• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser/Husbilsplatser

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser/Husbilsplatser

Väldigt ovanligt med bommar och vaktstugor i Tyskland och Frankrike! Det är fakta! Det finns dock några sådana platser, undantag som bekräftar regeln. Ett exempel är Pont-à-Mousson. Dit kom jag en gång, inte alltför sent på kvällen, men då var bommen nere. Jag ställde mig på torget bredvid och sov gott hela natten och vaknade på morgonen c:a 100 kronor rikare!

Jag använder mig också av campingplatser ibland!

Jappe

Brukar bli fullt vid 16 tiden och då åker bommen ner

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Noterbart är att HBK kallar listan för "Husbilsplatser" och kan således innefatta alla möjliga typer av platser möjliga att stanna/övernatta på.

//Niclas

Så rätt!
upptäckte det, efter jag kommenterade,
Det gäller bara att hålla isär benämningarna, på de olika platserna.

F

F.d. 50064

Guest

Uppenbarligen uttrycket jag mig luddigt , för de inlägg som kommit hjälper mig inte .
Jag provar igen.
Frågan är inte vad som karakteriserar en bra ställplats utan vem som kan åberopa att "detta är en ställplats".
Är det kommunen med hänvisad plats eller när en husbilsåkare finner en attraktiv yta att stå på, som man har rätt att kalla ställplats ?
Hej
Nu har Toppolacamper fått svar på vad en ställplats, husbilsplats, p plats för hb är.
Men vem bestämmer att detta är en p plats för husbilar , den som hittar den och tycker
att denna skall jag lägga i vår lista .
Fick lära mig på vårt möte (kommungruppen) att i Sverige finns inga s.k. ställplatser, utan
bara p-platser.Ordet ställplatser finns inte igentelligen på Svenska. Wikipedia hänvisar till
den Tyska Wikipedian, så vad skall jag tro?
Större delen av Europas länder har övernattnings förbud på gator, p-platser och man kan inte
köra ut på någon avlägsen plats i naturen och ställa sig, varken med hb eller pb.
Därför all bra Stellplätze i Tyskland och nedåt Europa vid värdshus, skidanläggningar i kommuner och på bondgårdar e.c.
Fick lära mig i en annan tråd att här hemma får man övernatta på en p-plats.
Men oftast är det bekymmer med att vi är en aning förstora och att vi gärna vill stå till-
sammans. Då blir det gny från andra håll.
Så jag tycker att ska vi ha en s.k. ställplatslista/hbplatslista ska dom platser vara skyltade , ett bra ställe
att övernatta på , kan vara något annat.Det har vi ju många platser här i Sverige.
Själv skulle jag inte våga lämna någon övernattnings plats till vår lista om jag inte har koll på den.
En trevlig fortsatt helg önskar vi er..........vart ni än står.

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Då tycker jag lite annorlunda. Om vi tar Gotland som exempel så har de båda campingägarna norr och söder om Visby satt alla normala parkeringsregler och allemansrätt ur spel för att kunna göra sig en hacka på alla fritidsfordon som landstiger på ön. Det är en kuststräcka på en mil. Om jag då kan tipsa på platser där dom båda inte har någon talan så är det till gagn för alla utom de båda campingägarna.

Sålänge man parkerar intill en gata/väg följer man parkeringsreglerna. Det skall vara en lämplig parkering max 5 m från väg.

Kör man runder i naturen bryter man mot terrängkörningslagen så det ska man absolut inte göra.

Sålänge man ställer upp stolar, bord, vindskydd mm i naturen gör man det enligt allamansrätten. Man ska såklart inte göra detta på en vanlig skyltad parkeringsplats.

Gränsen mellan parkeringsregler och allemansrätten går där asfalten och gräset möts.

En ställplats för husbilar är vad namnet säger.

En ställplats för husvagnar är oftast en campingplats. Sen kan man ta bilen och åka och handla.

På en serviceplats för fritidsfordon kan man tömma grå/svart-vatten fylla på färskvatten och slänga sopor. t ex en gästhamn, bensinstation eller en rast-plats. Campingplatser är sällan lämpade för detta ändamål då man ska checka in/ut samt vara medlem i SCR's register och betala ovanligt höga priser för denna service. Dessutom stör man campinggästerna om servicen utförs på okristlig tid.

Ansvaret för att hantera avfall (sopor och latrin) åligger var och en. Ansvaret för att ta emot avfall åligger samtliga kommuner i landet. De ska anvisa plats för avfallshantering. Kan dom inte det åligger det var och en att meddela till kommunen var man placerar sitt avfall.

Toppen