• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stämmer hastigheten på gps:en

Status
Stängd för vidare inlägg.

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Lästa precis att när dom låg runt 90km på hastighetsmätaren så visade deras gps 84km. Vår Garmin 660 visar 93 när jag ligger på 100km på bilens hastighetsmätare. Slår alla bilar på 6-7km eller visar gps fel? Läste någonstans att om gps inte hämtade från alla punkter så stämmer inte resultatet, någon som har koll på det?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Från båtlivet vet jag att GPSen visar mera rätt än båtens/motorns knopmätare.
Så är det för de flesta - om inte ALLA!

Bilar av olika slag visar i många tester att de har hastighetsmätare som visar"för mycket" - det är väl därför som de flesta ligger lite över hastighetsbegränsningarna - eller?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

GPS i bilar visar, generellt rätt fart, medan bilens hastighetsmätare visar för hög fart.

När det gäller båtar är det inte riktigt detsamma, fartloggen i båten visar fart genom vattnet medan GPS:en visar fart över grund (botten). Har man stark motström kan fart genom vattnet vara tex 15 knop men över grund endast 10 knop.
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

GPS navigatorn har generellt en hög noggranhet i fart (och kurs). Noggrannheten är blir högre då man färdas i jämn fart på rak kurs. Under acceleretion och inbromsning kan det bli lite fel beroende på mottagarens sätt att filrera.
GPS mottagaren noggranhet kan också påverkas i t.ex. tätt bebyggt område där inkommande GPS signal kan studsa mellan byggnader innan den når mottagaren.

Bilens hastighetsmätare avviker förmodligen i ett antal procent (5-7%) mot korrekt värde, varför man bör akta sig för att i hela fartregistret köra samma antal km/h för fort.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Båda instrumenten har sina fel.
Sedan GPS;erna som amvänds i bilarna är inta proffs GPS:er. Ovan står några av felen som kan bli. Men om du tar ett medelvärde under lång tid så visar den rätt nöjaktigt. Så är felat alltid lika mycket så är det GPS:n som är det riktiga av dom.

Nu visar oftas bilens hartighetsmätere fel avsiktligt.
Värdet på hastighetsmätaren bror på flera faktorer. Slitaget på däcken. Varoiationer i däkens storlek. luftrycket i däken mm.

Kör du i 50 enligt din bilmätare och det visar 45 i en fartkontroll så får du inte reda på att du kört saktare och alla är nöjda.
Kör du i 50 och fartkontrollen visar 55 då får du reda på det och böter mm och du blir skitsur på bilmärket, polisen mm. och ingen blir glad.

Så det är bättre för bilfabrikanten att för säkerhetsskull låta mätaren visa lite för mycket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Flere steder står det tavler som viser farten du kjører med, disse skal normalt være nær 100% korrekte. Har brukt endel slike til kontroll - og avviket for GPS er ikke målbart. På min gamle Fiat var avviket 5 - 6% mens på dagens Iveco er det nesten 10%. Dvs når måleren i bilen viser 90 så viser tavlen 80 - 82. Viser måleren 60 så viser tavlen 54 - 55.
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

:) Jeg stoler 100% på GPS'en når jeg kjører på landevei/motorvei. På min husbil viser speedometeret 93 km/t når GPS viser 90 km/t, så forskjellen er ikke stor på Dethleffs'en. Min Ford Focus viser derimot 99 km/t når GPS viser 90 km/t.

:( Jeg irriterer meg over at bilprodusentene ikke utstyrer bilene med speedometer som viser helt korrekt hastighet! Det er jo en selvfølge at det er mulig rent teknisk. Det må da være enklere for oss sjåfører å stole på speedometeret enn å måtte kalkulerere med et antall % ekstra!

