gungar numera.
 
Toppen