• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänga av solcelladdningen.

F

F.d. 940

Guest
Om jag skall stänga av laddningen från solcellen vid fullt solsken, skall jag då bryta före eller efter regulatorn.
Arne.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Har du rätt grejor som underhållsladdar dina batterier ska du inte stänga av solpanelen alls. Om du tror att batterierna överladdas ska du koppla ifrån solpanelen före regulatorn.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Vet inte vad syftet är, men enda sättet att göra panelen spänningslös är att täcka den.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Hej.
Detta är syftet.
Jag äger ingen husbil men däremot en husvagn med mover.
Mover är elmotorer som man manövrerar husvagnen med i trånga utrymmen.
Nu är det så att jag får en störning från solcell regulatorn som stänger av styrningen till elmotorerna.
Jag tänker lägga ett relä som stänger av solcellerna när jag manövrerar husvagnen.
Då undrar jag på vilken sida om regulatorn som jag skall bryta spänningen på.
Hoppas alla förstår vad jag menar nu.
Arne.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.635
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Hej Arne, det är möjligt att det är lite olika med olika fabrikat av solcellsladdare, men det vore väl sjutton om något skulle gå sönder för att man kopplar bort batteriet från solcellsladdaren.
Jag har en "finare" solcellsladdare och den har jag en brytare till mellan laddaren och batterierna, och den har klarat att vara frånkopplad från batterierna men inkopplad på solcellerna stundvis i sju år nu. Jag kopplar från solcellsladdaren när jag vill att Ctek-laddaren skall massera batterierna utan att bli lurad av en inkopplad solcell.
Din laddare bör kanske vara helt frånskild från batterierna också om den stör Movern.
Tänk bara på att du inte har något som fortfarande är inkopplat på solcellskabeln när den är frånskild från batteriet för då brukar spänningen från en del laddare ligga på runt 17V när den inte jobbar mot ett batteri.

M.v.h. JANKRO.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Borde det inte gå att ha en brytare kopplad mellan solceller och regulator, är väl samma sak som att koppla bort ett batteri från nån form av förbrukare.

För solceller och regulator kan väl inte ta nån skada av det även om det är fullt solljus, eller .. ?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Jo det kan jag förstå om den stör elanläggningen men är det nån fara med att ha en brytare inkopplad mellan solpanelen och regulatorn ?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Det kan knappast vara något problem att sätta dit en brytare om det inte är en riktigt stor solpanel som har fullt upp med att mata en regulator som i sin tur är fullt belastad när man slår om.
Sen skall man kanske inte sitta och flippa strömbrytaren snabbt fram och tillbaka bara för att det är kul:).

Jag tänker själv sätta dit en vanlig 220V 4A sladdströmbrytare mellan en 260W panel och en 10A regulator som bara skall stödladda bilbatteriet. Jag räknar fullt med att både brytare och regulator skall hålla fint.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Har sett någon info om att man bör täcka över solpanelen innan man kopplar bort anslutningen från regulator till batteriet.
Vet inte om det är riktigt :confused:
//Eric
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Jeg ville benytte en hovedbryter for løpsbil, disse tåler strømmen. Selv et 100W panel kan gi 10A og det er strøm ikke spenning som dreper kontaktene i brytere.

De fleste solar regulatorer forutsetter at de er koblet til batteri når panelet kobles.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Hej Roger! Räcker verkligen 10A regulator för 260W solpanel? Borde den inte vara minst 15-20A...?

Hej
Jo Jag har tänkt att det skall fungera bra. Den regulatorn är en enkel 10A PWM som bara skall ladda bilbatteriet när jag slår på brytaren.
Jag har redan en 20A MPPT på plats som laddar bodelsbatterierna men tyvärr har den inte utgång för bilbatteriet

Båda kommer att vara kopplade parallellt på solpanelens utgång. Anledningen till 2 olika regulatorer är att jag har Gelbatterier i bodelen men inte i bilen och därmed behöver olika laddkurvor. Anledningen till att jag valde en enkel PWM regulator till bilbatteriet är att jag vill undvika att 2 "smarta" regulatorer kommer i någon form av självsvängning med varandra när dom analyserar och tar det panelen lämnar. En PWM är ju lite mer jämn i sin belastning på panelsidan inbillar jag mig.

Vi får se..:D
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Borde det inte gå att ha en brytare kopplad mellan solceller och regulator, är väl samma sak som att koppla bort ett batteri från nån form av förbrukare.

För solceller och regulator kan väl inte ta nån skada av det även om det är fullt solljus, eller .. ?

Håller med påståendet i detta inlägg eftersom jag kopplade in en brytare från solcellens plus före regulatorn, av speciella anledningar. Detta fungerade mycket bra.
Jag hade det så i förra husbilen utan några negativa konsekvenser.
En orsak var att jag ville kolla bateriernas laddningsnivå utan påverkan av tillskott från solcellen.
Bengt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

- Lägg en brytare eller en säkring före regulatorn om man vill avbryta sol-laddning.
- Vissa MPPT-regulatorer tål inte att man bryter på batterisidan om solen laddar.
- Normalt klarar MPPT att operera samtidigt med annan intelligent laddare, t.ex. 200v
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Är inte 100 på hur grejjerna ser ut under skalet, men en solcellspanel är inget batteri som håller en konstant spänning om det står med "öppna" kontakter/poler

En solcellspanel är en strömgenerator och om kretsen bryts kommer man få en spänningsökning på de öppna kontakterna, då den försöker fortsätta mata ström i den krets som inte finns.

Då det antagligen är kraftelektroniken i regulatorn som stör hjälpmotorerna, tror jag det är säkrast att bryta på "insidan" av regulatorn. Det KAN vara så att regulatorn är snäll när den bara har bakspänning in från batteriet, men risken finns att nån störning genereras (antagligen drar motorerna en del och förorsakar en spänningsdipp)

Men som sagt, lite filosofiska funderingar utan att ha skruvat i såna grejjer,
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Med en riktig regulator kan du rycka kontakten från batteriet utan att det händer nåt, samma sak om du kopplar bort solpanelen från regulatorn (=det normala)
PS förstår inte vad du menar med hjälpmotorer
 
Toppen