• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben?

F

F.d. 14026

Guest
Hej!
Vi är nya medlemmar och detta är första gången vi skriver. Har varit inne på sidan ofta och den känns ju jättetrevlig! Vi har köpt en Dethleff Sunlight A70 och den känns väldigt bra. Verkar vara en bra nybörjarbil, och vi kommer inte direkt att åka vintertid. Efter några provturer så har vi massor av frågor. Kanske vi kan få svar här. Hjälper det med stödben, alltså gungar bilen mindre baktill?? Vår bil är 7,26 lång.

Mimmi och Nimrod :music-icon:

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027
Sv: Stödben?

Hej och välkomna till klubben!

Hoppas ni blir nöjda med er bil och att klubben framöver kan ge er svar på era kommande frågor.

Som svar på din fråga ang stödben så hade vi samma problem med "gung" i bakdelen.
Vi monterade två stödben baktill och genast blev det mycket bättre.

Hälsn Anita o Dan
:):cool:

F

F.d. 14026

Guest

Hej igen!

Vilket snabbt svar!

Tackar för det. Det låter som en god idé att montera på stödben.

Mimmi & Nimrod :music-icon:

F

F.d. 2621

Guest

Vi har också en Dethleff-bil som är 7,3 m lång - med stödben som definitivt minskar "gunget". Men ett visst gung genom fjädringen finns kvar. Om ni monterar stödben, så skriv upp på Checklistan att de ska upp före start. Det är mycket problematiskt och pinsamt att starta med dom nerfällda!!!!!!!!!!!!

F

F.d. 29809

Guest

Jag lyckades vid ett tillfälle köra några meter med nedfällda stödben. De vek sig något men gick inte sönder! Kanske ren tur. Blev inga permanenta skador.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14026

Guest

Hej!

Tack snälla för tipsen! Återkommer snart igen.

:music-icon:

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej.
Kolla priset på olika ställen innan ni köper.Jag frågade om pris hos vår leverantör och skulle få betala 4.600:-monterade.Jag var kvar i verkstaden under monteringen som tog 7min!!!.
Väl ute i kassan sa verkstadschefen att jag inte skulle behöva betala monteringskostnaden,det gick ju så smidigt.
Jag fick betala butikspris 2.400:-!!!!!!
Det blir 2.200:-för 7minuters arbete. Sånt jobb skulle man ha.
Anders.B

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

...sa verkstadschefen att jag inte skulle behöva betala monteringskostnaden....
Det blir 2.200:-för 7minuters arbete. Sånt jobb skulle man ha.
Anders.B

Mnja, så värst bra arbete verkar det inte vara. Du betalade ju ingenting. Ingen betalning för sju minuters arbete är ingen lysande affär tycker jag :rolleyes: .

Å andra sidan är 2200:- för två stödben ganska bra pris....för säljaren. De kan knappast kosta så mcket att tillverka, distribuera och lagerhålla. Hyfsat påslag alltså.

F

F.d. 839

Guest

Allis,

Jag har hydrauliska stödben på vår 7.48m långa husbil. Jag kan inte åka iväg utan att det tjuter ett 120dB larm. Skulle jag trots allt vilja komma iväg fort så finns det en knapp på panelen där det står "restore" på och då lyftas stödben med dubbla hastigheten sedan tag lite längre tills dom är infällda

Jag tycker mycket om dom 4st stödben men skulle inte köpa dom det är en investering som kostar en hel del för min del fanns dom redan på plats vid köpet ;)

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

hej fra dk.
vi har også støtteben ,men det er ikke altid vi bruger dem.
vi bruger dem når vi holder flere dage på samme plads.
man vender sig til at det vipper når man bevæger sig.
i skal også huske at have ekstra klodser med til at lægge under støttebenene når i holder hvor der er bakket,fordi de kan ikke altid nå ned.
håber i forstår hvad jeg mener.
hilsen michael hbk 788

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Tänk på att användande av stödben kan medföra att bilen står uppställd för camping, inte bara parkerad. Jag tror inte detta varit uppe in HD varför en nitisk parkeringsvakt skulle kunna skriva ut ett betalningsföreläggande. Därmed finns risk fär onödigt tjafsande och eventuell rättegång med oviss utgång om man skulle överklaga. Viktigt att tänka på när man parkerar för natten på ställen som inte är Ställplats eller Camping.

F

F.d. 839

Guest

Michael,

Allt beror på vart stödben är placerade. Mina syns inte när man bara ser på bilen, vill man veta om bilen står på stödben eller ej så fär man ner på knän och se under bilen ;)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Så kan det säkert vara. På vissa bilar sitter stödbenen längst bak på ett rejält överhäng och då lär de dessutom hamna utanför en normal parkeringsruta där bilen hjul kanske befinner sig inanför rutan.

En vaken parkeringsvakt kommer säkerligen att slå ner på det och skriva ut en felparkeringsavgift (kontrollavgift).

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Stödben (?) dom monterade vi bort, de behövdes inte - har en boggiebil, märktes ingen skillnad med eller utan.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Sån som vår med två bakhjul efter varandra.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Hejsan, alla ! Jag har inga stödben på min husbil ... skulle kosta ca 4000 kr att montera 2 st ben .... Köpte istället 4 st " pallbockar" på Husvagn Svensson i aliminum kostade bara 600 kr. Enda nakdelen är att man får kröka ryggen när man sätter dit dem :) MVH Ingalill & Leif

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Samtidigt händer det inte så mycket om du vid en nödsituation snabbt behöver flytta bilen. Pallbockarna välter utan att skada något.

Toppen