:mad: Noen følger definitivt speedometeret og kjører i tillegg litt under fartsgrensen for å "være sikker" selv om det er perfekte kjøreforhold. Mens andre (som meg) kjører i tillatt hastighet. Dermed blir det ofte 10 km/t forskjell mellom bilene, med forbikjøringer som følge = større risiko for ulykker

mvh magne
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Gäller samma sak "avståndsmätaren" Då menar jag avståndsmätare bil och avståndsmätaren på GPS:n. Jag förstår att bilens vägmätare inte visar rätt beroende däcksslitage eller typ av däck. Men GPS:n är den okänslig för t.ex kuperad terräng,väderlek osv. Har ju stor betydelse när man räknar ut bränsleförbrukning.
Ce-eN !
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Det är lag på att hastighetsmätaren inte får visa för låg hastighet, pga dom faktorer som nämnts i inläggen tidigare (varierande däckdimensioner etc.). Detta gäller bilar nyare än 1980, tidigare fick dom ha ett max. fel på 10% om jag minns rätt.

/Roland
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Jag tor mera på GPSén men sedan så är dom nog programerade till att ta emot signaler i olika hastighet .

Jag fick ha en utrustning på bilen när jag testkörde superstage och den var från KTH och den tog emot information 50 ggr snabbare än en vanlig GPS sa Peter Händel som är professor på KTH .
Med den utrustningen så kunde man även får fram G-krafterna i både acceleration och broms samt sidokrafterna .

Så nogrannheten i GPSén beror säkert på hur snabbt den tar emot info från sateliterna men bilens ordinarie hastighetsmätare visar ju absolut helt fel ..
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Jo som jag sa det är skilnad på dessa hoby GPS som används privat och pro GPS:er.

Men det är inte bara hastigheten på motagningen, utan det är kändslighet för störningar. Samt andra påverkningar som Variationer och pikar i matningsströmen mm. Samt Mjukvaran.

Men jag tror inte någon vill betala mellanskilnaden till ett Pro instrument när nöjaktigheten är sörsumbar i det samanhanget som vi använder dom i.

Sedan fins det fel som båda instrumenten drabbar av så det är ändå inte perfekt.

Mäter man på samma ställe åver ett dygn och rättar dom fäör kända fel kan man komma ner under 1 mm possetionsfel. Men varför behöver vi så noga när vi bara skall skilja en väg från en annan.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Gäller samma sak "avståndsmätaren" Då menar jag avståndsmätare bil och avståndsmätaren på GPS:n. Jag förstår att bilens vägmätare inte visar rätt beroende däcksslitage eller typ av däck. Men GPS:n är den okänslig för t.ex kuperad terräng,väderlek osv. Har ju stor betydelse när man räknar ut bränsleförbrukning.
Ce-eN !
Bilens instrument mäter verklig sträcka på vägbanan dvs terrängen följs, sträckan blir alltid lite längre enligt bilmätaren än enligt GPS'en. Naturligtvis påverkas även farten enligt GPS'en som varierar mer eller mindre med ev lutande terräng/backar.
Orsak; GPS'n mäter sträcka och fart utan backar, endast baserat på koordinater inte ev höjdskillnader. GPS'n följer inte terrängen, mäter inte korrekt körd sträcka/hastighet vid alla omständigheter. Ytterlighetsfall; om vi tänker oss att bilen faller fritt, i en lodrät nerförsbacke (med 150 Km/t i fallhastighet), så bör GPS'n visa ca 0 Km/t och ingen körd sträcka registreras pga att ingen koordinatförflyttning sker/skett i fallet.

Normalt kan man räkna med att en bils hastighetsmätare vid 90 Km/t visar ca 93-94 Km/t och att vägmätaren i det närmaste visar en helt korrekt körd sträcka, "de båda mätarna" följs inte åt i respektive kalibrering (enl de generella marknads- & kundkrav som tillverkarna söker följa). Tillverkarna har fö inga grunder/svårigheter för att mäta annat än verklig vägsträcka.

Om förutsättningarna för orginalbilen förändrats (t.ex däckens rullomkrets etc som redan nämts ovan), påverkar detta självklart bilens instrument men inte GPS'en. Om kuperad terräng kompenseras i en "proffs GPS" vet jag inte men i så fall måste vägens verkliga höjdkurvor på något sätt kompenseras!

På sjön (om det är fritt från större vågor) så bör GPS'n visa både korrekt sträcka och fart "över grund" (om man färdas med rak kurs), men så är ju inte våra vägar beskaffade.

