• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats priser i Sverige

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025
Sv: Ställplats priser i Sverige

Det är väl inte så konstigt! Värmen, trängseln och semesterstressen gör att många kontinentala husbilister söker sig norrut på sommaren för att uppleva bl.a. den svenska naturen. "Allemansrätten" lockar många, vilket ibland får konsekvenser för just naturen. EU:s regler gör ju att de kan ta med "nödvändiga" livsmedel numera. Dessutom brukar många av dessa övernatta på vanliga parkeringsplatser utan större problem. Det finns också många bra F-campingar med fina lägen och rimliga priser. Sverige är ett exotiskt land för många Mellan- och Sydeuropéer

Jappe

Yeees! Det var det jag ville höra.
Allt är inte nattsvart som en det vill påskina.
// Janne

F

F.d. 56455

Guest

Visst är det väl väldigt underligt att Sverige invaderas av
Danskar, Tyskar, Holländare, Italienare, o.s.v. på sommaren
när dom tydligen har det såå mycket bättre hemma.
Någonting som inte stämmer.......
// Janne

Det beror nog mer på att vi i Sverige har något som inte de har, Allemansrätten. Den är rätt så unik och Svenska landskapet är fantastiskt på sommaren.

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021

Hejsan i sommarvärmen ! För att försöka svara trådskaparen så är jag tämligen övertygad att det är s.k. marknadsekonomin som råder oavsett privat eller kommunala ställplatser. Och i dessa marknadskrafter tror man att det går att ta ut vilka priser som helst i den s.k. Husbilsexplosionen, men jag är också övertygad om att detta kommer att jämna ut sig, se bara på explosionen av golfbanor/klubbar på 80-talet med kostnader som var astronomiska där följden blev s.k. självutrensning i form av många konkurser.
Så den som lever får te sa Lipton !
Hasse & Ingegerd

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag talade med en husbilsägare "söderifrån" (jag nämner inte landet ifråga för att slippa påhopp).
De frikampade alltid norrut och det enda livsmedel de handlade i Sverige p g a priserna var mjölk , sa de i alla fall. Resten hade de med sig hemifrån.

Det verkar som ställplatsägarna fått hybris och hela tiden undersöker var smärtgränsen går vad gäller prissättning. Det är förståeligt, men vad jag inte begriper är att någon betalar dessa överpriser.

Ta gästhamnen i Varberg t ex, 360 kronor för ett dygn! Och smärtgränsen är tydligen ännu inte nådd på denna plats då den oftast är full på sommaren.
Vad kostar den nästa år??? 400:-???
Ni kan ge er den på att övriga ställplatsägare följer utvecklingen och har antennerna ute.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi kanske inte så ofta skall upprepa att vi är en "köpstark grupp". "Pengastinn" som Jappe skrev. Om vi fyller platserna trots svinaktiga priser så är det klart att man försöker höja ännu mer. Dessutom har vi den enorma ökningen av antalet husbilar som alla kan läsa om. Enkel marknadsundersökning.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

, men vad jag inte begriper är att någon betalar dessa överpriser.
Ta gästhamnen i Varberg t ex, 360 kronor för ett dygn! Och smärtgränsen är tydligen ännu inte nådd på denna plats då den oftast är full på sommaren

Alla har så klart ett syfte för att ställa sig där man står. Är det event i Varberg så kör jag gärna in o ställer mig på piren då jag bor en bit utanför stan.
Jämfört med taxi t.o.r hem så tjänar jag cirka 300 kr på det. Så min smärtgräns blir när ställplatsen är dyrare än taxiresan :twitcy::twitcy:

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Då jag inte är beroende av el frikampar jag till 90% på mina resor, men skulle gärna se att klubben listade en 5-10E lista d.vs en lista över enklare ställplatser med kostnad 50-100 kr.
Jag skulle gärna stanna där för gemenskap och skulle det gynna innehavaren som kanske har ett fik ed.
Många av oss behöver känna trygghet till rimlig kostnad
Passerade t.ex vackra byn Garsås norr om Rättvik med skylt ställplats 50 kr
"perfekt tänkte jag". Blir sådana ställen KÄNDA är jag övertygad om att det besöks och gynnar samtliga:spinny:

Har du lagt till denna plats i ställplats listan nu...så den blir känd

//Niclas

F

F.d. 29954

Guest

Om jag gissar rätt i min kristallkula, så tror jag att vi får säsongspriser på alla campingar och ställplatser. När trycket är som värst under Juli, Augusti, så kostar det "för mycket" och under lågsäsongen när toa och dusch är stängt fortfarande "för mycket". Vi är ju i Sverige.

Här i Mariestad som är en bra tvärsnitt av Sverige, gör näringsidkare så att de går först med i köpmanneföreningen som har djuptgående ankring i kommunpolitiken. Sedan ansöker man om arrenden om de tillgängliga platser för att idka sin turistnäring. Det kan vara att gränga korv eller mjukglass på hamnplanen eller något annat. Får man gröntljus, anställer man alldeles för unga flickor och pojkar som har sommarlov från gymnasiet. Lönen är den lägsta möjliga, liksom förståelsen för turistens tillvaro. Affärerna idkas mellan sen Juni - tidig Augusti i nybyggda lokaler som sedan står uppvärmda resten av året till ingen nytta. Mjukglassen kostar som sagt 35kr, och microskopiska glasskulor ca 10kr/st. (de har storleken som en golfboll) Det hela går med förlust, och inte vet jag på vems knä räkningen till slut hamnar, men fruktar att det blir vi kommuninvånare som bröjsar. Sköter man verksamhet på ovan beskrivet sätt, vilket är standart i Sverige, så visst fan kostar det.
Härom dagen såg jag annonsbild från ICA butiken där hela personalen var med i bilden. Jessu namn! Tror det var femtio personer minst! Femtio gånger ca 45.000kr ( som en anställd kostar) blir runda slängar över 2milj. per månad enbart löner! Och det är bara början, lokaler, fordon, lånen, etc, etc. Också klart att det går med förlust. Nationen tycks vara blind för kostnadskontroll. När man har arbetat med sådana här frågor - att få verksamheten gå med vinst - är svensken blind för kostnader. De räknar gärna inkomstsidan med hypotetiska kaninekvationer, men förstår inte ens när rasket går under klubban att utgiftssidan är viktigare än inkomstsidan. Beteendet är samma på camping och ställplats affärer, om inte det drivs som en familjföretag...

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det ligger nåt i det du beskriver.
Det klassiska "det är inte inkomsten man blir rik på, det är utgifterna"

Eura M

HBK Medlem
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2027

Hej

Jag tillhör de lyckliga som fortfarande är båtfarare under sommarmånaderna för att slippas trängas med andra husbilar vid kajkanterna.
Ang priser, i Sandhamn ( Stockholms skärdgård) kostar det 350:- dygnet om man har tur att få en plats och det cirkulerar en 20 tal båtar som gärna betalar om man nu skulle få en plats, finns det efterfrågan kostar det

För övrigt besöker jag inte hamnar på fastlandet på grund av alla husbilar som jag tycker förstör vyerna.:)

Bosse

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har lagt märke till att det ligger massor av båtar i hamnarna. Varför är dom inte ut i skärgården och utnyttjar gratis "ställplatser". Har det blivit samma fenomen som för husbilar.
När jag hade båt så var vi oftast i någon trevlig vik.

Eura M

HBK Medlem
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2027

Jag har lagt märke till att det ligger massor av båtar i hamnarna. Varför är dom inte ut i skärgården och utnyttjar gratis "ställplatser". Har det blivit samma fenomen som för husbilar.

Hamnarna är ju till för båtarna, om man tycker att det är dyrt så har man alla gratisplatser i vikarna utan service

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag tycker det ser glest ut på båtklubbarna, om det beror på massflykten från båtlivet eller om dom är ute å seglar vet jag inte.

Jag vet iallafall att folk skänker bort sina båtar på blocket, vissa helt gratis bara man hämtar båten.

Sambon har seglat hela livet nästintill, jag brukar fråga ibland om vi ska skaffa en båt, svaret blir alltid: Jag är färdig med sjön!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

I Hästholmen har man markerat platser och skyltat med husbil. Lika fb står det en massa personbilar där.

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Var på en kanon plats nära Mullsjö Sandhem enda gratis platsen med el i hela Sverige tror jag kan verkligen rekommendera åk dit jättebra
Nja,så är det ju inte.Fortfarande finns det ett antal platser där det kommunala elbolaget bjuder på el.alt.tillhandahåller det för en symbolisk summa.Men ni alla som ondgör er över höga priser i Se.och sen framhåller t.ex.Tysklands låga priser.Varför gör ni inte motsvarande jämförelse med vårt närmsta grannland?Inser ju att då blir det inte alls lika bra.300-400 Nok för en enkel park/stellpl.är ju inte direkt ovanligt.Men OK det finns ju gratis även där.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Körde södra Norge. Standardpriset var 200NOK, men givetvis finns det fina gratisplatser där också.

Toppen