• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser/Husbilsplatser

F

F.d. 50334

Guest
Efter att ha tittat på hbk:s karta med ställplatser i Sverige , i Skåne i synnerhet och allra mest i min egen kommun. Dyker det upp frågor i mitt huvud som jag gärna vill ha besvarade.
Vad är en ställplats ? Är det ett ställe av kommunen anvisad plats eller det ett ställe som någon husbilsägare hittar, gärna lite avskilt och sedan utropar som ställplats ? Eller är det mer komplicerat än så.
Har Husbilsklubben några riktlinjer ? Om inte borde denna fråga kanske lyftas på årsmötet.

Med vänlig hälsning, Ulf Stensson

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Ställplatser/Husbilsplatser

• Platsen ska ha ett attraktivt och bra läge.
• Plan yta och tillräcklig bärighet.
• Bör vara väl skyltad med bra hänvisningar.
• Hänvisning till närmaste plats för gråvattentömning m.m.

F

F.d. 50334

Guest

Uppenbarligen uttrycket jag mig luddigt , för de inlägg som kommit hjälper mig inte .
Jag provar igen.
Frågan är inte vad som karakteriserar en bra ställplats utan vem som kan åberopa att "detta är en ställplats".
Är det kommunen med hänvisad plats eller när en husbilsåkare finner en attraktiv yta att stå på, som man har rätt att kalla ställplats ?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Med ställplats menas den plats man har ställt sig på, oftast för övernattning. Det kan vara allt från en enkel P-plats utan service till en dyr och flott "anläggning" med all tänkbar service. Är ställplatsen försedd med bommar och vaktstuga så kallas den campingplats!

Jappe

Gabbe

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025

Ställplats "Tolkning i Wikipedia"

En ställplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller ett fåtal övernattningar. På en del platser tillåts även husvagnar stå. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning. Ställplatsen kan också vara helt utan faciliteter, och är oftast billigare än t ex en campingplats. Ordet ställplats kommer från tyskans Stellplatz, vilket används även i Danmark. Andra benämningar för ställplats är husbilsplats, i latinska länder använder man Aire och i Storbritannien RV-park (recreational vehicle).
På ställplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.
Ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:
  • ligger nära centrum
  • erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
  • är relativt horisontell
  • kan nås och lämnas dygnet om utan reception
  • erbjuder ibland vissa faciliteter, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
  • lågt pris – oftast gratis
  • är i drift året om

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Uppenbarligen uttrycket jag mig luddigt , för de inlägg som kommit hjälper mig inte .
Jag provar igen.
Frågan är inte vad som karakteriserar en bra ställplats utan vem som kan åberopa att "detta är en ställplats".
Är det kommunen med hänvisad plats eller när en husbilsåkare finner en attraktiv yta att stå på, som man har rätt att kalla ställplats ?

Jag är nybliven husbilsägare, och jag har samma problem som dej, jag blir inte klok när man i detalj studerar stållplatslistorna här på hbk, vissa av dem ser ut som en grusplan, utan service.
Ställplats för mej är service, inte en parkering, isåfall kryllar detta land av ställplatser (?)

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Håller helt med. En ideal ställplats för mej är som en tysk "Stellplatz", med service för el, tömning, vatten och sopor. Och en bra ställplats ligger nära ortens centrum.
Campingplats? Då får man väl lägga till bom/övervakning, wc, dusch, tvättmaskin, m fl liknande faciliteter.
Andra varianter anser jag bara vara vanliga parkeringsplatser; okay, kanske med plats för långa bilar.

Exempel på en bra ställplats:
t-029-olpe.jpg

Plats: Asfalt. 10 platser.
Vägbeskrivning: Väster om Köln, Norr om korsnngen A4-A45 vid L512. Mellan L512 och kanalen, Am Freizeitbad. Avdelad plats för husbilar längst in på badets parkering.
Service: Vatten och tömning gratis. El kostar 2€ för 10 tim efter anmälan på badet. Sopcontainer
Avgift: 5€/dag
Web-sida: Stadt Olpe
Avstånd: 10 min promenad till centrum
Övrigt: Trafiken från genomfartsvägen hörs tydligt.

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

PeterK: Javisst, vi har massor av platser. En stellplats behöver inte ha nån service, utan är en markering att någon har föreslagit platsen såsom lämplig plats för nattparkering, med eller utan sällskap av andra husbilar.

Däremot jobbar vi aktivt med att få fram tömningsplatser på så många ställen som möjligt, dit turistinformationer (el liknande) kan hänvisa husbilar och turistbussar för tömning.

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

Jag tolkar trådskaparen som han efterlyser någon form av begreppsförklaring. HBK har antagit en miljöpolicy som framgår av hemsidan. På samma sätt skulle det vara möjligt att visa hur man som organisation definierar olika begrepp, främst då avseende de som berör övernattning i husbil. Det borde vara till stor fördel om medlemmarna talar samma språk om de olika alternativen. Likaså bör det vara en fördel att ha en policy att luta sig mot vid olika kontakter med myndigheter, kommuner eller andra intresseorganisationer.

Exempel.
Husbilsklubbens syn på övernattning utanför campingplatser:
Ställplats Platsen är anvisad för övernattning/uppställning av husbilar. Servicegraden kan varieraoch platsen kan också vara avgiftsbelagd. Beroende på ytan du tilldelats kan du ibland använda både markis, möbler och grill. Finns det en ställplats på orten du besöker rekommenderar vi att du använder denna före andra alternativ.

Parkering. Här kan du parkera enligt lokala föreskrifter. Vanligtvis kan du inte använda vare sig markis eller utemöbler.
HBK arbetar för att det skapas större parkeringsrutor anpassade för husbil där så är möjligt.

Fricamping. Detta är en plats du själv valt för övernattning och är ej jämförbar med de övriga nämnda alternativen. Här finns inga garantier för att du inte skall bli bortkörd. Mycket beror på vilken plats du valt och ditt egna beteende.

OBS! Detta är bara ett EXEMPEL på hur man skulle kunna definiera de vanligaste begreppen. Kanske kan det också vara i linje med vad trådskaparen efterlyst?

Mats C

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Är vi inte ute efter en formell definition...?

"Officiell ställplats" - Iordningställd/upplåten av någon (allt från del av campingplats till en grusparkering deklarerad som "ställplats") med eller utan avgift och service i varierande grad.

"Plats där det går att stå över natten" - Parkeringsplatser, andra ytor där man får/ kan ställa sig med husbill utan att bryta mot lagen, gärna utan att störa kringboende. Ofta spridda såsom snapsvisor, från mun till mun, eller via HBK-listorna.

Jag föredrar att nyttja det sistnämnda framför för mycket service, den köper vi vid behov och då fungerar camping eller "Avancerad officiell ställplats" både ekonomiskt och praktiskt.

Vad det formellt heter/borde kallas får ni initierade debattera om ;)

/Tommy

Red. Mats C hann före medan jag skrev :)

Senast ändrad:

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Noterbart är att HBK kallar listan för "Husbilsplatser" och kan således innefatta alla möjliga typer av platser möjliga att stanna/övernatta på.

//Niclas

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er og verd å merke seg at listen inneholder en god del steder som medlemmer har funnet at en kan stå. Skulle listen endast inneholde offentlige stellplatser ville den blitt meget kort. Slik listen er i dag er den tips til andre medlemmer om steder som en selv få vurdere om en vill benytte, og som sådan er det best at den holdes innenfor klubben.

D

Deleted member 11118

Guest

Med ställplats menas den plats man har ställt sig på, oftast för övernattning. Det kan vara allt från en enkel P-plats utan service till en dyr och flott "anläggning" med all tänkbar service. Är ställplatsen försedd med bommar och vaktstuga så kallas den campingplats!

Jappe

Nu är du lite fel ute, det finns ställplatser med bommar och vaktstuga.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nu är du lite fel ute, det finns ställplatser med bommar och vaktstuga.

Ställplatser med bommar och vaktstuga bör/kan inte definieras som ställplatser i ordets sanna bemärkelse eftersom de innehåller en faktor som alla sanna husbilister skyr som pesten, nämligen inlåsning!

Det finns ett mellanting, Camper Parks, men de är närmast att betrakta som mindre väl utrustade (torftiga) campingar, ofta placerade i oskön miljö, industriområden och liknande.

Jappe

D

Deleted member 11118

Guest

Ställplatser med bommar och vaktstuga bör/kan inte definieras som ställplatser i ordets sanna bemärkelse eftersom de innehåller en faktor som alla sanna husbilister skyr som pesten, nämligen inlåsning!

Det finns ett mellanting, Camper Parks, men de är närmast att betrakta som mindre väl utrustade (torftiga) campingar, ofta placerade i oskön miljö, industriområden och liknande.

Jappe

Både i Tyskland och Frankrike står där Stellplatz och där finns både bommar och vaktstuga. Dessa är i dessa länder definierade som Stellplatz. Jag vill bara vi skall hålla oss tillfakta. Vad vi sen anser är en annan sak.

Tyvärr är jag ingen sann husbilsresenär då jag även ganska ofta använder campingplatser, men jag trivs med det livet och andra trivs med sitt.

Nu tar vi en öl och firar Valborg. (Som ur Lundensare är det tur man inte är i denna stad till valborg, det räcker med 45 år)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Både i Tyskland och Frankrike står där Stellplatz och där finns både bommar och vaktstuga. Dessa är i dessa länder definierade som Stellplatz. Jag vill bara vi skall hålla oss tillfakta. Vad vi sen anser är en annan sak.

Väldigt ovanligt med bommar och vaktstugor i Tyskland och Frankrike! Det är fakta! Det finns dock några sådana platser, undantag som bekräftar regeln. Ett exempel är Pont-à-Mousson.

p0.jpg

Dit kom jag en gång, inte alltför sent på kvällen, men då var bommen nere.

p1.jpg

Jag ställde mig på torget bredvid och sov gott hela natten och vaknade på morgonen c:a 100 kronor rikare!

p2.jpg

Jag använder mig också av campingplatser ibland!

Jappe

PS. Populär stpl, kostar idag 8€ all incl.

Senast ändrad:
Toppen