Det enda sättet att göra korrekta "jämförelser" (bil/GPS) torde vara att mäta upp en given rak och plan vägsträcka och med den som grund klocka tid och räkna fram verklig fart och registrera vad bilens mätare resp GPS'en visar. Jämförelsen gäller dock bara i specialfallet på en rak och plan väg med given/uppmätt körsträcka.

Tycker för men del att GPS'ens noggranhet räcker, GPS'en är bara ett hjälpmedel liksom bilens instrument och de bör inte utnyttjas för att "tänja" på befintliga hastighetsregler - fö gäller alltid fartkameran och det egna sunda förnuftet (skyltad hastighet = högsta tillåtna hastighet inte lägsta)!
/ Bengt
 
B

Birger&Monica

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Jag påstår att GPSèn visar för lite Jag bytte husbil i höstas nu visar GPSèn samma som på förra husbilen VAD SÄGER NI ?
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Har kontrollerat hastighetsmätarens visning i en Fiat Ducato under längre färder på släta vägar (Sverige, Danmark, Tyskland, Italien) jämfört med GPS Garmin Nüvi 760. Vid verklig hastighet enligt GPS:en 110 km/h visar hastighetsmätaren 122-125 km/h. När GPS:en visar 90 km/h visar hastigshetsmätaren 99-101 km/h, samma förhållande gäller även vid lägre hastigheter. Hastighetsmätaren visar alltså 11-12 % för låg hastighet. Har även gjort kontroller med hjälp av km stolpar vid vägkanten under några km på slät väg, genom att hålla jämn hastighet och mäta tiden. Min erfarenhet är att visningen från GPS:en är mycket nära verklig hastighet.
:spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

........................ GPS'n mäter sträcka och fart utan backar, endast baserat på koordinater inte ev höjdskillnader. GPS'n följer inte terrängen, mäter inte korrekt körd sträcka/hastighet vid alla omständigheter............................../ Bengt

Va !!!! Vad har du fått detta ifrån ????

GPS mäter avståndet från atennen till sateliterna! Inget annat

Den skiter i Kartor, jorden mm.

Att man får upp en karta som posetionen rör sig över, det bror på att apparaten lägger in en kartbild i GPS-systemets kordinater. Det är inget som helst problen för t ex ett flygplan att röra sig i GPS systemets 3 dimetionella värd. Får du en hastighet så är det atenens förflyttning i en 3 dimetonell värd. Så den bryr sig inte om att du har väster. syd eller uppåt, det är förflyttningen från en punkt mellan sateliterna till en annan punkt mellan sateliterna.

Hur skulle VDL kunna fungera för flyget om det inte GPS var 3 dimetionellt ?
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Stämmer bra. Min gps visar även höjden över havet!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Stämmer bra. Min gps visar även höjden över havet!

Mange GPSer har en liten feil på høyden over havet, men den har ingen påvirkning på kjørt distanse elelr hastighet. Det de gjør feil er at de har "glemt" at jorden ikke er en kule, men mer som en ball som er trykket litt sammen.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Hastighetsmätaren visar alltså 11-12 % för låg hastighet.

Misstänker du snubblade lite där i tankarna... du menar hastighetsmätaren visar 11-12% för hög hastighet ?
Hastighetsmätaren skall (får) visa upp till 10% för mycket enligt EEC reglementen och 0% för lite. Därför väljer dom flesta tillverkare att lägga sig på en 5-6% för stor visning för att ha säkerhetsmarginal pga variationer i tillverkningsnogranhet, däcksomkrets m.m.
Att vi sedan konstaterar en avvikelse på på mer än 10% beror sannolikt på den egna feltoleransen på GPS utrustning och avläsning.

//Janne (fordonsprovare till yrke)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Klart som korvspad som man säger gp ,stämmer :spinny:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Nja
Som jag förstått det hele så ligger GPS referensnivån klar under havsytan, för att klara jordens varierande former. Ovan detta ligger sjökort o landdata i våra GPS'er skapade av olika mätsystem. Därför kan mycket väl differanser finnas framför allt i höjdled.
Men efterhand som även kartdata definieras med GPS eller DGPS så blir differansen mindre. Nåja det sagda ligger mer på det teoretiska planet o har ingensomhelst
betydelse för oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen