• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben?

F

F.d. 839

Guest
Sv: Stödben?

Michael,

I en nödsituation tag det endast 10 sek för att lyfta stödben från marken så man kommer genast iväg sedan tag det 2 min för att stödbenen sitter in i infälld position men detta sker medans man kör så inget att tänka på.

F

F.d. 7569

Guest

Vi har en LMC 560 Liberty och har funderat på att låta montera stödben bak. Är det någon som vet om det går? Kan inte se någon balk under som de går att montera på. Inte heller pallbockar (från Biltema) ser ut att kunna funka... Förslag...?

//Roger

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest

Fästena där man placerar domkraften i framkant av bladfjädrarna (om du nu har såna)brukar va ett bra ställe å placera dom på, på min gamla bil skaffade
jag en domkraft till å använde en på varje sida bak funkade hur bra som helst +att jag kunde justera bilen i väg med hjälp av domkrafterna
menar givetvis orginaldomkrafter =ganska stödiga

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14026

Guest

Hej!

Pallbockar, är dom till för detta och går dom att justera? Tänkte inte på detta med nödsituation! Fast det verkar lite bökigt.
Undrar också om domkrafter , får för mig att dom kan "släppa taget" om man rör sig i bilen?!

:music-icon:M o N

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

De domkrafter som är lämpliga är rejäla saxdomkrafter eller möjligen hydrauliska d:eek:. De släpper inte taget.

Pallbockarna är inte vanliga trebenta med en mittstång som justeras med en sprint i lite olika lägen. Här avses istället en konstruktion som liknar en låda med en skruv i mitten som justerar höjden. Dessa går dock inte att höja hela bilen med.

I

Iveco 35

Guest

Hej. Lämpliga domkrafter att använda till stödben är till mitsubihsi space runner finns på skroten. Använder veven till markisen. Svetsa eller bulta fast på rambalkarna.Mvh. Olle.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Vår bil är i samma storlek som er. Vi har aldrig använt de fabriksmonterade stödbenen då vi av andra skäl (förklaring finns under Min husbil) har monterat AL-KO AIR TOP. Slipper att ligga på knä och veva stödben. AL-KO Kober och klicka på Air-Top luftfjädring

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

De " Pallbockar" jag menar är Fiammas justerbara stöd. Köpte mina på Husvangs Svensson. Sätter de bakre i ramen på chassit och främre på under fjäder staget. Blir ganska stadit i husbilen . Mvh Ingalill & Leif

F

F.d. 14026

Guest

Hej!

Har nu kollat upp vad pallbockar är och det blir nog det vi köper. Det såg ut som ni, Ingalill och Leif, har en Sunlight precis som vi har och då borde det fungera även för oss!?

M o N :music-icon:

F

F.d. 3088

Guest

Hmm Pallbockar o domkrafter verkar bökigt, sedan tar dom ju plats.
Regnar det då med så är det inte kul
stödbenen kräver en vev eller tryck på knapp.
För min del vill jag ha så lite att plocka fram när jag nattparkerar
Nivåblock mm skall ju fram också.

Gurra

F

F.d. 14026

Guest

Hej!

Var köper man dessa lådliknande pallbockar och varför kan man inte använda de konformade?

M o N :music-icon:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

De vanliga pallbockarna som används i verkstadssammanhang höjdjusteras med ett rör som låses i fasta steg med hjälp av en sprint. Du måste alltså höja fordonet med en domkraft, ställa in pallbocken under bilen och sedan sänka ner bilen igen.

De pallbockar som används till husvagnar och -bilar har en skruv i mitten som spänner mår bilens underrede och motverkar gungning. Du lyfter alltså inte bilen men hindrar den från att fjädra neråt när man rör sig i bilen.

Toppen